۴۰ کیلومتر از ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه‌های زنجان دارای روشنایی هستند

زنجان - ایرنا - جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: از حدود ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در محورهای مواصلاتی استان زنجان فقط ۴۰ کیلومتر آن، روشنایی دارد در حالی روشن بودن سطح جاده‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از حوادث جاده‌ای است.

سرهنگ مهدی میناخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل روشنایی آزادراه‌های استان به راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام شده‌ و همچنان پیگیر رفع آن هستیم.

وی اظهار داشت: نصب روشنایی در سطح جاده های استان نیازمند اعتبارات قابل توجهی است و باید برای تامین آن اقدامات و تدابیر لازم اتخاذ شود.

سرهنگ میناخانی با اشاره به اینکه مکاتبات خود را با راهداری، پیرامون مشکلات جاده ای که توسط همکاران ما شناسایی و مشخص می‌شود، انجام داده‌ایم گفت: نیروها و کارشناسان عوامل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز  تلاش‌های لازم را در این خصوص دارند و به تناسب  امکانات و توانایی های خود، اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

وی آشکارسازی نقاط حادثه خیز را از جمله این اقدامات عنوان و خاطر نشان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز به طور مستمر مواردی را که با اعتبارات کم قابل رفع است، برطرف می‌کنند.

جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان، چهار خطه کردن بخشی از محور زنجان به بیجار را نمونه ای از اقدامات انجام شده در راستای  رفع نقاط حادثه خیز جاده های استان عنوان کرد و گفت: از ابتدای محور تا کیلومتر ۳۵ دوطرفه (چهار خطه) شده است که با این اقدام خود به خود، بسیاری از نقاط حادثه خیز این محور رفع و تصادفات نسبت به سالهای قبل کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

سرهنگ میناخانی تاکید کرد: چهار خطه کردن ۳۵ کیلومتر از این محور اقدام بسیار خوبی است که بسیاری از تصادفات رخ به رخ  را که بیشترین تلفات فوتی را نیز دارد کاهش داده است.

وی اظهار امیدواری کرد در سایر محورها نیز با رفع نواقص و مشکلات مربوطه، شاهد کاهش بیش از پیش تصادفات در محورهای مواصلاتی استان باشیم.

جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان، از شناسایی نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان و اعلام آن به راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خبر داد و گفت: با اختصاص اعتبارات لازم اقدامات لازم از سوی این اداره کل انجام خواهد شد.

سرهنگ میناخانی با بیان اینکه بعضی از این نقاط حادثه خیز  واقعا نیازمند اعتبارات کلانی  است،اظهارداشت: البته در برخی نقاط اجرای طرح در راستای رفع نقاط حادثه خیز زمان‌بر است و به این زودی، به سرانجام نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه در اغلب محورهای استان نقاط حادثه خیز وجود دارد تصریح کرد: با شناسایی ۸۷ نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان زنجان و انجام مکاتبات و پیگیری های لازم از سوی دستگاه های مربوطه، منتظر اختصاص اعتبار لازم برای رفع آن هستند.

جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان با اشاره به هزینه های سنگین رفع نقاط حادثه خیز هم گفت: به عنوان نمونه فقط محور ارمغانخانه برای تعریض ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

افزایش ۴۸ درصدی ترددها و کاهش ۵۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در زنجان

جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در ادامه با اشاره به میزان ترددهای نوروزی در محورهای مواصلاتی استان هم اظهارداشت: افزایش ۳۰ درصدی ترددها پیش بینی شده بود اما در عمل  شاهد افزایش ۴۸ درصدی ترددها در محورهای مواصلاتی استان بودیم.

سرهنگ میناخانی بیشترین ترددهای ثبت شده را مربوط به آزادراه زنجان- قزوین اعلام و خاطر نشان کرد: این محور بیش از ۵۰ درصد افزایش تردد داشت.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز پنجم فروردین بیشترین ترددها را  به خود اختصاص داد اظهار داشت: بیشترین تردد ها در کل استان، در روز پنجم فروردین ثبت شد که در حدود ۶۰ درصد افزایش تردد نسبت به پنجم فروردین سال ۱۴۰۰ بود.

 جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت:  در نوروز امسال با وجود افزایش ترددها، تصادفات منجر به فوت ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

سرهنگ میناخانی بیشترین عامل تصادفات را انسانی عنوان کرد و اظهارداشت: بیشترین علت تصادفات هم عدم توجه به جلو که ناشی از خستگی و خواب آلودگی و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.

وی با بیان اینکه وقتی علت تصادف عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی مطرح می‌شود به عامل انسانی برمی‌گردد، تاکید کرد: وقتی که راننده مسیر طولانی را طی می کند طبیعی است که در اثر خستگی، توجه دقیق خود به جلو را از دست می دهد.

جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در خصوص طرح ایجاد استراحتگاه برای رانندگان در راستای کاهش تصادفات در محدوده ۱ تا ۳۰ کیلومتری شهرها ( بیشترین رخداد تصادف را به خود اختصاص داده اند) که در ستاد تسهیلات سفر قبل از آغاز سال نو مطرح و مصوب شد گفت: ایجاد استراحتگاه نیاز به زیرساخت دارد و با یک چادر نمی‌توان از آن به عنوان استراحتگاه نام برد و  انتظار داشت که راننده در آن محل توقف کند.

سرهنگ میناخانی تاکید کرد: استراحتگاه باید جذابیت های لازم را برای توقف راننده و  مسافران داشته باشد.

وی با اشاره به برخی اقدامات در این راستا گفت: البته چادرهایی توسط پایگاه های هلال احمر به همین منظور برپا شده بود اما از سوی رانندگان استقبال خیلی مناسبی مشاهده نشد.

جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان اظهار داشت: وقتی که صحبت از استراحتگاه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که راننده رغبت پیدا کند و اشتیاق پیاده شدن و توقف در آنجا را داشته باشد  اما متاسفانه آنچه را که انتظار داشتیم در این محدوده ها محقق نشد.

سرهنگ میناخانی در ادامه با اشاره به کشته های ایام نوروز امسال در محورهای مواصلاتی استان گفت: در این مدت ۶ نفر در جاده های استان جان خود را از دست دادند که متاسفانه یک نفر از آنها کودک بود.

وی گفت: که ممکن است این آمار با آمار نهایی متفاوت باشد چراکه آمار اعلامی از سوی ما مربوط به کشته های صحنه تصادف در جاده است و ممکن است تعدادی از مصدومان در بیمارستان فوت کرده باشند.

کوچکترین عدم توجه به هریک از موارد حادثه‌ساز در جاده حوادث جبران ناپذیر را رقم می‌زند

جانشین پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه در فصل بهار و تابستان با توجه به مساعد شدن هوا برای مسافرت ها و گشت و گذار مردم، تعداد سفر و ترددها افزایش می یابد اظهار داشت: هموطنان باید در حین سفر حتماً نسبت به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و ایمنی سفر توجه ویژه داشته باشند.

سرهنگ میناخانی با تاکید بر لزوم توجه به مسئله خستگی و خواب آلودگی رانندگان هم گفت: رانندگان در مسیرهای طولانی پیش‌بینی زمان سفر را داشته باشند و در حین سفر حتماً به ازای هر ۲ ساعت رانندگی، به مدت حداقل ۱۰ دقیقه تا یک ربع، در محیط ها و حاشیه امن جاده (در طول شب در نقاطی که دارای روشنایی کافی باشد) توقف کرده و پس از صرف چای یا استراحت کوتاه و رفع خستگی به مسیر ادامه دهند.

 وی با توصیه رانندگان به رعایت سرعت مطمئنه، توجه کافی به جلو، بستن کمربند ایمنی،  خودداری از سبقت نابجا و ناگهانی، استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی و.. تاکید کرد: کوچکترین عدم توجه به هریک از موارد مذکور می تواند حوادث تلخ و جبران ناپذیری را برای راننده، سرنشین و دیگر خودروها رقم بزند.

سرهنگ میناخانی استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران را متذکر شد و گفت: کلاه ایمنی ۷۵ درصد از ضربات وارده به سر جلوگیری می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha