پیش بینی های تیره و تار نهاد پولی جهان از رشد اقتصادی و تورم

 تهران – ایرنا – صندوق بین المللی پول روز سه شنبه با اشاره به امواج لرزاننده جنگ اوکراین، برای دومین بار در سال جاری (۲۰۲۲)، پیش بینی خود را از رشد اقتصادی جهان کاهش داد و در باره ادامه روند فزاینده تورم، هشدار داد.  

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ این نهاد وام دهنده جهانی، میزان رشد اقتصادی جهان را در سال های کنونی و آینده ۳.۶ درصد پیش بینی کرد که با توجه به تاثیر مستقیم جنگ بر اوکراین و روسیه و سرریزهای جهانی آن، نسبت به پیش بینی ژانویه به ترتیب ۰.۸ و ۰.۲ درصد کاهش نشان می دهد.

انتظار می رود رشد میان مدت اقتصاد جهان در مقایسه با میانگین ۴.۱ درصد در دوره ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ و رشد ۶.۱ درصدی در ۲۰۲۱، به ۳.۳ درصد افت کند. 

پیش بینی این نهاد درباره میزان تورم در سال جاری، ۵.۷ درصد در اقتصادهای پیشرفته و ۸.۷ درصد در بازارهای نوپدید و کشورهای در حال رشد است که نسبت به پیش بینی ژانویه به ترتیب ۱.۸ و ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

با توجه به جنگ اوکراین و تاثیرهای منفی کنونی همه گیری، پیش بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا که به شدت به انرژی روسیه وابستگی دارد، در سال جاری تا ۱.۱ درصد و رشد اقتصادی منطقه یورو از ۳.۹ درصد در ژانویه به ۲.۸ درصد، ارزیابی رشد اقتصادی ایالات متحده به ۳.۷ درصد و چین به ۴.۴ درصد کاهش یافته است. 

 این سازمان مالی؛ جنگ اوکراین را باعث کاهش رشد اقتصادی جهان و بالارفتن بیشتر تورم و طولانی تر شدن دوره ماندگاری آن در جهان در مقایسه با پیش بینی قبلی دانسته و  هشدار داده که این پدیده خطری کنونی و آشکار برای بسیاری از کشورها به شمار می رود.

بر اساس برآورد این نهاد پولی؛ اعمال تحریم های بیشتر بر انرژی روسیه و گسترش جنگ اوکراین، پدیدار شدن رکود تندتر از انتظار در چین و اوج گیری دوباره همه گیری، ممکن است باعث کاهش بیشتر رشد اقتصادی و افزایش تورم شده و بالارفتن فزاینده قیمت ها ممکن است موجب ناآرامی های اجتماعی شود.

این جنگ، تورم را که قبلا در بسیاری از کشورها در حال اوج گیری بود، به علت به ایجاد عدم توازن های مرتبط با همه گیری در عرضه و تقاضا، تشدید کرده است و قرنطینه های اخیر در چین ممکن است موجب تنگناهای تازه ای در زنجیره تامین جهان شود.

کاهش عرضه نفت خام، گاز طبیعی و فلزات تولید شده در روسیه و گندم و ذرت تولید شده در در روسیه و اوکراین، موجب بالا رفتن شدید بهای این کالاها در اروپا، قفقاز و آسیای میانه، خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب صحرای آفریقا شده و به خانوارهای دارای درآمد اندک در سراسر جهان آسیب رسانده است.  

 بازار متلاطم نفت همچنان نشانه‌هایی از تنش را نشان می‌دهد و تشدید عملیات نظامی روسیه در اوکراین، دلایل و بهانه‌های بیشتری در اختیار مدافعان تحریم مسکو قرارمی‌دهد تا تحریم‌های شدیدتری وضع کرده و احتمال تحریم نفت روسیه از سوی اروپا افزایش یابد.

 سنگین‌تر شدن آتش حملات روسیه علیه اوکراین و تقویت انگیزه مدافعان تحریم نفت روسیه همزمان با وضعیت اقتصادی چین در سایه محدودیت‌های کرونایی، تظاهرات گسترده علیه نخست وزیر لیبی و دست رد اوپک به درخواست غرب برای افزایش ۲۵۳ هزار بشکه‌ای در روز، از تداوم نشانه‌های تنش در بازار جهانی نفت خبر می‌دهد.

بسازمان ملل متحد نیز با اشاره به خشکسالی اخیر کشورهای شاخ آفریقا از جمله کنیا، ‌سومالی و اتیوپی، هشدار داده که امسال به خاطر کمبود مواد غذایی حدود ۲۰ میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار خواهند گرفت.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) گفت: به خاطر کمبود باران‌های فصلی تا انتهای سال جاری ممکن است ۶ میلیون نفر دیگر به جمع افراد گرسنه در این کشورها اضافه شود. آمار قبلی سازمان ملل در این منطقه ۱۴ میلیون نفر بود. حدود ۶ میلیون نفر از مردم سومالی که چهل درصد جمعیت این کشور را شامل میشوند، ‌ به احتمال زیاد در معرض گرسنگی قرار خواهند داشت. در کنیا این رقم نیم میلیون نفر خواهد بود.

 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha