نظرات همه ذی نفعان آموزش و پرورش در آیین نامه رتبه بندی لحاظ شده است

تهران-ایرنا-سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: آیین نامه رتبه بندی بر اساس قوانین بالا دستی و نظرات همه ذی نفعان آموزش و پرورش نوشته شده است.

به گزارش گروه جامعه ایرنا از  وزارت آموزش و پرورش، عباس نجار در گفت و گویی با تشریح آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان و آخرین تغییرات این آیین نامه، اظهار کرد: برای اولین بار در آموزش و پرورش آیین نامه ای با مشارکت افرادی که ذیحق بودند، تنظیم و با حضور معلمان در دوره های مختلف تحصیلی، سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش تنظیم شد.  

وی افزود :نظرات همه این گروه ها و صاحب نظران لحاظ شد و نهایتاً به آیین‌نامه ای تبدیل شد که امروز به دولت تقدیم شده است.

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری با بیان اینکه در آیین نامه الزامات قانونی داریم که مطابق قانون رتبه بندی باید به آن عمل می‌کردیم، اظهار کرد: ممکن است افرادی آگاهی از این الزامات نداشته باشند، بنابراین  برخی نگرانی ها ممکن است بر همین اساس باشد. مجموعه آموزش و پرورش مجموعه بزرگی است که همراه کردن همه سلیقه ها و افکار، کار سختی خواهد بود، اما با تغییراتی که در پیش نویس این آیین نامه اتفاق افتاد، این نسخه روز به روز کامل تر و در ۵۰ جلسه مختلف، نسخه ۲۶ آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان تهیه شد، لذا این نسخه کامل ترین نسخه آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان است که تقدیم هیئت دولت شده است.

نجار تصریح کرد: با معلمان مختلفی در ارتباط بوده ایم و معلمان خود را بر اساس این آیین نامه ها سنجیده اند و مشخص شده است که رتبه های رضایت بخشی را کسب می کنند و ممکن است نگرانی برخی از همکاران ما به خاطر بررسی نسخه های قبلی رتبه بندی باشد که برخی انتقادها که به آن نسخه ها وجود داشت در آخرین نسخه رفع شده است.

وی  با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید مجری قانون باشد و آیین نامه رتبه بندی بر اساس قانون های بالادستی، از جمله سند تحول نوشته شده است، گفت:در سند تحول گفته شده که معلمان بر اساس شایستگی سنجیده شوند و این شایستگی ها بر اساس اولویت و وزن آن باید سنجیده شوند و در سند تحول مشخص شده است که شایستگی های عمومی بیشترین وزن را داشته باشد که همین اصل در آیین نامه رتبه بندی رعایت شده است.

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری در ادامه افزود: برخی از شایستگی های معلمان، شاخص های رقابتی است که در قانون آمده است و معلمان بر اساس شاخصه های رقابتی باید سنجیده شوند، به عنوان مثال معلمان می توانند به صورت معلمان نمونه منطقه ای، استانی و کشوری مشخص شوند.

 نجار با اشاره به امتیاز مدرک تحصیلی در این آیین نامه و برخی انتقادات گفت: در آیین نامه رتبه بندی، مدرک تحصیلی ۷۵ امتیاز دارد، این امتیاز بر اساس نظر همه گروه‌ها تنظیم شده است. ساعت های ضمن خدمت در اختصاص رتبه های معلمان لحاظ شده است و معلمان بر اساس ساعت های ضمن خدمتی که دارند در رتبه های؛ پایه، ارشد، خبره و ... تعیین شده اند و برای کسب آن رتبه باید حداقلی از ساعت های ضمن خدمت را داشته باشند. به همین علت وزن ساعت های ضمن خدمت در این آیین‌نامه کاهش یافته است، زیرا در جای دیگری از ساعت های ضمن خدمت استفاده شده است.

وی در ادامه گفت: چهار شایستگی در آیین نامه رتبه بندی مشخص شده است، بر اساس وزنی که دارند، بیشترین امتیازات را خواهند داشت، به طوری که اولین شایستگی بیشترین امتیاز و چهارمین شایستگی کمترین امتیاز را دارد و جمع شایستگی‌ها به امتیاز هزار می رسد.

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری در پاسخ به این پرسش که معلمان می‌گویند؛ امتیازات آیین نامه رتبه بندی قابل دسترس نیست، اظهار کرد: شایستگی های عمومی به چند بخش تقسیم شده است که همه معلمان، شایستگی های عمومی برای احراز صلاحیت معلمی را داشته اند. برخی شایستگی‌ها هم اکتسابی است و بر اساس آنچه که معلم اکتساب کرده است، می‌تواند امتیاز خود را بر اساس مدارکش به دست آورد، مانند مدرک تحصیلی، ساعت های ضمن خدمت و ...، بنابراین این تصور همکاران که این امتیازات قابل دسترس نیست، درست است و ممکن است بر اساس نسخه‌های قبلی آیین نامه رتبه بندی باشد. آخرین نسخه آیین نامه رتبه بندی اصلاحاتی در آن انجام شده است که نظر معلمان بر اساس قوانین بالادستی تامین می شود.

نجار در مورد نحوه سنجش برخی از شایستگی ها گفت: در شایستگی های عمومی یکی از مهمترین بخش ها تعلق سازمانی است که این تعلق می تواند میزان موفقیت آن سازمان یا دستگاه را در رسیدن به اهدافش مشخص نماید و مصادیق تعلق سازمانی در جداول شایستگی ها ذکر شده است.  

وی خاطرنشان کرد : بر اساس سند تحول باید رتبه‌بندی فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت آموزش اجرا شود و همین تفکر در قانون و آیین نامه رتبه بندی وجود دارد. عبارت غنی سازی محیط های یادگیری و یاددهی که به عنوان یک شایستگی تخصصی آورده شده است، تعریفی دارد که معلمان از آن آگاهی دارند، زیرا این محیط ها فقط محیط کلاس نیست؛ بلکه کتاب، حیاط مدرسه، کارگاه، آزمایشگاه و ... جز محیط های یادگیری محسوب می شود و به غنابخشی آموزش های معلمان کمک می کند.  

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری در پایان گفت: برای سنجش معلمان باید شاخص‌هایی را تعیین کرد که معلمان با آن شاخص ها ارتباط دارند و همچنین برخی از شاخص‌هایی که در این آیین‌نامه وجود دارد بر اساس شئون شغل معلمی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha