۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۵۰
کد خبر: 84723443
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرخانه ثبت اختراعات دانش‌آموزان کشور به تربت‌حیدریه منتقل شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ولی‌عصر(عج) تربت‌حیدریه گفت: با توجه به اقدامات و فعالیت‌های شاخص علمی و پژوهشی سال‌های اخیر و به خصوص کسب موفقیت‌های بزرگ پارسال، این مرکز پژوهشی به عنوان دبیرخانه کشوری "ثبت اختراعات دانش‌آموزان کشور" انتخاب شد.

محمد یوسفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پژوهشسرا از زیرمجموعه‌های معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش تربت‌حیدریه است که پیش از این به عنوان قطب خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی استان معرفی شده‌ بود و از این پس برای توسعه کمی و کیفی اختراعات دانش‌آموزان در سطح کشور، برنامه‌ریزی و فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: این برای نخستین بار است که یک پژوهشسرای دانش‌آموزی در سطح کشور، مسوولیت دبیرخانه ثبت اختراعات دانش‌آموزی کشور را بر عهده می‌گیرد و دلیل انتخاب تربت‌حیدریه شاخصه‌های موفقیت علمی و پژوهشی این پژوهشسرا طی سال گذشته بوده است.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ولی‌عصر(عج) تربت‌حیدریه گفت: هم اکنون کار در حوزه استانی آغاز شده است و به تدریج به ارزیابی فعالیت علمی و پژوهشی دانش‌آموزان سایر استان‌های کشور نیز خواهیم پرداخت.

یوسفی به موفقیت‌های پارسال این مرکز پژوهشی اشاره و اظهار کرد: پارسال ۴۷ نفر از دانش‌آموزان این خطه در رقابت‌های علمی داخلی و بین‌المللی برگزیده شدند و این در حالی بود که در دیگر شهرستان‌های استان سقف موفقیت دانش‌آموزانشان در نهایت ۶ نفر بود.

وی ادامه داد: در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی نور که نخستین فعالیت حوزه دانش‌آموزی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با هدف امیدبخشی، هویت‌سازی و ترویج علم میان نوجوانان است و هر سال در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود چهار نفر از این شهرستان در رقابت با ۶ کشور، صاحب رتبه شدند.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ولی‌عصر(عج) تربت‌حیدریه گفت: در جشنواره‌های علمی پژوهشی نیز افزون بر ۸۰ فیلم آزمایش، از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم ارایه شد که یکی از این آزمایش‌های موفقیت‌آمیز "تشخیص زعفران تقلبی از اصل" بود.
یوسفی افزود: هم اکنون نزدیک به چهار هزار دانش‌آموز نخبه شهرستان تربت حیدریه در این پژوهش‌سرا فعالیت علمی و پژوهشی دارند که از این تعداد تاکنون ۱۵۰ نفر کارهای پژوهشی کاربردی انجام داده‌ و حدود  ۹۰ مقاله علمی ارایه کرده اند که از این تعداد پارسال افزون بر ۲۵ مقاله در کنگره‌های مختلف ارایه شد.

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری امسال، برنامه ما ابتدا شناسایی استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف و سپس در کنار برنامه‌های آموزشی، ارایه برنامه‌های فوق برنامه است تا بتوانیم محصولات دانش‌بنیان دانش‌آموزان این خطه را معرفی و به بازار عرضه کنیم.

آغاز فعالیت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی تربت‌حیدریه سال ۱۳۸۴ و حوزه فعالیت‌هایش در زمینه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، نجوم، سلول‌های بنیادی، ادبیات، شاهنامه‌خوانی، زیست‌فناوری، انرژی‌های نو، نانوفناوری، علوم‌شناختی، دانش مغز و ذهن‌آگاهی است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha