اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت حبوبات نیازمند تجدیدنظر است

تهران- ایرنا- دبیر انجمن حبوبات ایران با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، حبوبات شامل مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی شده است، درخواست کرد تا برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا مالیات بر ارزش افزوده آن حذف شود.

« سید عبدی افتخاری » روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت تولید و بازار حبوبات و روند افزایش قیمت این محصولات افزود: این درحالی است که طبق آخرین جلسه اواخر اسفندماه شورای عالی اقتصاد مالیات بر ارزش افزوده در مورد کالاهای اساسی، اقلام خوراکی و سفره مردم حذف شده است، اما حبوبات از لیست ارزش افزوده حذف نشده است.

دبیر انجمن حبوبات ایران اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت محصولات پروتئینی طی دو سال اخیر، حبوبات جایگزین این محصولات در سفره اقتشار کم درآمد جامعه شده است که باید این مهم را مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه طی یکسال اخیر قیمت حبوبات افزایش داشته است، تصریح کرد: بنابراین اعمال مالیات برارزش افزوده در این کالا موجب افزایش قیمت مجدد قیمت این محصولات خواهد شد که می‌تواند از سبد خانوار اقشار کم درامد خارج شود.

افتخاری گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم حبوبات برحسب کیفیت، درجه بندی و سایزبندی در بازار به طور متوسط بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است که در صورت اعمال مالیات برارزش افزوده این نرخ بیش از ۳ تا ۵ هزار تومان تاثیر می‌پذیرد.

دبیر انجمن حبوبات ایران برای جلوگیری از افزایش مجدد قیمت این کالا و جلوگیری از کاهش مصرف آن در سبد خانوار اقشار کم درآمد از دولت خواست تا تدبیری اندیشیده و مالیات بر ارزش افزوده این کالا حذف شود یا همانند سایر اقلام خوراکی و کالاهای اساسی یک درصد تعیین شود.

وی اظهارامیدواری کرد با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و تجدید نظر شورای عالی اقتصاد این مشکل در بخش صنعت حبوبات کشور حل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha