به گزارش ایرنا محمد کاظم رحیمی نژاد دوشنبه شب به مناسبت هفته معلم (۶تا ۱۲ اردیبهشت ماه) در جمع خبرنگاران در زمینه کمبود نیروی انسانی برای سال تحصیلی آینده افزود: با جلساتی که برگزار شده کمبود نیروها در مدارس هر شهرستان و منطقه مشخص شده و در حال رایزنی برای تامین آن هستیم.
وی در ادامه به هفته معلم اشاره کرد و با بیان اینکه محوریت برنامه های این هفته، بزرگداشت شخصیت و مقام معلم است و این باید به یک باور و فرهنگ تبدیل شود و برای بزرگداشت این هفته برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است؛ تصریح کرد: معلم یک کارمند نیست بلکه فراتر است و همه ما مدیون این قشر هستیم.
این مسوول با ابراز خرسندی از حضوری شدن کلاس های درس افزود: کرونا ثابت کرد هیچ مکانی مدرسه نمی شود و هیچ کس جای معلم را نمی گیرد.
رحیمی نژاد ضمن قدردانی از تلاش های فرهنگیان استان در زمان شیوع کرونا خاطرنشان کرد: معلمان در این شرایط سعی و تلاش زیادی کردند و اجازه ندادند خلایی در نظام تعلیم و تربیت پیش بیاید.
وی از ثبت نام مدارس نمونه دولتی، ماندگار و هیات امنایی از اول تا ۱۰ اردیبهشت خبر داد و تصریح کرد: آزمون این مدارس سوم تیرماه برگزار می شود.
رحیمی نژاد افزود: قبلا پذیرش دانش آموزان در این مدارس ۷۰ درصد دانش آموزان شهری و ۲۰ درصد روستایی بود در سالجاری در راستای عدالت آموزش این رقم از ۲۰ تا ۵۰ درصد در نوسان است.
مدیر کل آموزش و پرورش یزد در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح و بازنگری نگاه موجود در حوزه تربیت برای موفقیت و ماندگاری آن بر دانش آموزان گفت: امروز در یک جامعه چندصدایی قرار داریم که به صورت محوری و نسبی گرایی عمل می کند زیرا از چارچوبهای منسجم و ثابت دوری میکند.
وی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در حوزه تربیت باید نگاهمان را اصلاح کنیم، البته این بدان معنا نیست که به ارزشهایمان پشت کنیم بلکه باید نسبت به برخی مفهومها در این حوزه بازنگری کرد.
رحیمی نژاد اظهار کرد: به منظور ماندگاری در حوزه تعلیم و تربیت باید مفهوم تربیت را از واژه عادت جدا کنیم زیرا تحمیل را نباید به نام تربیت برای رفتارسازی بر دانش آموزانمان اعمال کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد یکی از نکات الزامی در این تغییر نگاه را تقویت تربیت براساس توانمندیها همراه با تفکر منطقی و بصیرتی ذکر کرد و گفت: نکته حائز اهمیت موثر در این باره تعیین و تعریف ملاک و معیارهایی برای دانش آموزان است تا به واسطه این معیارها و ملاکها به تفکر تبیینی دست یابد.
وی نقادی را رمز بقا و دوام تربیت بیان کرد و یادآور شد: معتقدیم این موضوع باید از معلمانمان شروع شود چرا که اگر زمینه نقد معلمان از سوی دانش آموزان فراهم نباشد، به همان نسبت باید خلا نقادی در جامعه را بپذیریم.
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد هم تعداد خیرین مدرسه ساز استان را ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیان کرد و گفت: ۵۵ درصد مدارس استان توسط خیرین بنا شده و طبق اعلام سازمان نوساری مدارس کشور، خیرین مدرسهساز استان مقام اول کشور را به خود اختصاص دادهاند.
امیرحسین رادمنش افزود: خیرین مدرسه ساز استان در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال بعد نیز همین مقدار به مدرسه سازی در استان کمک کردند.
وی با بیان این که استان نیازمند سه هزار کلاس درس است که از طریق بازسازی یا نوسازی مدارس باید تامین شود، گفت: در سال گذشته خیرین استان بالغ بر ۴۰ طرح مدرسه سازی با قریب به ۲۰۰ کلاس درس ساختند.
رادمنش ادامه داد :امسال تاکنون چهار مدرسه با هزینه ۱۸ میلیارد تومان از سوی خیرین مدرسه ساز استان ساخته شده است.
وی گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان ۳۱۷ میلیارد تومان برای طرحهای آموزشی استان در نظر گرفته شد که ۱۵۰ میلیارد تومان آن برای تکمیل مدارس خیری است.
۲۷۰ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۱۰۰ باب مدرسه مشغول به تحصیل هستند که ۱۸ هزار فرهنگی تعلیم و تربیت این تعداد دانش آموز را برعهده دارند.
نظر شما