۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۱۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84718366
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تلاش ترکیه برای برقراری تعادل در روابط با اوکراین و روسیه

تهران – ایرنا – یک دیپلمات اوکراینی اعلام کرد اوکراین با ترکیه برای برخورداری از حمایت بیشتر در برابر حمله روسیه همکاری و حتی با وجود ناخرسندی، واقعیت روابط موازی آنکارا با مسکو را درک می کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، آنکارا ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، با وجود مخالفت مسکو پهپادهایی را به کی یف فروخته است.

ترکیه در عین حال مخالف تحریم های غرب علیه مسکو است و جانب احتیاط را به منظور خودداری از متهم کردن هر یک از طرفین حفظ کرده است.

در این میان، دیپلمات اوکراینی در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: خوشحال می شویم اگر ترکیه به تحریم ها بپیوندد.

وی افزود: ما به جای انتقاد از ترکیه، با طرف ترک در حد امکان همکاری می کنیم و چیزی را که غیرممکن است، درخواست نمی کنیم.

وی در عین حال تاکید کرد که ترکیه تنها کشوری است که موفق شده است مقام های روسیه و اوکراین را برای مذاکرات صلح گردهم آورد.

ترکیه که تا حد زیادی به واردات انرژی روسیه و گردشگران این کشور متکی است، به عنوان پناهگاهی امن برای روس هایی که از تحریم ها می گریزند، ظاهر شده و بسیاری در املاک ترکیه سرمایه گذاری کرده اند.

دیپلمات اوکراینی با ارائه اسناد نشان داد که بیش از ۱۰۰ هزار شهروند روسی از زمان آغاز درگیری ها در اوکراین وارد ترکیه شده اند و خواستار دستیابی به مدارک اقامتی شده اند. در همین مدت زمان، حدود ۸۵ هزار اوکراینی نیز وارد ترکیه شده اند که از این تعداد تقریبا ۴۷ هزار نفر به کشورهای دیگر نقل مکان کرده یا به کشور خود بازگشته اند.

دیپلمات یاد شده گفت که ترکیه نیز برخی کشتی های جنگی روسیه را از عبور از تنگه های خود به دریای سیاه منع کرده و در نتیجه، شهر ساحل اودسا در اوکراین را که در برابر حملات روسیه مقاومت کرده، نجات داده است.

وی مدعی شد که برخی کشتی های روسی همچنان از آب های سوریه عبور می کنند و مایحتاج لازم را می آورند.

رویترز در ادامه این گزارش آورد: ترکیه مخالف سیاست های کرملین در سوریه و لیبی و الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ است، اما سامانه دفاع موشکی اس – ۴۰۰ روسیه را خریداری کرده و به خاطر آن در سال ۲۰۲۰ هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha