۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲۳:۴۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84719443
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش‌های دانش‌بنیان گیلان بر روی میز مدیران

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲۳:۴۷
کد خبر: 84719443
چالش‌های دانش‌بنیان گیلان بر روی میز مدیران

رشت - ایرنا - شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مهم ترین عرصه های ثروت آفرینی و اشتغال یکی از ضروریت اقتصادهای نوین هستند که در کشور ما بارها از سوی مسئولان ارشد نظام مورد حمایت قرار گرفتند. بررسی چالش این شرکتها در گیلان امروز سه شنبه با حضور نماینده عالی دولت برروی میز رفع موانع مدیران استان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمینه‌سازی برای بهره گیری از توان علمی دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی، ارتقاء میزان درآمد تخصصی دانشگاه‌ها و واحدهای تحقیقاتی، تجاری کردن نتایج تحقیقات علمی و تشویق دانشگاهیان و افراد علمی برای همکاری در فعالیت و امور مربوط به پاسخگویی خواسته‌های جامعه از اهدافی است که شرکت های دانش بنیان دنبال می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کرده و بر توجه بخش های تحقیقاتی به تولید و یا تولید مبتنی بر نگاه علمی تاکید کردند.

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری امروز "یکشنبه" جلسه هم اندیشی با شرکت‌های دانش بنیان گیلان با حضور اسدالله عباسی استاندار و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی گیلان در سالن الغدیر استانداری در رشت برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان در موضوعات مختلف از جمله فرصت‌های استفاده از شرکت های دانش‌بنیان، چالش ها و فرصت های شرکت های فناوری اطلاعات و نقش دولت در توسعه ظرفیت مالی زیست بوم فناوری استان گیلان مطرح شد.

عدم حمایت کافی از صنایع دانش بنیان در جهت کارآفرینی، نقش مهم شرکت های دانش بنیان در اشتغالزایی به عنوان مهمترین دغدغه کشور و ضرورت حمایت این شرکت ها از جمله موارد مطرح شده در این جلسه از سوی مدیران شرکت ها بود.

ذات فناوری با قوانین جاری کشور همخوانی ندارد

گیلانپور مدیر عامل شرکت زیرساخت فناوری خلاق فرتاک آموزش ( فعال در حوزه فناوری اطلاعات) در این نشست در سخنانی بیان داشت: ذات نوآوری با ذات قوانین کشور همخوانی ندارد و این یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه نیازمند حمایت مداوم هستیم افزود: لازم است تا بتوانیم ساعت مشخص را در هفته، با شخص اول در گیلان و مدیران استان دیدار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت زیرساخت فناوری خلاق فرتاک آموزش با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در اشتغال گفت: با فناوری و نوآوری می توان گام بزرگی برای سرعت رشد شرکت و مجموعه برداشت که در نهایت منجر به اشتغالزایی بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه افراد فعال در دانش بنیان ها، علاقمند به نوآوری هستند که با ایجاد شرکت می توانند نیرو جذب کنند.

فرزانه مدیرعامل شرکت قوای محرکه فرزانگان گیلان نیز در این نشست با تشریح فرصت های استفاده از شرکت های دانش بنیان گفت: توسعه صنعت طراحی و ساخت انواع شناورهای تفریحی و گسترش صنعت ساخت تجهیزات کشاورزی از جمله فرصت های استفاده از این شرکت ها در استان است. 

ارتباط دستگاه‌ها با شرکت‌های دانش بنیان منجر به رفتار دولتی نشود 

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان گیلان نیز در نشست هم اندیشی با شرکت های دانش بنیان گفت: ارتباط دستگاه های دولتی با شرکت های دانش بنیان منجر به شکل گیری فرهنگ و رفتار دولتی نشود.

صابر سمیعی اظهار داشت: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان نهادی تسهیلگر برای تامین مالی در حوزه زیست بوم فناوری در استان است. 

وی با اشاره به تشکیل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی از سال ٩٨ در استان گیلان افزود: این صندوق تازه تاسیس بوده و ریسک پذیری آن پایین است، به کمک نیاز دارد.

وی بیان داشت: شرکت های دانش بنیان تنها نیاز به تامین مالی ندارند بلکه همکاری، همراهی و شبکه سازی نقش پررنگ تری دارد.

توجه به شرکت های دانش بنیان اولویت همه مدیران باشد

استاندار گیلان نیز در خاتمه این نشست توجه به شرکت های دانش بنیان و رفع موانع آنان را اولویت همه مدیران عنوان کرد و گفت: همه دستگاه‌ها از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند و سهم اعتبارات پژوهش نیز در جهت تقویت همین بخش‌ها هزینه شود.

اسدالله عباسی با بیان اینکه کوتاهی مدیران دستگاه های اجرایی استان گیلان در ارتباط با شرکت های دانش بنیان را نمی بخشم، اظهار داشت: مدیران باید برای شرکت های دانش بنیان وقت بگذارند و با حصور میدانی از مشکلات موجود مانع زدایی کنند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین افزود: باید تلاش کنیم تا در راستای شعار راهبردی سال تمام برنامه های خود را به اجرا درآوریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهوری به گیلان گفت: پیش از سفر رییس جمهوری به گیلان ۲ جلسه در نهاد رییس جمهوری در مورد مصوبات سفر برای تخصیص اعتبار داشتیم که در آن اختیاراتی به استانداران داده بودند.

عباسی با بیان اینکه ۱۸ میلیارد تومان برای پارک علم و فناوری گیلان در نظر گرفته شده بود، افزود: ۴۰ میلیارد تومانی که در اختیار بنده قرار گرفته بود به اضافه ۲۰ میلیارد تومان را نیز برای پارک علم و فناوری گیلان اختصاص دادم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان در ادامه با بیان اینکه دوست ندارم عزیزان نوآور، خلاق و دارای ایده از دست اندرکاران صنعت خواهش کنند، گفت: صنعت باید به دنبال افراد نوآور و خلاق برود.

وی با تاکید بر اینکه صندوق پژوهش و فناوری را مورد حمایت قرار می دهیم، افزود: اما برای پول‌پاشی تلاش نمی‌کنیم این مهم باید در زیست بوم فناوری جلوگیری شود و در این بخش هوشمندانه عمل کنیم.

استان گیلان دارای ٧٣ شرکت دانش بنیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha