۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 2033
کد خبر: 84723799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نظرسنجی: ۱۴ درصد فرانسوی‌ها بروز تقلب در انتخابات را محتمل می‌دانند

تهران- ایرنا- در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یک نظرسنجی نشان داد که ۱۴ درصد فرانسویان تقلب در انتخابات و مخدوش بودن آن را محتمل می‌دانند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه «لو فیگارو»، نظرسنجی موسسه «ایفوپ» نشان داد که ۱۴ درصد فرانسویان احتمال بروز تقلب در انتخابات را مطرح می کنند و این احساس نزد افرادی که بیشتر اطلاعات سیاسی خود را از اینترنت به دست می‌آورند بیشتر است و به ۲۴ درصد می رسد.

احتمال بروز تقلب در انتخابات در فرانسویان معتقد به تئوری توطئه ۲۵ درصد است. همچنین این میزان در میان هواداران نامزدهای مختلف متفاوت است؛ ۳۰ درصد از هواداران «مارین لو پن» نامزد حزب راست افراطی، ۲۹ درصد از طرفداران «اریک زمور» دیگر نامزد راستگرای افراطی دور نخست انتخابات، بروز تقلب در انتخابات را محتمل می دانند. این در حالی است که این نرخ در میان هوادران «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی و «والری پکرس» نامزد حزب جمهوری خواه در دور نخست به تنها هفت درصد می رسد.

این نظرسنجی همچنین جایگاه مهم اینترنت را به عنوان تامین کننده اطلاعات سیاسی مردم فرانسه در جریان انتخابات آشکار کرد. از سال ۲۰۰۹ میلادی (آخرین مطالعه صورت گرفته در این باره) تا کنون مردم این کشور سه برابر بیشتر از گذشته برای اطلاع از اخبار سیاسی به اینترنت مراجعه می کنند. همچنین ۳۱ درصد فرانسویان وب را به عنوان رسانه ای که اغلب مورد استفاده قرار می دهند، معرفی می کنند.

تلویزیون محبوب‌ترین رسانه اطلاع از اخبار در فرانسه

در مورد رسانه‌ای که برای کسب اطلاعات سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد، تلوزیزیون همچنان پیشتاز است اما استفاده ۴۲ درصد فرانسویان از آن به عنوان رسانه اصلی از کاهش ۷ پله ای جایگاه این رسانه در سال های اخیر حکایت دارد.

به این ترتیب پس از تلویزیون و وب، رادیو با ۱۴ درصد، مطبوعات مکتوب ملی با ۵درصد و مطبوعات مکتوب محلی با ۴درصد دیگر رسانه ةای تامین کننده اطلاعات سیاسی فرانسویان هستند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، افراد زیر ۳۴ سال بیش از دیگر گروه های سنی مخاطب اینترنت هستند و تلویزیون نیز برای جمعیت بالای ۶۵ سال محبوب تر است.

این نظرسنجی در مورد نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال نیز نشان داد: ۴۲ درصد فرانسویان بدون بررسی صحت مطالب و ویدئوهایی با محتوای سیاسی به ارسال آن برای دیگران اقدام می کنند. ۳۰ درصداز مردم فرانسه نیز بدون مطالعه محتوا به ارسال آن اقدام می کنند و این عادت در میان ههر دو گروه سیاسی سنتی راست و چپ سیاسی وجود دارد.

مردم فرانسه روز یکشنبه (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) به پای صندوق های رای می‌روند تا با حضور در دومین دورانتخابات ۲۰۲۲، رئیس جمهوری کشورشان را برای دوره‌ای پنجساله تعیین کنند.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که حدود دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha