۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84726158
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ خبر کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی کردستان

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبر: 84726158
۲ خبر کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی کردستان

سنندج- ایرنا- صدور ۲ هزار و ۸۹۰ مجوز صنایع‌ دستی در استان و کشف یک دستگاه فلزیاب از بازرسی خودرو در شهر سروآباد، عناوین ۲ خبر کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان از صدور دو هزار و ۸۹۰ مجوز صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۸۷۸ فقره پروانه تولید انفرادی و ۱۲ مورد مربوط‌ به پروانه تولید کارگاهی بوده است.

یعقوب گویلیان افزود: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال‌گری، نازک ‌کاری، البسه ‌محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌ بافی، گلیم‌ بافی، کلاش ‌بافی، شال ‌بافی و قلم‌زنی صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین در مدت زمان یاد شده ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از آموزش‌ رشته‌های مختلف صنایع دستی در سطح روستاها و شهرهای کردستان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان اضافه کرد: معاونت صنایع‌دستی استان به ‌منظور ارتقاء شاخص‌های هنری در تولید صنایع‌دستی بومی و سنتی نیز چهار دوره‌ آموزشی به ‌صورت مجازی برای ۵۷۰ نفر از شاغلان این حوزه در استان برگزار کرده است.

وی گفت: در سال گذشته ۱۵ اثر از کردستان شامل یک اثر گلیم، ۲ اثر سراجی، سه اثر سازسازی، سه اثر چاقوسازی و ۶ اثر نازک‌کاری موفق به دریافت مهر اصالت و نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی شدند که در مجموع تاکنون ۱۵۴ اثر از استان نشان ملی را کسب کرده‌ است.

کشف یک دستگاه فلزیاب از بازرسی خودرو در سروآباد

فرمانده یگان ‌حفاظت اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: طی بازرسی از یک خودرو در شهر سروآباد یک دستگاه فلزیاب غیرمجاز کشف و ضبط شد.

سرهنگ رسول مرادی افزود: در این‌ خصوص سه متهم دستگیر و پرونده به‌ منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه برخورد قاطع با سودجویان به ‌صورت مستمر در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: هرگونه خرید و فروش، تبلیغات، ساخت، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع است و با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha