۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۳:۲۰
کد خبر: 84728532
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

ناله کن ای دل در عزای علی (ع) / شمیم خوش مناجات در دومین شب قدر فضای کشور را عطر آگین کرد

تهران- ایرنا- در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و احیاء دومین شب قدر شمیم خوش مناجات مومنان به درگاه ایزد منان فضای میهن اسلامی را عطر آگین کرد.

به گزارش ایرنا، شب قدر برترین و مهم‌ترین شب سال در فرهنگ اسلامی است. بنا بر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبت‌های خدا بر مسلمانان است و هیچیک از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبوده‌اند.

در قرآن کریم، سوره‌ای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و به نام (سوره قدر) خوانده شده است. در این سوره، ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است. آیات یکم تا ششم سوره دخان نیز به اهمیت و رخدادهای شب قدر می‌پردازد.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه‌، رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است. همچنین از پیامبر(ص) نقل کرده‌اند که شب قدر، سَروَر شب‌هاست. بنا بر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شب‌های آن گرانقدر و با فضیلتند.

وقوع برخی حوادث همانند ضربت خوردن امام علی(ع) در شب نوزدهم و شهادت او در شب ۲۱ رمضان، بر اهمیت این شب‌ها، نزد شیعیان افزوده است و آنان در این شب‌ها در کنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شب‌ها، برای آن امام نیز سوگواری می‌کنند.

در برخی از روایات آمده است که حضرت فاطمه(س) سِرّ شب قدر است و هر کس فاطمه(س) را به صورت کامل بشناسد، شب قدر را درک کرده است.

بر اساس روایات و احادیث یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند و امشب نیز همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند و مهمان دل‌های شب زنده‌داران می‌شوند و سرنوشت یکساله همه مقدر می‌شود.

احیای شب بیست‌ویکم ماه رمضان در حرم حضرت معصومه برگزار شد

 آیین احیای شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان بامداد شنبه با حضور قشرهای مختلف مردم در حرم حضرت معصومه (س) در قم برگزار شد.

زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (س) در دومین شب از شب‌های پرخیر و برکت قدر با حضور گسترده و پرشور در شبستان امام (ره) و سایر صحن‌ها و رواق‌های حرم بانوی کرامت، در فضایی سرشار از معنویت، دعای پرفیض جوشن کبیر را زمزمه، و با ندای العفو العفو و قرار دادن قرآن بر سر از خداوند طلب آمرزش کردند.

این آیین با ذکر مصیبت شهادت جانسوز امیرالمومنان حضرت علی (ع) همراه بود، و دوستداران خاندان عصمت و طهارت برای مظلومیت آن امام همام اشک ماتم ریختند.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) طی سخنانی اظهار داشت: بر اساس فرمایش قرآن کریم و روایت‌های بزرگان، نباید از فضل و رحمت و بخشش خدا ناامید شد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی با تاکید بر پشیمانی از گناهان گفت: اگر با انجام دادن یا انجام ندادن عملی، مرتکب گناه شدیم باید جبران کنیم و تنها در صورتی توبه قابل پذیرش است، که قصد بازگشت نداشته باشیم.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: اگر در زمینه‌های اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی مرتکب خطایی شویم، باید توبه کنیم.

حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در شب ۲۱ رمضان میزبان مردم دیندار ری شد

همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان و در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)؛ مردم متدین شهرستان ری با حضور درحرم عبدالعظیم حسنی، مساجد و حسینیه‌ها با رعایت دستورهای بهداشتی از فضایل و معنویات شب‌های قدر بهره‌مند شدند.

حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در جنوبی ترین نقطه تهران در شب دوم از لیالی قدر همزمان با  شب شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام  میزبان قدوم روزه‌دارانی بود که با اخلاصی پاک، رحمت واسع خداوندی را طلب می‌کردند.

حرم عبدالعظیم حسنی(ع) واقع در قبله تهران، جمعه شب مصادف با شب دوم قدر میزبان جمع بیشماری از دلدادگان به ذات اقدس الهی و خاندان بزرگ عصمت و طهارت (ع) بود.

همزمان با دومین  شب از شب های قدر، مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با حضور زائران و مجاوران در آستان مقدس در حالی برگزار شد که صحن ها و رواق ها مملو از حضور عاشقانی بود که با ذکر الهی العفو و اشک دیده با خدای خویش راز و نیاز می کردند.

مرقد مطهر امام خمینی(ره) پذیرای مردم خدا جو در شب شهادت حضرت علی علیه السلام بود

مرقد مطهر حضرت امام خمینی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان میزبان خیل عظیمی از مردم و به خصوص جوانانی بود که به درگاه خداوند تبارک و تعالی برای بخشیده شدن گناهانشان استغفار می‌کردند.

حرم امام خمینی(ره) نیز مانند حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) مملو از عاشقان ولایت و امامت بود.

قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری آغازگر شبی پرفیض و معنوی در حرم امام راحل بود؛ طنین کلام آسمانی قلوب حضار را برای بندگی بیشتر در برابر ذات اقدس الهی آماده می کرد.

بخش دیگر مراسم مداحی توسط مداح اهل بیت(ع)  است و در مدح اهل بیت و شهادت امیرالمومنین  می گوید.

سپس‌ مراسم قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداح اهل بیت(ع) بود که نوای الغوث الغوث فضای حرم را در برمی گیرد.

سیاهپوشانی که قرآن بر سر گرفته اند و الغوث الغوث سر می دهند؛ فرقی ندارد از زن و مرد و پیر و جوان. سرتاسر حرم امام راحل مومنانی را می بینی که در پررمز و رازترین شبهای سال دست به آسمان برداشتند و دعا می کنند.

مردان و زنان از پیر و جوان قرآن بر سر گذاشته‌اند و دست گدایی به آسمان دراز کرده‌اند تا شامل رحمت الله شوند.

نجواها از هر گوشه حرم به گوش می‌رسد و وقتی مداح به «الغوث الغوث‌ خلصنا من‌النار یا رب» می‌رسد جمعیت یک صدا و یک دل برای آمرزش دستان خود را بالا می‌آورند و هم زمان اشک می‌ریزند.

اشک‌هایی که گواهی است برای توبه؛ خداوند متعال وعده داده است که هرکس در این شب‌ها استغفار کند گناهانش بخشیده خواهد شد.

فضایی روحانی بر حرم حکم فرماست؛ شب شهادت علی(ع) است و تمام عاشقان ولایت در این شب برای امام اولشان اشک می‌ریزند و عزاداری می‌کنند.

صدای مناجات مومنانی که قرآن به سر دارند و در دومین شب از شب‌هایی که به فرموده امام صادق(ع) قلب رمضان به شمار می‌آید، فریادرس خود را صدا میزنند و طلب آمرزش می‌کنند.

مناجات  توسط مداح خوانده شد،  صدای ذکر «الهی العف» نیز در حرم طنین انداز شده بود.

حضور پرشور مردم در شب ٢١ رمضان در بهشت زهرا (س)

بهشت زهرا (س) در شب شهادت مولان متقیان مملو از جمعیت مومنان و روزه دارانی است که در دومین شب قدر در کنار مزار مطهر شهدا ندای الغوث‌ الغوث‌ سر می‌ دادند.

مردم مومن و انقلابی در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان و شهادت امیر مومنا (ع ) برای تجدید میثاق با شهدا در بهشت زهرا (س) گرد هم جمع شده‌اند و قرآن بر سر نهاده و از خدای متعال طلب آمرزش دارند.

طبق روایات، عبادت در این شب‌ها قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست.

شب ٢١ ماه شب شهادت امام علی (علیه‌السلام) است و  همین دلیل بر اهمیت و عظمت آن نزد شیعیان افزوده و با سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر همراه شده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) گفت: ویژه برنامه‌های این شب ها  تا ساعت سه بامداد در قطعات شهدای بهشت زهرا(س) ادامه خواهد داشت.

سعید غضنفری با بیان اینکه دعای جوشن کبیر توسط مداحان قرائت می‌شود، بیان کرد: بهشت حضرت زهرا (س) امسال نیز مانند سنوات گذشته مراسم‌ شب‌های قدردر قطعات شهدا با حضور خانواده‌های معظم شهدا و شهروندان برگزار  و ۱۲ ایستگاه صلواتی و فرهنگی نیز در این شب‌ها مراسم ویژه خواهند داشت.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:  پارک مورب در دستور کار پلیس راهور است تا امکان توقف بیشتر برایشهروندان فراهم شود.

علی همه خانی افزود: عوامل پلیس راهور با تمام توان در کنار مردم مومن و متدین قرار دارد تا کمترین ترافیک را داشته باشیم و شهروندان بتوانند راحت‌تر مناسک اینشب‌های پر از خیر و برکت را به‌جا بیاورند.

حاجت‌خواهی سمنانی‌ها در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

 مردم مومن سمنان در دومین شب قدر با شب‌زنده‌داری و سردادن ندای الغوث الغوث دست نیاز به سوی درگاه بی‌نیاز بلند کردند.

شب قدر یا لیلة القدر، شبی با ارزش و پرفضیلت نزد مسلمانان و شب نزول قرآن و شب مقدرشدن امور انسان‌ها است و سمنانی‌ها نیز در این شب با حضور در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا، ضمن رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی با خواندن دعای مجیر و جوشن کبیر برای برآورده شدن حاجات و عاقبت‌بخیری، خالصانه دعا و مناجات کردند.

وقتی که دومین شب قدر فرا می‌رسد انسان اهل تدبر به فکر فرو می‌رود که بیست شب از ماه مبارک رمضان در چشم بهم‌زدنی گذشت و این گذر، عمر آدمی است و چه نیک که خداوند در این شب عاقبت‌بخیری در سرنوشت‌ها مقدر کند.

شب قدر در واقع شبی است که مومن بعد از بیست‌روز تمرین بندگی، از پناه‌بی پناهان با دلی‌شکسته طلب بخشش می‌کند و از خداوند می‌خواهد تا در روزهایی که پیش‌رو دارد سرنوشت نیک داشته باشد و از زشتی‌ها و بدی‌ها به دور باشد.

شب قدر در واقع از با فضیلت‌ترین شب سال است که با امور مهم و باعظمتی همانند نزولِ اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاصّ معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها، تدبیر و برنامه‌ریزی‌های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‌ها همراه است و شب نزول رحمت الهی و آمرزش گناهان بوده و در آن شب، فرشتگان بر زمین فرود می‌آیند. طبق برخی از روایات شیعه، مقدرات انسان‌ها به امام زمان (علیه‌السلام) عرضه می‌شود.

زمان دقیق این شب معلوم نیست ولی طبق بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم می‌باشد.

طبق روایات، عبادت در آن شب، قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست. از جمله اعمال شب قدر، غسل، احیاء و شب زنده‌داری، خواندن قرآن، خواندن دعاهای ماثور مثل دعای جوشن کبیر، توبه و استغفار و صدقه‌دادن را می‌توان بیان کرد.

ضربت خوردن و شهادت امام علی (علیه‌السلام) در این شب‌ها، بر اهمیت و عظمت آن نزد شیعیان افزوده و با سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر همراه شده است.

آیین احیای دومین شب قدر در استان مرکزی برگزار شد

در شب شهادت حضرت علی(ع) ، مردم موحد و مومن استان مرکزی در شامگاه جمعه تا سحرگاه در مساجد، تکایا و آستان مقدس امامزادگان شب قدر را گرامی داشتند و در عزای شهادت نخستین امام شیعیان اشک ماتم ریختند.

در آیین دومین شب قدر امسال مردم استان مرکزی با قرائت دعای جوشن کبیر، نیایش و سر گرفتن قرآن شب زنده داری کردند و با قرائت ادعیه و قرآن برای بخشش گناهان دعا کردند.

دو سال پیاپی با شیوع ویروی کرونا مردم مومن از تجمع در مراسم معنوی شب قدر فاصله داشتند اما با کاهش ویروس منحوس، امسال دوباره مردم خداجوی استان مرکزی با فراهم شدن این امکان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این فرصت به نحو شایسته استفاده کردند.

اماکن متبرکه مانند امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتوان(س)، شاهزاده محمد عابد(ع) در مشهد میقان، مساجدی همچون مسجد حاج آقاصابر، مسجد سیدها و مصلی بیت المقدس اراک در این شب میزبان خیل عظیم مردم دیندار کلانشهر اراک بودند.

در دیگر نقاط استان مرکزی همچون آستان مقدس امامزادگان فاطمه صغری(س) سیاوشان آشتیان، شاهزاده ابوطالب(ع) خمین، اشموئیل نبی ساوه و شاهزاد احمد(ع) تفرش، سهل ابن علی(ع) آستانه شازند، مساجد و اماکن مذهبی شهرستانهای محلات، دلیجان، زرندیه، خنداب، فراهان، کمیجان نیز مراسم احیای شب ۲۱ ماه مبارک رمضان نیز با حضور مردم برگزار شد.

به همین مناسبت بقاع متبرکه، مساجد، تکایا، محلات، کوچه ها و خیابان های استان مرکزی در سوگ مولا علی(ع) سیاه پوش بود و مداحان و تعزیه خوانان به عزاداری برای اولین پیشوای شیعیان جهان پرداختند و مردم با شب زنده داری در مساجد دست به دعا برداشتند و با معبود راز و نیاز کردند.

آیین احیای دومین شب از لیالی قدر در همدان برگزار شد

آیین احیا و شب زنده‌داری همزمان بیست و یکم ماه رمضان و دومین شب از لیالی قدر بامداد شنبه با حضور پرشور مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان و با رعایت شیوه نامه های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هزار و ۵۰۰ نقطه استان همدان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در مراسم احیا دومین شب از لیالی قدر و شب شهادت امیرمومنان علی(ع) در بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی(ره) همدان، شب قدر را بهترین فرصت برای جبران اشتباهات گذشته انسان دانست و اظهار داشت: قدر به معنای تقدیر و اندازه‌گیری است و در چنین شبی انسان باید علاوه بر اعمال عبادی، ساعتی به تفکر بنشیند و قدر و قیمت خود را بشناسد.

آیت الله «حبیب الله شعبانی موثقی» گناه برای روح انسان را همانند سم برای بدن برشمرد و افزود: بنا به روایات هر کسی شب قدر را احیا بگیرد گناهش آمرزیده می شود اگر چه گناهانش به تعداد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه های دریا باشد'.

مزار شهدای گمنام وعده‌گاه استجابت در شب قدر

 اینجا حال و هوای ندای "الغوث" در مقابل خالق هستی طور دیگری است ؛ انگار اینها آمده‌اند تا با توسل جستن به شهدا طلب آمرزش از درگاه و بارگاه ایزد منان را داشته باشند و حرفشان به‌واسطه این شهدا پیش خدای متعال خریدار داشته باشد.

در میان همه افرادی که در مراسم شب احیای بیست و یکم ماه مبارک رمضان، همزمان با شب شهادت مولا علی (ع) امام اول شیعیان شرکت کردند ، حس و حال آنهایی که در جوار شهدای گمنام در حسینیه عاشقان ثارالله قائمشهر حضور داشتند، تفاوت داشت و احوال آنها در این شب حس و حال غریبی را برای آدم ایجاد کرد.

آنها از هر محله و منطقه شهر قائمشهر خود را به حسینیه عاشقان ثارالله همان مرکز معنوی شهرشان رساندند و در کنار شهدایی که اسم و نامی از آنها مشخص نیست و آنها را گمنام می خوانند دست بر آستان دعا بر داشتند طلب مغفرت و آمرزش از درگاه ربوبیت داشتند.

حسینیه عاشقان ثارالله که در مرکز شهر قائمشهر قرار دارد به واسطه پنج شهید گمنام  مدفون شده در این مکان به کانون دینی و مذهبی برای شهروندان مبدل شده است و این احساس میزبانی از شهدایی که معلوم نیست که پدران و مادران چشم به راه آنها کجا هستند، برایشان ارزشمند است.

مراسم احیا در شب بیست و یکم ماه رمضان در جای جای هر شهر و روستای مازندران برگزار است و در گوشه گوشه شهر، مراکز خدماتی شبانه روزی، مساجد، حسینیه ها، گلزار شهدا و دیگر اماکن مذهبی مملو از حضور آنانی بود که برای شب زنده داری و احیای شب های قدر از خانه بیرون آمده بودند تا در کنار دیگران و همراه با آنان این مراسم را ادا کنند.

علاوه بر این بسیاری از مشتاقان احیای امشب را در منازل خود با برنامه های تلویزیون  و رادیو انجام می دهند. 

آستان مقدس امامزادگان، تکایا و برخی مکان های روباز  و دیگر نقاط استان نیز امشب حال و هوای شب احایی به خود گرفته است و مهمانان آرزومند بخشایش و عفو از سوی خداوند در این مکان ها حضور یافتند.
مردم مازندران ، دیار علویان غروب امروز جمعه و پیش از افطار با توزیع نذورات در میان نیازمندان و مستمندان به استقبال مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان رفتند.

بانوان نیز برای برگزاری مراسم شب احیا دست به کار می شوند و در این شبها در منزل یکی از بانوان مجالس روضه خوانی ،  قرآن خوانی و آیین مخصوص شب احیا را با حضور مداحان زن برگزار می کنند تا در صورتیکه برخی از بانوان بدلیل داشتن فرزند خردسال و یا ناتوان بودن برای شرکت در مجالس شب احیا در مساجد و تکایا در این مجالس خانگی شرکت کنند.

برگزاری شب احیای بیست و یکم ماه مبارک رمضان در شیراز

شهروندان شیراز و دیگر شهرهای استان فارس همزمان با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان آیین احیای دومین شب از شبهای قدر را در مساجد و مراکز فرهنگی و مذهبی برگزار کردند ، آستان قدسی حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز نیز میزبان هزاران نفر از شب زنده داران و محبان اهل بیت بود.

مراسم احیای شب قدر ۲۱ ماه مبارک رمضان در سومین حرم اهل بیت (ع) با حضور گسترده زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز برگزار شد.

شهروندان شیراز با ندای الغوث الغوث دست نیاز به درگاه ربوبی بالا بردند و از خدای سبحان در شب شهادت مولای متقیان طلب عفو و گذشت کردند ، شب زنده داران حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با خواندن دعای جوشن کبیر  و دعای ابوحمزه ثمالی با نوای حاج کاظم محمدی، قرآن بر سر نهادند و با چهره های سراسر اشک و قلب هایی شکسته و لبریز از امید به عفو و گذشت الهی ندای توبه سر دادند.

دیگر اماکن متبرک و مساجد شیراز نیز در شب شهادت مولای متقیان شاهد برگزاری آیین شب قدر و ندای توبه به درگاه حضرت حق بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه احمد بن موسی (ع) شیراز، شبهای قدر را فرصتی مناسب، برای استغفار از گناه یکساله دانست و گفت: شب قدر شب تقرب و نزدیکی به آستان ولی خدا است.

حجت الاسلام محمد شاطری ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) گفت: یکی از فرصت های استثنایی که در طول سال یک بار هم بیشتر تکرار نمی شود شب قدر است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه احمدبن موسی (ع) شیراز، در ادامه با ابراز این که بعضی از اولیای خدا تمام سال را شب زنده داری می کردند تا شب قدر را درک کنند خاطرنشان کرد: شب قدر، همانند گنجی است که نباید برای رسیدن و بهره بردن از آن حتی لحظه ای هم  غفلت و کوتاهی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha