۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 2693
کد خبر: 84724454
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایده های شرکت های دانش بنیان در کشاورزی هرمزگان استفاده می شود

بندرعباس- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: برای بالابردن امنیت غذایی مردم و تکمیل زنجیره کشاورزی از کاشت تا سفره بدنبال ایده از شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، دانشگاه ها و شرکت هایی که می توانند به ما ایده بدهند، هستیم که محصول خود را به سالم ترین نحو از مزرعه به دست مردم برسانیم.

عباس مویدی روز چهارشنبه در دیدار با رییس و کارکنان خبرگزاری ایرنا هرمزگان با اشاره به شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی افزود: درحال حاضر نشست هایی با تعدادی از روسای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در استان برگزار کرده ایم که امیدواریم با ایده از آن ها بر فرآیند تولید و سلامت محصولات کشاورزی نظارت و کنترل داشته باشیم و زنجیره امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سفره تضمین شود.

 وی بیان داشت: طبق آمار رسمی در ایام تعطیلات نوروزی (۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ماه جاری) نزدیک به سه میلیون و ۴۳۶ هزار و ۸۵۳ نفر گردشگر وارد هرمزگان شدند که همه دستگاه های دولتی و غیردولتی، بسیج و دلسوزان نظام برای تامین امنیت غذایی مردم پای کار بودند و توانستیم به خوبی این قضیه را مدیریت کنیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: در ایام تعطیلات نوروز و در ماه مبارک رمضان با خرد جمعی و کار جهادی همه دستگاه های دولتی و غیردولتی و حتی پای کار بودن بسیح و کمک های مردمی، تقریبا اوضاع آرامی در بازار استان حاکم بوده و هست.

مویدی با توجه به اینکه اگر در ذهن مردم ناامنی غذایی القا کنیم به تبع مردم ما هم احساس ناامنی می کنند، گفت: در ستاد تنظیم بازار استان هم تمام سعی مان بر این است که نگذاریم مردم احساس ناامنی کنند بلکه با کمک خود مردم بتوانیم به آن ها خدمات دهیم.

وی هشدار داد: چیزی که به جامعه آسیب می زند این است که ما حس کمبود را به مردم القا کنیم که در واقع از اول اسفندماه پارسال سعی کردیم با تنظیم به موقع بازار و توزیع کالای اساسی با کمک بسیج در روستاها و بین قشرهای کم درآمد و همزمان در فروشگاه های منصف، تعاون های مصرفی و فروشگاه های زنجیزه ای این تنش را کاهش دهیم و در بازار هم چون تقاضای مردمی هست از طریق توزیع سیار این کار صورت گرفت.

این مسوول ضمن تشکر از فرمانداران شهرستان ها در جهت رصد و نظارت بر توزیع بازار شب عید ابرازداشت: از آنجایی که کالاهای اساسی به وفور در استان هرمزگان ذخیره شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم در این راستا رسانه های رسمی در زمینه تنظیم و مدیریت بازار و توزیع کالاهای اساسی بیشترین کمک را به ما کردند.

ایده های شرکت های دانش بنیان در کشاورزی هرمزگان استفاده می شود

بیش از ۲۹۰ مرغداری در هرمزگان فعال است

رییس جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه بازار گوشت ومرغ در استان آرام است ،گفت: از ۳۲۲ مرغداری ، بیش از ۲۹۰ واحد مرغداری در سراسر استان فعال است و بستک قطب تولید مرغ استان است.

مویدی اضافه کرد: تقریبا ماهیانه نزدیک به ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت می گیرد که در سال حدود۴۱ هزار تن تولید مرغ داریم.

وی بیان داشت: در ایام عیدنوروز و ماه مبارک رمضان امسال ذخایر کالای اساسی در استان هرمزگان نسبت به پنج سال اخیر بی نظیر بوده است که جای نگرانی ندارد.

رییس جهاد کشاورزی هرمزگان ابرازداشت: مرغ منجمد نیز با قیمت یارانه ای در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان در اختیار مردم قرار داده شد و هم اینکه کیفیت مناسبی برای تغدیه مردم دارد.

وی گفت: واحدهای مرغداری از سوخت و نهاده های دامی یارانه ای استفاده می کنند و دولت نیز گفته است تا زمانی که نقدینگی را برای واحدهای مرغداری تامین نکنیم و از آن طرف هم توان خرید مردم را پیش بینی نکنیم، یارانه به واردات نهاده ها تعلق می گیرد اما طبق برنامه ای که وزارت جهادکشاورزی در دستورکار دارد اینست که یارانه را به خود تولید بدهیم تا به واردات نهاده ها.

مویدی اضافه کرد: استان ما توان کشت ذرت و گندم ودیگر محصولات کشاورزی را دارد و از طرفی هم کودهای شیمیایی که وارد کشور می شد با قیمت بالایی به دست کشاورزان می رسید که امسال با مصرف کود اوره تولید داخل کشور، میزان واردات کود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: بازار هرمزگان اکنون آرام است و هم تولید کننده تولید خودش را انجام می دهد و تنها نگرانی مان کنترل بیماری های دام و طیور است که به صورت پی در پی رصد شده و پروتکل های بهداشتی رعایت می شود.

این مسوول با اشاره به اینکه هیچ امکانی برای خروج مرغ زنده و کشته در استان نیست، گفت: تمامی زنجیره های صنعت مرغ در هرمزگان از حمل جوجه یکروزه گرفته تا کشتارگاه ثبت می شود و هیچ امکانی وجود ندارد که به طور رسمی ما را دور بزنند.

مویدی با اشاره به اینکه مجوز مرغ مادر در بستک و مرغ تخم‌گذار در دستورکار داریم، اضافه کرد: هم اکنون بسیاری از واحدهای مرغداری نیمه تمام در هرمزگان به چرخه تولید برگشتند و در چرخه تولید، خوراک طیور و کشتار مشکلی نداریم.

 وی گفت:  چهار واحد فعال کشتارگاه مرغ در استان داریم و یک واحد هم اکنون در بستک مجوز داده شده که با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و انجام کارهای جزئی تا ۶ ماه آینده آماده بهره‌برداری است که این یکی از کشتارگاه های بزرگ در کشور و منطقه خواهد بود.

وی گفت: هیچ محدودیتی برای تکمیل زنجیره مرغ و گوشت در هرمزگان نداریم و این کار را به جد دنبال می کنیم و بزودی واحد مرغ تخم‌گذار را در استان راه‌اندازی می کنیم.

وی همچنین با اشاره به این سؤال که از مرغ خانگی نیز حمایت می شود، اظهارداشت: باتوجه به رشد صنعتی مرغ در استان حمایت از مرغ خانگی محدود است اما از آنجایی که تنوع در واحدهای دامی و استقبال در سایر ماکیان از جمله پرورش قرقاول و شترمرغ هست لذا طبق دستور استاندار سعی بر گسترش آن داریم و در این زمینه تفاهم نامه سه جانبه ای امضا شده که جوجه را بین روستاییان و مددجویان کمیته امداد توزیع و این روند را دنبال کنیم.

مویدی ادامه داد: در زمینه تولید گوشت سفید و قرمز نیز آماده جذب سرمایه‌گذار هستیم و در این راستا مجوز و معرفی نامه جهت دریافت تسهیلات بانکی را داریم اما همانطور که در آمایش سرزمینی هم آمده است از پراکندگی مجوزها معذوریم که تقاضا داریم در این راستا مردم هم با ما همکاری لازم را داشته باشند.

وی اظهارامیدواری کرد:  بدنبال مکان یابی برای  احداث و توسعه مجتمع های بزرگ تولید مرغ  از غرب تا شرق استان هستیم و با همین چشم انداز جلو برویم.

ایده های شرکت های دانش بنیان در کشاورزی هرمزگان استفاده می شود

رسانه ها بهترین بازوی ما در زمینه کمک به تنظیم بازار هستند

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز با اشاره به بخش تنظیم، کنترل، رصد و پایش بازار گفت: دولت به تنهایی نمی تواند در بخش تنظیم بازار موفق باشد مگر اینکه بازوان اجرایی خود را در خارج از محدوده پیدا کند که قوی ترین بازوی ما رسانه ها از جمله خبرگزاری ایرنا و در مرحله بعدی خود بازار است.

رمضان پور افزود: از ابتدای طرح نوروزی تا ۲۹ فروردین ماه جاری حدود سه هزار و ۷۰۰ تن برنج تایلندی، هندی و پاکستانی در سطح استان توزیع شده است و بخشی هم برای مراسم های شب قدر درنظرگرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه ذائفه مردم بیشتر به سمت گوشت گرم است، بیان داشت: همچنین دراین مدت ۲ هزار و ۹۹۱ تن مرغ گرم از محل تولید استان و یکهزار و ۱۰۰ تن هم مرغ منجمد بزریلی تنظیم بازار با قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار ریال بین مردم توزیع شده است.

این مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهارداشت: شکر هم۲ هزار و ۵۰۰ تن در عید نوروز در بین خانوارها و بیش از ۷۰۰ تن هم بین صنف های صنعتی توزیع شده است.

رمضان پور در بحث روغن هم یک کارخانه روغن حیات به ظرفیت خوبی در استان هست، گفت: این کارخانه ۵۵۰ تن روغن در ماه تولید می کند که ۴۴۰ تن در بخش خانوارها و ۱۰۰ تن برای صنف صنعت درنظرگرفته شده است و در کنار آن هم معادل همین مقدار برای اتحادیه بنکداران طبق اخذ سهمیه که از کارخانه های مختلف براساس ذائقه مردم می گیریم، دریافت می کنند.

 وی یادآورشد: مجموع ذخایر کالای اساسی در استان هرمزگان در کشور بی نظیر است تا مردم هیچ دغدغه و نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: استان هرمزگان برای تنظیم بازار در سطح کشور رتبه ممتاز کسب کردند و این نشان از همگرایی و همکاری همه دستگاه های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت استان، مجموعه استانداری و بسیج بوده است و در ایام نوروز برای توزیع، پایش، کنترل و تنظیم بازار ۱۲ هزار و ۳۰۰ مورد بازرسی توسط گشت های مشترک انجام شد که در این راستا چندین انبار متخلف کشف و ضبط شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha