برای اینکه دشمن به فکر تعرّض نیفتد در راه افزایش قدرت بازدارندگی پیش خواهیم رفت

تهران-ایرنا- مفهوم امنیت در منظومه فکری و سخنان رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی و ضرورت‌های زیست در جغرافیای آشوب‌زده خاورمیانه است که بر اصل تکیه بر توان داخلی استوار است و از این منظر اجازه اخلال به هیچ فرد و گروهی را نمی‌دهد.

به گزارش حوزه امام و رهبری ایرنا، سیاست‌های اساسی جمهوری اسلامی در حوزه امنیت ملی و منطقه‌ای از همان ابتدا مبتنی بر دفاع قاطع از مرزها و منافع بوده و  براساس تاکید و تصریح رهبر انقلاب، ایران هیچگاه تهدیدی برای امنیت هیچ سرزمینی نبوده و در عین حال اجازه اخلال در امنیت و تعّدی به مرزهای ایران هم به هیچ کشوری داده نخواهد شد. آنچه در ادامه می‌آید بازخوانی مهمترین دیدگاه های رهبر معظم انقلاب درباره امنیت کشور و تهدیداتی است که ایران در برابر آنها قاطعانه ایستاده و اجازه هیچ تعرضی را هم به دشمنان خود نداده است: 

تعرض؛ عواقب خواهد داشت

دستیابی به میزانی از توان دفاعی دربرابر تهدیدات ناتمام منطقه‌ای و بین‌المللی، از بزرگترین اولویت‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی در چهاردهه گذشته بوده و اکنون با تکیه بر همان نگاه درون‌زا به امنیت، توانسته است به چنین توانی دست یافته و هرگونه دست‌درازی و تهدید به مرزهایش را با قاطعیت پاسخ دهد. این برای جمهوری اسلامی به تعبیر رهبر معظم انقلاب پایان دوران «بزن و دررو» در منطقه و جهان است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال ۸۶ در دیدار با کارگزاران نظام به موضوع تهدیدات رئیس‌جمهور وقت آمریکا علیه ایران اشاره و تصریح کردند: «آن کسانی که تهدید می کنند، این را باید فهمیده باشند، حالا هم بفهمند؛ تهدید نظامی ایران و تعرض نظامی به ایران به صورت بزن و در رو، دیگر ممکن نیست. هرکس تعرضی بکند، بشدت عواقب آن تعرض دامنگیر او خواهد شد».

رهبری، تیرماه سال ۸۷ در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت علی (علیه‌السلام) ضمن هشدار به مقامات آمریکا، تصریح کردند: « آن دستی که به جمهوری اسلامی و به ایران عزیز تجاوز بکند، این دست را ملت ایران قطع خواهد کرد. فرقی هم نمی‌کند که این دست جنایتکار، در مسئولیت دولتی باشد یا نباشد؛ اینجور نیست که بگوییم رئیس جمهور فعلی امریکا در این ماه‌های آخر ممکن است یک غلطی بکند و دردسرش بیفتد برای دولت بعدی امریکا؛ نه، فقط این نیست. اگر کسی در این زمینه غلطی بکند، ملت ایران - حتی آن وقتی که او مسئول هم نباشد - او را مورد پیگرد قرار خواهد داد و بداند بطور یقین او را مجازات خواهد کرد».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شانزدهم اردیبهشت سال ۹۴ و در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور هم بار دیگر به این موضوع اشاره و خاطرنشان کردند: «گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید می‌زنیم و درمی‌رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد».

رهبر معظم انقلاب در بیستم اردیبهشت سال ۹۶ و در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) هم ضمن تاکید بر اهمیت بازدارندگی، تاکید کردند: «در راه افزایش قدرت بازدارندگی پیش خواهیم رفت و آن را به کار خواهیم گرفت، برای اینکه دشمن به فکر تعرّض نیفتد و بداند که اگرچنانچه تعرّض کرد، ضربه‌ محکمی خواهد خورد، واکنش سختی خواهد دید. من مدّتها قبل گفتم دوران «بزن و دررو» به جمهوری اسلامی دیگر گذشته است؛ اینکه بیا بزن و دررو، [دیگر] این‌جوری نیست؛ اگر زدند پایشان گیر می‌افتد؛ شروع ممکن است با آنها باشد امّا تمام کردن دیگر با آنها نیست و در اختیار آنها نیست».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اردیبهشت ماه سال ۹۷ در دیدار با کارگران با اشاره به اینکه دشمنان ما فهمیده‌اند و دانسته‌اند که در جنگ سخت نظامی طرْفی نخواهند بست؛ تصریح کردند: «چند سال قبل از این، یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا -که آن هم مثل این بداخلاق و بی‌ربط‌گو و هجوگو بود- یک چیزهایی گفت علیه ما. بنده در سخنرانی همان چند سال پیش گفتم «آقاجان، دوران بزن‌دررو گذشته؛ بزنید، میخورید»، می‌دانند که اگر وارد درگیری و برخورد سخت و نظامی با ما بشوند، پایشان گیر می‌افتد. بله، به ما ضربه می‌زنند، امّا خودشان ممکن است چند برابر ضربه بخورند؛ این را فهمیده‌اند. راهی که پیدا کردند، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی و مانند اینها است».  

نگاه رهبری به مولفه‌های امنیت‌ساز در منطقه

نگاه رهبر انقلاب به امنیت و مولفه‌های سرزمینی و منطقه‌ای هم نشان می‌دهد که از نگاه ایشان مهمترین اصل تامین امنیت در هر دو حوزه، درون‌زایی و اتکا به توان کشور و منطقه است. ایشان 11 مهر سال ۱۴۰۰ در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، یکی از فاجعه‌بارترین مصیبت‌ها برای کشورهای دنیا را دخالت بیگانه‌ها در مسائل امنیّتی، طراحی جنگ و صلح و خط دادن به آنها دانستند و تاکید کردند: «این یک فاجعه‌ی مصیبت‌بار برای هر کشوری است که دچار چنین وضعی باشد. و ملاحظه کردید و عرض کردیم که امروز حتّی کشورهای اروپایی هم که زیر چتر ناتو نَفَس می‌کشند، مایلند که مستقل حرکت کنند».

رهبر انقلاب، فروردین سال ۹۴ و در دیدار با جمعی از فرماندهان و کارکنان ارتش، درباره نگاه ایران به امنیت منطقه تصریح کردند: «جمهوری اسلامی دنیا را ناامن نمی‌کند، منطقه را هم ناامن نمی‌کند، حتّی محیط همسایگان را هم ناامن نمی‌کند، حتّی در موارد زیادی بدرفتاری‌های برخی از همسایگان را هم با بزرگواری تحمّل می‌کند، جمهوری اسلامی - هم برای خود، هم برای دیگران - امنیّت را بزرگ‌ترین نعمت الهی می‌داند و برای حفظ امنیّت خود می‌ایستد و دفاع می‌کند».

امنیت گره‌خورده کشورها در منطقه خاورمیانه

نگاه متمرکز دولت سیزدهم به منطقه و کشورهای همسایه سبب شده است که موضوع امنیت خاورمیانه و گره خوردن آن به امنیت ایران، در دیدگاه‌های رئیس‌جمهور هم منعکس شود. آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در دیدار روز پنجشنبه ۲۵ فرودین با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق  بر انتظارات جدی تهران از کشورهای همسایه به ویژه بغداد اشاره و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران برادری خود را نسبت به همسایگان در عمل ثابت کرده و دوست دوران رزم بوده و نه فقط دوست دوران بزم، و لذا انتظار داریم کشورهای همسایه نیز نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند و عراق اجازه هیچ‌گونه حضور مخلّ امنیت جمهوری اسلامی ایران را چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال چه در نواحی تحت هدایت اقلیم کردستان را ندهد».

رئیس شورای عالی امنیت ملی هم با یادآوری پیام یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق به  وی مبنی بر اینکه اگر حاج قاسم سلیمانی نبود اقلیم کردستان نبود اشاره کردند که متاسفانه اقلیم دچار غفلت‌هایی شده است ولی جمهوری اسلامی ایران تحرکات رژیم صهیونیستی را با دقت تحت نظر دارد و همکاری با این رژیم کودک‌کش قابل پنهان کردن نیست و به هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم که آنها از طریق هیچ کشوری از جمله عراق، امنیت منطقه را به خطر بیاندازند».

آیت الله رئیسی در گفت‌وگوهای مختلف تلفنی و حضوری با مقامات کشورهای همسایه هم، اصول سیاست خارجی و دیدگاه‌های دولت سیزدهم درباره امنیت منطقه‌ای را بیان کرد. رئیس‌جمهور تیرماه سال گذشته و به فاصله کوتاهی از پیروزی در انتخابات، در تماس تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تصریح کرد: «امنیت جمعی» بخش اصلی «دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای» دولت جدید است که می‌تواند «صلح و ثبات» را برای کشورهای منطقه و «آرامش و رفاه» را برای ملت‌ها به ارمغان بیاورد و «ثبات و پایداری امنیت جمعی» در گرو به صفر رساندن مداخلات بیگانگان در مناسبات منطقه‌ای است».

آیت الله رئیسی هفت آذر سال گذشته و دیدار با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان هم، بار دیگر براین دیدگاه ایران درباره امنیت اشاره و تصریح کرد: «ما اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه را نمیدهیم و تجربه نشان داده که هر کجا کشورهای منطقه از راه تفاهم و مذاکره مسائل خود را حل و فصل کردند راه فتنه انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است».

رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی از ناامنی و حضور بیگانگان و ایجاد اخلال در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، در منطقه تصریح کرد: «تروریسم داعشی و صهیونیستی دو عامل تهدید در منطقه است و باید با آن مقابله کرد. دخالت بیگانگان به زیان کشورهای منطقه است و باید در مقابل توطئه آنان هوشیار بود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha