۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 84718190
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جنگ اوکراین چه تاثیری بر جهان گذاشت؟

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 84718190
جنگ اوکراین چه تاثیری بر جهان گذاشت؟

تهران - ایرنا - اوکراین اگر چه محدوده کوچکی از جغرافیای جهان را به خود اختصاص داده است اما تاثیرات ناشی از درگیری در آن مناطق اسلاو به اشکال گوناگون به سایر نقاط جهان تا کنون سرایت کرده و پس از این نیز سرایت خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور،  بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد اوکراین تا ۴۵ درصد سقوط خواهد کرد که عمدتا اقتصادهای نوظهور اروپا و آسیای مرکزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبق پیش‌بینی‌ها، اقتصاد این کشورها در سال ۲۰۲۲ میلادی به میزان ۴.۱ درصد منقبض خواهد شد.

به این ترتیب، اثرات جانبی به اصطلاح «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین در نقاط مختلف جهان احساس خواهد شد. پیامدهای این درگیری نظامی بر قیمت جهانی نفت مشهود بوده و بر اقتصادهای مختلف به ویژه کشورهای وابسته به نفت روسیه تاثیر گذاشته است. کشورهای اروپای غربی و شرقی که به طور یکسان به گاز سیبری وابسته هستند نیز هدف تاثیرات جنگ اوکراین قرار گرفته‌اند. قیمت نفت در حال حاضر (آوریل ۲۰۲۲) به بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.  

شماری دیگر از کشورها وجود دارند که به شدت تحت تاثیر کاهش تولید برخی محصولات کشاورزی تولیدی اوکراین و روسیه از جمله گندم و ذرت قرار گرفته‌اند. سازمان تجارت جهانی تخمین می‌زند که قیمت گندم به دلیل برداشت ناموفق در اوکراین تا ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت.

کشورهای خاورمیانه و شرق آفریقا از جمله افغانستان، مصر و سوریه به واردات محصولات کشاورزی اوکراین وابسته هستند. «دیوید بیزلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفت «اوکراین تولید مواد غذایی کافی برای ۴۰۰ میلیون نفر  از جمعیت جهان را بر عهده دارد».

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی نیز خاطر نشان کرد درگیری اوکراین، «کمبود ناگهانی انرژی، کود و غذا» ایجاد کرده است. وی افزود: قیمت این محصولات، اقشار مختلف اجتماعی در جهان را تحت تاثیر قرار داده اما برای فقیرترین افراد، ویرانگر است.

در ادامه این گزارش آمده است: به شرایط جنگی حاضر، اثرات سهمگین همه‌گیری کووید-۱۹ را نیز باید اضافه کرد. سناریویی که در طول سال ۲۰۲۲ و تا زمانی که درگیری نظامی در اوکراین ادامه خواهد داشت، برای همه اقتصادهای جهان تکان‌دهنده خواهد بود.

تولید کود، دیگر محصول سیستم تولید جهانی خواهد بود که در صورت اختلال در تولید و عرضه آن، تاثیر زیادی بر روند کاشت محصولات کشاورزی در سراسر جهان به ویژه قاره آمریکا خواهد داشت. آنچه مسلم است اینکه مطمئنا کاهش تولید وجود خواهد داشت و به دنبال آن شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. کمبود کود در مکزیک، قیمت این محصول را تا ۳۰۰ درصد افزایش داده است. طبق این گزارش، بیشتر کودهایی که به مکزیک وارد می‌شوند از اوکراین می‌آیند.

بدیهی است که در سرتاسر جهان هزینه‌های غذایی نه تنها در بخش محصولات کشاورزی، بلکه در محصولات دامی مانند لبنیات، گوشت و مرغ و غیره افزایش یافته است.

در این سناریوی جهانی، رشد خشونت از دیگر آثار جانبی است که رئیس بانک جهانی به آن اذعان می‌کند. وی معتقد است «گرایش به ست ناامنی، عمیقا نگران‌کننده است». به بیان دقیق‌تر، شرایط ناشی از جنگ اوکراین، تضادهای طبقاتی و نابرابری‌های اجتماعی در سراسر جهان را تشدید خواهد کرد.

تشدید مبارزه‌های طبقاتی چنان که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیدیم، از مصادیق رشد خشونت در جهان بود. کاهش مالیات بر قیمت انرژی (گاز و برق) از ۲۰ درصد به ۵.۵ درصد، معافیت مالیات بر درآمد افراد زیر ۳۰ سال و دو برابر کردن به اصطلاح یارانه مادران مجرد، ترسیم یک گفتمان ضد مهاجرتی، برانگیختن احساسات ناسیونالیستی و حتی ادعای خروج از ناتو از موضوعاتی بود که مارین لوپن توانست از این طریق، ۲۵ درصد آرا در انتخابات ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) را از آن خود کند. سخنرانی مشابهی از ویکتور اوربان، وی را در انتخابات مجارستان به قدرت رساند.

به همین ترتیب، پدیده خشونت که در کشورهای مختلف آمریکای لاتین و کارائیب یک امر ثابت برای بخش‌های فقیر و به حاشیه رانده شده است، تحت تاثیر جنگ اوکراین و افزایش قیمت مواد غذایی کشاورزی و دامی تشدید می‌شود.  

تبعات جنگ اوکراین در اقتصاد ایالات متحده، تورم تا ماه مارس ۲۰۲۲ را به حداکثر ۸.۵ درصد رسانده است. تورمی که از دسامبر ۱۹۸۱ بی سابقه بوده است.  

 در نهایت اینکه جنگ در اوکراین ممکن است چندین سال طول بکشد و تخریب زیرساخت‌های اوکراین نیز برای آمریکا تجارتی پر سود خواهد بود و زمانی که ایالات متحده به اقتصاد بازسازی آن کشور روی آورد، یک معامله بزرگ خواهد بود. به یاد داشته باشیم که اصل امپریالیسم ایالات متحده داشتن دوستان نیست، بلکه داشتن منافع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha