۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱:۵۷
کد خبر: 84728506
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

احیای دومین شب قدر در قشم سرزمین آب و آفتاب

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱:۵۷
کد خبر: 84728506
احیای دومین شب قدر در قشم سرزمین آب و آفتاب

قشم - ایرنا - آیین های احیای دومین شب قدر (شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان) و شب شهادت حضرت علی (ع) در قشم سرزمین آب و آفتاب با حضور قشموندان و مسافران از شامگاه جمعه تا سحرگاه شنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شب قدر علاوه بر اینکه شب آغاز زندگی نوین، مبدا تحول جهان و انسان و تکامل قرآن است، شب ترفیعات و پاسخ های مثبت خداوند به بندگانش نیز است.

در این شب علاوه بر آن که درهای الهی بسوی بنده گشوده می شود، درخواست های بشر از خدای خویش به اجابت می رسد.

شب قدر، شب دعا  ارتباط عبد با خداوند است. در این شب، پس از گذشتن نیمی از ایّام روزه، و لیالی مبارک رمضان، بنده از قابلیت ها و شایستگی های مطلوبی برخوردار شده، که اگر خواسته هایش را با خالق خودش در میان بگذارد هیچ بعدی ندارد که به پاسخ آن در خواست هایش می رسد.

لیله القدر پر رمز و راز ترین شب های گردونه زمان است، شبی که به راحتی می توان با نجوای عاشقانه بدون هیچ واسطه با پروردگار درد و دل کرد، استغفار جست و طلب مغفرت کرد.

لیالی قدر، شب خوب تنهایی، شب راز و نیاز در زیر باران رحمت و شب زمزمه عاشقان دلداده است و حافظ چقدر عالی در وصف این شب سروده است که  «شب وصل است و طی شد نامه ی هَجر *** سلامٌ فیه حتی مَطلَعِ الفجر» .

شب قدر، شب بازشدن درهای رحمت خداوندی است که حالا خودش به سراغت آمده و از در ترحم و کَرم صدایت می کند و تو اگر خوب گوش کنی در لابه لای زمزمه دعاها همانجا که می گویی «سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ» صدای بال فرشتگانی را می شنوی که از پیش معبود به پایین آمده اند، آنقدر پایین تا شاید از آن راز بزرگ آگاه شوند، همان راز برتری انسان از سایر مخلوقات.

آری شب قدر همراه با ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان امام علی (ع) است و در این شب هاست که امام بزرگوار ما به رستگاری رسید.

علی (ع) کسی است که دانش کتاب خدا در سینه اوست، او کسی است که خداوند راز خود را در دل او ودیعه نهاده است، او آیت عظمای حق و روشنی آشکار عدالت مطلق است، عشق او آیینه دل را صفا و جلا می دهد و ولای او مرز قبولی طاعات بندگان است.

اما در شب قدر به یاد چاهی که از اشک های علی پر است و لبریز از فریادها اشک می ریزیم، با باد همراه می شوم و دل را به کوفه می بریم آنجا که ماه از کف چاه بیرون می آید و عدالت در پیشگاه نفاق، رذالت و ناجوانمردی فرق می شکافد.

و شبهای قدر فرصتی است که دیگر بار خداوند متعال به ما ارزانی داشته تا نفس های خود را با ذکر یا علی معطر سازیم و با جان و دل به سخنان گهربار و فرمایشاتش بیاندیشیم باشد که پیروی از امام متقیان راهگشایی برای ملکوتی شدن لحظه های زندگانی مان و ره توشه ای برای سفر به آخرت باشد.

ندای «الْغَوْثَ الْغَوْثَ» شب زنده داران قشمی وصال حق، در نیمه شب هایی از نور و معنویت شنیدنی است و مژده آسمانی شدن و اوج گرفتن تا ملکوت را ندا می دهد.

آری لیالی قدر خلوتگاه همه عاشقانی است که با سوز دل و اشک دیده پروانه وار گرد شمع وجود یار می سوزند و شب قدر را باید قدر شمرد و با زنده داری و استغفار طی کرد تا سرنوشت یکساله مان به خوبی رقم بخورد.

طبق مشاهدات عینی و میدانی خبرنگار ایرنا از برگزاری آیین های احیای دومین شب قدر در قشم سرزمین آب و آفتاب حضور اقشار مختلف قشموندان و مسافران در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان امسال، به حدی زیاد بود که بسیاری از مساجد، اماکن مذهبی و تکایا این جزیره مملو از روزه داران شد.

همزمان با شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و یکی دیگر از شب هاب نزول قرآن، مردم جزیره قشم شب قدر بیست و یکم ماه مبارک رمضان را تا سحرگاهان شنبه با این زمزمه و نجوا که خدایا از تو خواستارم به نامت، ای خدا، ای بخشنده، ای مهربان، ای گرامی، ای پایدار، ای بزرگ، ای دیرینه ای دانا، ای شکیبا، ای فرزانه، منزّهی تو ای که معبودی جز تو نیست، فریاد رس فریاد رس، ما را از آتش برهان ای پروردگار من احیا کردند.

قشموندان در دومین شب از شب های لیالی قدر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در آرایشی منظم و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی زیر چتر قرآن باران اشک ریختند و شب زنده داری کردند و دست به دعا برداشتند.

حضور چشمگیر مردم نجیب و مومن قشم در مساجد و حسینیه های این جزیره در دومین شب از لیالی قدر جلوه های زیبا از معرفت و ایمان قلبی مردمان این دیار به وجود نازنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام داماد رسول الله (ص) و خالق اسدالله غالب است.

در سرتاسر شهرستان قشم نیز مردم و جوانان در نقاط مختلف و اماکن مذهبی و مساجد به شب زنده داری پرداختند و حضور جوانان در این آیین بسیار گسترده بود.

شب زنده داران قشمی بر این اعتقادند که شب قدر بر اساس فرمایش خداوند سبحان از هزار ماه برتر است و در این شب نورانی است که مقدرات یک ساله انسان مکتوب می شود و قلوب مسلمانان روزه دار در لیالی قدر از دعا و مناجات و تمسک به قرآن، سعادت دنیا و آخرت انباشه می شود.

در دومین شب از لیالی قدر مردم و شب زنده داران جزیره قشم نگین خلیج فارس قرآن به سر گرفتند و از درگاه خداوند مفغرت و رحمت درخواست کردند.

قشموندان در دومین شب از لیالی قدر با انجام فرایض دینی، جلوه های زیبایی از یکتا پرستی، وحدت و همبستگی بین شیعه و اهل سنت را به نمایش گذاشتند و در پایان در رثای شهادت امیرالمومنین (ع) اشک ماتم ریختند.

مراسم احیای شب های قدر امسال نیز همچون سال های گذشته با حضور گسترده قشموندان و اجرای برنامه های ویژه در قالب طرح ضیافت الهی در سطح مساجد قشم از جمله مسجدعلی بن ابیطالب (ع)، مسجدامام رضا(ع)، حضرت ابالفضل (ع)، مسجد صاحب الزمان(عج)، مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و مصلی بزرگ امام علی (ع) قشم برگزار شد.

در دومین شب قدر که مصادف با شب شهادت مولای متقیان است قشموندان پس از تلاوت قرآن و قرائت دعای شریف جوشن کبیر، دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی روح و جان خود را در زلال قدر شستشو می دهند و سپس به سوگواری در عزای شهادت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) پرداختند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha