به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، علیرضا مجیدنیا در این خصوص توضیح داد: ما توانستیم با حفظ کیفیت و حتی در برخی موارد با افزایش کیفیت، قیمت را تا یک سوم کاهش دهیم. این موضوع باعث شده تا محصولات تولیدی این شرکت مزیت رقابتی بهتری نسبت به نمونههای خارجی پیدا کنند.
مینو آسیابی، مدیر آزمایشگاه این شرکت نیز توضیح داد: استفاده از فناوری نانو در کاتالیست خودرو از زمانی آغاز شد که شرکت ایران دلکو تصمیم گرفت از استانداردهای یورو ۲ به سمت استانداردهای یورو چهار و یورو پنج برود. یکی از اثرات مستقیم فناوری نانو، روی سطح ویژه مواد کاتالیستی است. هر قدر سطح ویژه افزایش یابد، تاثیر مستقیمی روی عملکرد کاتالیست دارد و موجب بهبود عملکرد آن میشود.
صنایع خودروسازی روشهای گوناگونی را برای کاهش میزان آلایندههای خروجی اگزوز (شامل پارافینها، اولفینها، ترکیبات آروماتیک، منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، و دی اکسید کربن) به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوا بکار بردهاند. از قابل توجهترین راهکارهای نانوفناورانه برای این منظور، استفاده از مبدلهای کاتالیستی در اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده حاصل از احتراق (مانند NOx، HC و CO) را به گازهای بیخطر تبدیل میکند.
شرکت ایران دلکو موفق به دستیابی فناوری تولید مبدلهای کاتالیستی با استاندارد آلایندگی یورو چهار و پنج شده است. در این مبدلهای کاتالیستی همه فلزات گرانبها و از جمله پلاتین، پالادیوم و رودیوم به صورت نانوذرات در تمامی سطوح پایه کاتالیستی که دارای تخلخلی بالا هستند، توزیع شده است.
ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد: گروه بهمن، مگا موتور، ساپکو، سازه گستر، زامیاد، اگزوز خودرو خراسان، پارس خودرو، سازه پویش، گروه صنعتی صابر، گروه خودروسازی سایپا، ایپکو، گروه خودروسازی ایران خودرو، قطعهسازان میثاق و پارس اگزوز شرکتهای طرف قرارداد ایران دلکو هستند. برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ استاندارد مبدلهای کاتالیستی به شماره استاندارد ۷۳۷۰ به ریاست شرکت ایران دلکو در اداره استاندارد جمهوری اسلامی ایران تدوین شد.
نظر شما