۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84719331
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعزیه به گیلان آمد

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۰
کد خبر: 84719331
تعزیه به گیلان آمد

رشت - ایرنا - حوزه هنری گیلان از آغاز اجرای آیین نمایشی تعزیه در پیاده راه فرهنگی رشت بمدت یک هفته هر شب پس از افطار خبر داد .

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان گفت: از آنجا که هفته هنر انقلاب اسلامی امسال همزمان با ماه مبارک رمضان است به همین مناسبت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری اجرای تعزیه را به مدت یک هفته در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار می کند.

براساس تحقیق پژوهشگران؛ تعزیه از قرن های اول و دوم اسلامی در میان مردم ایران رایج بوده اما از زمان آل بویه به صورت رسمی شکل آیین و تشریفات خاص به خود گرفت و در دوره صفویه به رونق و جلال آن افزوده شد؛ با جلوه هایی از نمایش های محلی و موسیقی در هم آمیخت و صورتی اصیل و هنری به خود گرفت.

بنابر نگارش جعفر شهری در کتاب طهران قدیم، اثرات هنری تعزیه چنان بود که نه تنها شیعیان بلکه گاهی اهل تسنن و یهود و نصارای مجلس را هم تحت تاثیر قرار می داد تا آنجا که از یادداشتهای طبیب فرانسوی مظفرالدین شاه یکی این قسمت است که "نمایش های مذهبی مسلمانان بقدری جالب اجرا می شود که من با همه بی اطلاعی از زبان و بیان ایشان گاهی چنان تحت تاثیر واقع می شدم که اشکم بی اختیار سرازیر می شد".

ایران پس از چهار سال تلاش، موفق به ثبت جهانی پرونده تعزیه به عنوان میراث فرهنگ بشری در سال ۸۹ شد؛ هنر نمایشی آئینی تعزیه از ارزشمندترین آیین‌های نمایشی اهل ایرانیان و شیعیان مسلمان ایران زمین است و جایگاه و اهمیت آن تا حدی است که به شناسنامه هویت‌بخش فرهنگ نمایشی و خرده روایت‌های آئینی و مذهبی ایرانیان در حوزه‌های نمایش‌های سوگ در طول تاریخ بدل شده است به طوری‌که در سال۱۳۸۹ (۲۰۱۰)- به عنوان چهارمین پرونده میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تعزیه خوانی در گیلان هم در ماه محرم روزهای سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود و هم در روستاها در دو ماه آخر تابستان و فصل پایان کار و فعالیت های زراعی هنگام رواج تعزیه خوانی است.

در گیلان مکان خاصی که به منظور خواندن تعزیه ساخته شده باشد وجود ندارد و فضای باز جلوی مسجدها را تکیه می نامند و مجالس تعزیه در آنجا برگزار می شود.

پیشترها در جاهایی که چند تکیه وجود داشت گاهی یک تعزیه را چند قسمت می کردند و هر قسمت را در یک تکیه اجرا می کردند و مردم هم از پی تعزیه خوان ها از یک تکیه به تکیه دیگر می رفتند تا بقیه تعزیه را تماشا کنند .

محمد پورجعفری مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گروه تعزیه شاهزاده ابراهیم به سرپرستی مرتضی و مصطفی اروسا اجرای تعزیه در پیاده راه فرهنگی رشت را برعهده دارند و این برنامه با مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت اجرا خواهد شد. شایان ذکر است علاقمندان به تعزیه می‌توانند تا سوم  اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از این اجرا دیدن نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha