دانش‌بنیان شدن کشاورزی گناباد نیازمند توسعه روش‌های نوین آبیاری است

گناباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: مهمترین لازمه تحقق نگاه دانش‌بنیان و فناورانه در بخش کشاورزی این شهرستان، توسعه روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت است.

رمضانعلی قاسمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین توسط رهبر معظم انقلاب افزود: نگاه فناورانه و تولید دانش بنیان و بهره برداری مناسب از منابع آبی موجب تحول اساسی در بخش کشاورزی شهرستان خواهد شد.

وی ادامه داد: این مسأله علاوه بر افزایش اشتغال آفرینی، بستر بهره وری بیشتر از منابع آبی موجود و رونق اقتصادی و توسعه کمی و کیفی این بخش را هموار می کند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در اقلیم خشک و از طرفی کمبود منابع آبی، باید با توسعه فناوری در این بخش ضمن کاهش مصرف آب در راستای افزایش کشت محصولات کشاورزی گام برداشت.

وی از جمله اقدامات این  مدیریت در مسیر تحقق شعار سال در بخش کشاورزی گناباد را تدوین سند آب با همکاری مرکز رشد و فناوری این شهرستان دانست و توسعه کشت های گلخانه ای و کم آب طلب، تولید شترمرغ، تکمیل زنجیره تولید مرغ اجداد (مرغ مادر) و خط دوم کشتارگاه صنعتی دام سنگین را به عنوان دیگر فعالیتهای این مدیریت در سال‌ جاری برشمرد.

وی با اشاره به تولید سالانه هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ در این شهرستان گفت: میزان تولید گوشت قرمز در گناباد در سال قبل بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ تن بود و در همین مدت ۶ هزار و ۴۸۸ راس دام سنگین هویت بخشی شد.

قاسمی افزود: ۴۸ نفر از متقاضیان بخش کشاورزی گناباد در سال گذشته هزار و ۷۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از طریق بانکهای عامل تسهیلات دریافت کردند و هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال تسهیلات هم از محل منابع داخلی سرمایه در گردش در حوزه دام و تولیدات دامی به ۱۶۲ نفر پرداخت شد.

وی ادامه داد: ۶۱ نفر از دامداران گنابادی نیز از محل اعتبارات منابع داخلی دامدار کارت ۱۷ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.

قاسمی همچنین از جذب و پرداخت ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی گناباد در سال گذشته خبر داد.

وی افزود: پرداخت ۱۳ میلیارد ریال به ۲ طرح گلخانه ای بزرگ در مجموع به وسعت سه هزار و ۵۰۹ مترمربع و ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اصلاح باغها، ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به بازسازی قنوات و پرداخت ۷۸ میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی از دیگر فعالیتهای جهاد کشاورزی گناباد در سال ۱۴۰۰ بوده است.

شهرستان گناباد با برخورداری از ۳۰۰ هزار واحد دامی، ۲۸ هزار راس دام سنگین و ۱۱۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین از ظرفیتهای مطلوبی در صنعت دام و طیور برخوردار است. 

صنعت پرورش گاو شیری گناباد با بیش از ۲۰ هزار  راس دام اصلی و دورگه و تولید سالانه بیش از ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن و روزانه به طور متوسط ۱۸۸ تن شیرخام، رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و تولید طیور گوشتی صنعتی هم در این شهرستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم‌مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.  
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha