ادامه روند رشد قیمت نفت با افزایش نگرانی‌ها از عرضه

تهران- ایرنا- قیمت نفت به دنبال ادامه تنش در اوکراین، احتمال افزایش تحریم‌ها علیه روسیه و نگرانی از اخلال در عرضه نفت، با رشد همراه شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، قیمت نفت که در هفته‌های گذشته با افزایش نگرانی‌ها نسبت به بازگشت همه‌گیری کرونا در جهان با کاهش قیمت روبه‌رو بود با ادامه تنش در اوکراین و سخت‌ترشدن تحریم‌ها علیه روسیه در معاملات امروز رشد قیمت را تجربه کرد. 

در هفته گذشته در خبرها اعلام شد که تولید نفت و میعانات گازی روسیه روز دوشنبه (۲۲ فروردین‌ماه) به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز و پایین‌ترین حد خود از ژوئیه ۲۰۲۰ رسید، زیرا تحریم‌ها و محدودیت‌های لجستیکی تجارت این کشور را دچار مشکل کرده است.

تولید نفت روسیه در بحبوحه تحریم‌های غرب به‌دلیل نقش مسکو در اوکراین زیر فشار کاهشی بسیاری قرار گرفته است.

همچنین میانگین تولید نفت روسیه هم از یکم تا ۱۱ آوریل، بیش از ۶ درصد کاهش یافته و از ۱۱ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در ماه مارس به ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

پیش از این محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دیدار با مقام‌های اتحادیه اروپا اظهار کرده بود که تحریم‌های کنونی و آینده علیه روسیه می‌تواند یکی از بدترین شوک‌های عرضه نفت را ایجاد کند و جایگزین کردن عرضه نفت مسکو غیرممکن است.

همین موضوع باعث شد تا مصرف‌کنندگان نفت جهان نسبت به آینده عرضه نگران باشند. این در حالی است که برخی کشورها به رهبری آمریکا، بخشی از ذخایر استراتژیک خود را آزاد کرده‌اند با این حال قیمت نفت کاهش پیدا نکرد. 

از سوی دیگر نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه اظهار کرده که مسکو آماده فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای دوست در هر محدوده قیمتی است.

با توجه به این عوامل، قیمت نفت در آغاز معاملات امروز بالا رفت. 

نفت برنت بیش از یک درصد گران شد و به ۱۱۲ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز حدود یک درصد گران شد و ۱۰۷ دلار و ۹۰ سنت قیمت خورد. 

از سوی دیگر قیمت گاز طبیعی آمریکا تحت تاثیر تقاضای قوی، به بالاترین حد در بیش از ۱۳ سال گذشته صعود کرد.

بهای گاز طبیعی آمریکا در اوایل معاملات آسیا به ۷.۵۵۵ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mBtu) صعود کرد و رکورد قبلی را که در ژانویه ثبت کرده بود، شکست و از ابتدای سال میلادی جاری، تقریبا رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha