روایت مضامین قرآنی با زبان هنر تا معرفی الگوهای فرهنگی

تهران -ایرنا- بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا در مصلای امام خمینی(ره) برپا شده و با بخش‌های مختلف همچون هنرهای دینی، الگوهای فرهنگی (الگونما)، مشاوره‌ قرآن بنیان و رهبر قرآنی(امین قرآنی) میزبان علاقه‌مندان به مضامین قرآنی و عترت است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان با شعار قرآن؛ کتاب امید و آرامش پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا با بهبود شرایط و مجوز ستاد مقابله با کرونا ۲۷ فروردین همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد.

نمایشگاه امسال در ۴۰ هزار مترمربع و در ۴۵ بخش تشکیل شده است و به فرهنگ امید و آرامش قرآنی می‌پردازد و با همکاری نهادها و موسسات، بیش از ۸۰ نوآوری و خلاقیت ارائه می‌شود.

به محض ورود به محل برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در محوطه مصلای امام خمینی(ره)، پوسترهایی با شعار قرآن؛ کتاب امید و آرامش و با آیاتی از قرآن کریم همچون سوره انبیا، آیه ۸۸؛ ما یونس را از آن اندوه نجات دادیم و مومنان را هم همین طور از اندوه نجات می‌دهیم،  سوره حجر آیه ۴۹؛ به بندگانم خبر بده که من آمرزنده مهربانم و فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره قرآن مبنی بر هر چه در دنیای اسلام، کمبود هست بر اثر دوری از معارف الهی و معارف قرآنی است و پوسترهای پویش ستاره‌های زمین(ابر پویش جلسات خانودگی)؛ هر جایی میشه باهم قرآن بخوانیم، مخاطبان را به محل برگزاری نمایشگاه هدایت می‌کنند.

پس از دو سال وقفه، نمایشگاه قرآن کریم با استقبال بسیاری مواجه شده است. همچنین رویکرد خانواده‌محوری مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از بازدیدکنندگان به همراه خانواده در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

در محوطه مصلای امام خمینی(ره) غرفه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله اکرام و محسنین، مشارکت‌های مردمی، معاونت امور فرهنگی و اشتغال و خودکفایی با شعار زندگی خالی نیست، مهربانی هست، ایمان هست برپا شده و پوسترهایی با عناوین محل توزیع صندوق صدقات الکترونیکی(صدقه خود را به آسانی پرداخت کنید) و پایگاه ثبت‌نام حامیان اکرام ایتام در این محل نصب شده است و مردم را برای مشارکت و نوع‌دوستی دعوت می‌کند.

تئاتر شب‌های روشن در وروی محل برگزاری نمایشگاه، شبستان مصلا در حال اجراست و مردم در حال دیدن این تئاتر هستند.

در هنگام ورود به شبستان و محل برگزاری نمایشگاه قرآن در بخش هنرهای دینی آثار نگارگری، خوشنویسی، نقاشیخط با مضامین قرآنی همچون وَ جَعلنا مِن الماءِ کُلِّ شَیءٍ حَیٍّ، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ‌، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَ یقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَ مَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلی آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. صَلی الله علیکَ یا ابا صالح المَهدی، عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ، شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ، نَادِ عَلِیًّا مَظْهَرَ الْعَجائِبِ تَجِدْهُ عَوْنًا لَکَ فِی النَّوائِبِ کُلَّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَیَنْجَلِی بِوِلایَتِکَ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ،  توجهم را جلب می‌کند.

روایت مضامین قرآنی با زبان هنر تا معرفی الگوهای فرهنگی

همچنین آثار هنری با آیات، مضامین قرآنی و عترت یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم، قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاکِلَتِهِ، لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ،  کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ و الاکرامِ، سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ، از آن حریم قدسی‌ات آقای مهربان، آیا شود که گوشه چشمی بما کنند، مقصود تویی، بار الها از کوی تو بیرون نشود پای خیالم، عاشقم بر روی ماهت یا حسین بن علی سجده گاهم خاک پایت یا حسین بن علی به نمایش گذاشته شده است.

باربد یزدانی(نقاشیخط)، بنفشه مصری‌پور(نستعلیق)، مرضیه فیض‌پور(نگارگری)، دایی نبی(نقاشیخط)، حسن نوری(خوشنویسی)، ناصر نوروزی‌منش(نستعلیق)، مصطفی آقامیری(نگارگری)، محمد حیدری(شکسته نستعلیق)، عسگر محمدی‌تبار(نستعلیق)، عین‌الدین صادق‌زاده(شکسته)، کمال سلیمانی(نستعلیق)، رضا علینوری(نقاشیخط) از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در بخش هنرهای تجسمی به نمایش گذاشته شده است.

در بخش دیگر کاریکاتورهایی با مضمون فلسطین تنها نیست با همکاری سپهر سوره هنر و حوزه هنری با آثاری از جابر اسدی، علی آهنگر، علیرضا باقری، شهرام شیرزادی، محمدعلی رجبی، لیلا نیرومند، حسین نقیب و یاسین حسینی از ایران، ریدها اچ ریدها از  آلمان، آنتونیو رودریگز از مکزیک و آگوس ویدودو از اندونزی به نمایش گذاشته شده است.

همچنین عکس‌هایی از مکه مکرمه از آثار استاد احمد ناطقی به نمایش گذاشته شده است.

در قسمت دیگر بخش هنرهای دینی با عنوان سینما ماندگار تصاویری از فیلم‌های مذهبی همچون ابراهیم خلیل‌الله محمدرضا ورزی ۱۳۸۳، ملک سلیمان نبی شهریار بحرانی ۱۳۸۷، ده فرمان سیسیل بی. دمیل ۱۳۳۵، ابراهیم خلیل‌الله محمدرضا ورزی ۱۳۸۳، مریم مقدس شهریار بحرانی ۱۳۷۹، محمد رسول الله(ص) مجید مجیدی ۱۳۹۳. محمد رسول الله مصطفی عقاد ۱۳۵۵ و سریال‌های یوسف پیامبر فرج‌الله سلحشور ۱۳۸۷، مختارنامه داوود میرباقری ۱۳۸۹ به نمایش گذاشته شده و در بخشی نیز فیلم‌های دینی برای بازدیدکنندگان اکران می‌شود.

هنگامه اذان مغرب فرا می‌رسد، دست‌اندرکاران نمایشگاه با افطاری ساده از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کنند و برخی از بازدیدکنندگان نیز نماز اول وقت را به جا می‌آورند.

نمایش ۳۵۰ اثر در حوزه هنرهای تجسمی

معاون بخش هنرهای دینی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره این بخش به خبرنگار ایرنا گفت: بخش هنرهای دینی شامل ۶ قسمت؛ از جمله نمایشگاه است که به نمایش آثار هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشیخط، مینیاتور، نگارگری، تذهیب، نقاشی، عکس و کاریکاتور و تصویرسازی اختصاص دارد، در حوزه نمایشگاه ۳۵۰ اثر از ۲۵۰ هنرمند به نمایش گذاشته شده است.

سیدمصطفی زراوندیان درباره چگونگی انتخاب آثار هنرهای تجسمی در نمایشگاه قرآن اظهارداشت: با توجه به اینکه در اسفند ۱۴۰۰ با بهبود شرایط شیوع کرونا و مجوز ستاد مقابله با کرونا مقرر شد نمایشگاه قرآن به صورت حضوری برگزار شود، با هنرمندان، انجمن‌ها و سازمان‌های فرهنگی و هنری مرتبط تماس گرفتیم، یکسری آثار ابتدا به صورت عکس برای ما ارسال شد سپس کارشناسان هنری آثار را بررسی کردند و آثاری که از نظر فرم، تکنیک، محتوا با موضوع نمایشگاه مرتبط بودند انتخاب و به نمایش گذاشته شدند.

وی افزود: در بخش هنرهای تجسمی عمده آثار از اساتید بنام این حوزه به نمایش گذاشته به طور مثال در نگارگری آثار استاد محمدباقر آقامیری و در خوشنویسی آثار جلیل رسولی ارائه شده است.

زراوندیان بیان کرد: بخش دوم هنرهای دینی به برگزاری کارگاه‌های هنری اختصاص دارد، در این بخش طی ۱۰ شب، هر شب پنج استاد بنام کارگاه‌های آموزشی شامل خوشنویسی، نقاشی، تذهیب و مینیاتور با موضوع قرآن و عترت برگزار می‌کنند و بازدیدکنندگان به صورت مستقیم با هنرمند در ارتباط هستند و از چگونگی شکل گرفتن هنرها از نزدیک آشنا ‌می‌شوند.

روایت مضامین قرآنی با زبان هنر تا معرفی الگوهای فرهنگی

معاون بخش هنرهای دینی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: امسال سعی کردیم، سردار شهید قاسم سلیمانی سردار دلها و رشادت‌های ایشان را در ابعاد مختلف هنری تجسم کنیم و به نمایش بگذاریم تا نسل‌های مختلف با سردار سلیمانی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: همچنین در بخش کاریکاتور با موضوع فلسطین تنها نیست سعی کردیم مظلومیت‌های مردم فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را با بهره‌مندی از هنر کاریکاتور نمایش دهیم.

زراوندیان، سینما ماندگار را از دیگر قسمت‌های هنرهای دینی بیست و نهمین نمایشگاه قرآن عنوان کرد و گفت: در سینما ماندگار ۵۰ فیلم کوتاه، بلند، سریال، انیمیشن و موشن‌گرافی برای بازدیدکنندگان پخش خواهد شد، همچنین هر شب بخش‌هایی از یک سریال معروف مذهبی انتخاب شده و پخش می‌شود، در بخشی کوتاه، آیات مرتبط آن به نمایش گذاشته می‌شود و کارشناس مذهبی در این مورد صحبت می‌کند.

معاون بخش هنرهای دینی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: همچنین هر شب هنرمندان حوزه سینما در بخش سینما ماندگار حضور پیدا می‌کنند و از چگونگی حضور در فیلم، اتفاقات، پشت صحنه‌ها و نکات معنوی که در آن فیلم اتفاق افتاده، برای مخاطبان سخن می‌گویند.

روایت مضامین قرآنی با زبان هنر تا معرفی الگوهای فرهنگی

وی با اشاره به اجرای هنرهای نمایشی در نمایشگاه قرآن اظهارداشت: در این بخش سعی کردیم از همه ژانرهای هنرهای نمایشی؛ سبک‌های سیلورمن، وایتمن بهره ببریم، تمامی متن‌ها، محتوای قرآن و عترت دارد و شخصیت‌های عمو رمضان، شعبون علی، باباقرآنی به صورت پرفورمنس با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند و ضمن تعامل و گفت و گو با آنان، یک مسابقه کوچکی هم برگزار می‌شود و علاقه‌مندانی که بتوانند حدیث، روایت، سوره قرآنی را بیان کنند، هدایایی اهدا می‌شود و تئاترهای خیابانی با موضوع‌های صداقت، نظم، نماز، نکته‌های انسان‌دوستی، کمک به دیگران و تعاون در محوطه مصلای امام خمینی(ره) اجرا می‌شود.

زراوندیان بیان کرد: با توجه به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر احیای سرود، امسال این بخش به کمیته هنر اضافه شد، عمده سرودها توسط نونهالان و نوجوانان اجرا می‌شود که بیشتر مفاهیم سرودها و اشعار به حضرت مهدی(عج)، ائمه اطهار و حماسی و نغمه‌ها و آواهای قرآنی و عترتی اختصاص دارد که یک شب در میان ۶ تا هفت سرود برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود.

معاون بخش هنرهای دینی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره برگزاری نمایشگاه پس از دو سال وقفه و استقبال مخاطبان از آن گفت: در این بخش سعی می‌کنیم با نوع انتخاب‌ها، چیدمان و اجراها جذابیت بیشتری برای مردم ایجاد کنیم، دو سال اخیر شیوع کرونا، علاوه بر تاثیراتی که در بخش‌های مختلف داشته در تولیدات هنری هم تاثیرگذار بوده است و تولیدات در این حوزه مانند سال‌های گذشته زیاد نبوده است و انتظاری که داشتیم، برآورده نشد.

وی افزود: با این وجود، بسیاری از آثار هنرهای تجسمی را علی رغم اینکه علاقه‌مند بودیم به نمایش بگذاریم به دلیل نبود فضای کافی نتوانستیم ارائه کنیم.

زراوندیان درباره نقش آثار هنری در ترویج فرهنگ قرآنی و جذب مخاطب اظهارداشت: هنر یکی از ابزارها برای بیان مفاهیم قرآنی است، هنرهای تجسمی به سهم خود می‌تواند بر مخاطب، تاثیر بگذارد اما نه به سهم هنر سینما، سینما می‌تواند خیلی بیشتر بر طیف گسترده‌تری از مخاطب تاثیر بگذارد و مفاهیم و مضامین قرآنی، عترتی و تاریخ اسلام را بیان کند، هنرهای تجسمی با توجه به ابعاد و ویژگی‌هایشان شاید به آن سطح نباشند اما امسال در نمایشگاه قرآن مخاطبان به خصوص نسل جوان و نوجوان علاقه خاصی به مفاهیم و مضامین دینی و ائمه اطهار با بهره‌مندی از هنر نقاشی و نگارگری پیدا کردند که باعث خرسندی است.

در مجاورت بخش هنرهای دینی، غرفه هنرمندان پیشکسوت هم برپاست که طی برگزاری نمایشگاه میزبان هنرمندان در بخش‌های مختلف هنری است، در بخش دیگری از این غرفه آثار زینب‌السادات عارفی(محبوب) و استاد رضا بانگیز با مضامین دینی به نمایش گذاشته شده است.

مشاوره‌ قرآن بنیان(ضیافت خاتم) بخش دیگر بیست و نهمین نمایشگاه قرآن است که با حضور روحانیان در زمینه‌هایی از جمله ازدواج، زوجین، تحصیلی، فردی، حقوقی و تربیتی مشاوره‌هایی به متقاضیان ارائه می‌شود.

دارالکتابه قرآن کریم؛ مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز با نمایش پوسترها و قرآن‌هایی سیر تطور کتابت قرآن کریم از قرن اول تا چهاردهم هجری را به نمایش گذاشته و به مخاطبان معرفی می‌کند.

جلسه خانگی قرآن کریم

در بخش دیگر نمایشگاه، مکانی با شکل و شمایل خانه‌های قدیمی و سنتی با سردر جلسه خانگی قرآن کریم جانمایی و ورودی آن با حدیثی از حضرت علی(ع) مزین شده است؛ خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود برای اهل آسمان همچون ستاره می‌درخشند، این مکان در قالب پویش جلسات خانگی قرآن مردمی و با تاسی از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیا و ترویج این جلسات شکل گرفته است. خانواده‌ها در این خانه حضور دارند، در دست هر یک از مخاطبان قرآن است و یکی از روحانیان مباحث دینی و قرآنی را برای آنان بیان می‌کند.

روایت مضامین قرآنی با زبان هنر تا معرفی الگوهای فرهنگی

منظور از جلسات خانگی قرآن، یک اجتماع مردمی است که با هدف انس با قرآن و رشد و تعالی اعضای جلسه در محورهای مختلف قرآنی به صورت منظم، در منازل تشکیل می‌شود، علاوه بر این برگزاری این مجالس در محیطی همچون مساجد، هیئات، موسسات خصوصی، مدارس و دانشگاه‌ها به جهت اشتراکاتی که در ساز و کار و کارکرد با مراسم خانگی دارند، شامل پویش جلسه خانگی قرآن می‌شود.

پویش جلسات خانگی قرآن کریم با بهره‌گیری از ابزارهای حمایتی و رسانه‌ای برای کمک به فراگیر شدن گفتمان جلسات خانگی در سطح ایران اسلامی گام برمی‌دارد. پویش جلسات خانگی قرآن کریم فعالان این عرصه را به فعال‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های نهفته جلسات خانگی از جمله خدمات اجتماعی موثر در سطح محله، شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها دعوت می‌کند.

پویش «خیرات نان»

در نمایشگاه قرآن، بنیاد خیریه وفاق سبز علوی کشور پویش خیرات نان را با این مضمون در همسایگی ما کسانی هستند که به نان شب محتاجند، یک نیازمند را میهمان سفره خود کنیم، همت کنیم هیچ سفره‌ای بی‌نان نماند، راه‌اندازی کرده است. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند به نشانی www.vefaghsabz.ir مراجعه کنند.

معرفی الگوهای فرهنگی

بخش دیگری از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به الگونما نمایشگاه تخصصی الگوهای فرهنگی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران اختصاص داده شده است.

تشریح وضعیت شخصیت‌سازی و الگوسازی در ایران و جهان و تاثیرات آن در سبک زندگی و اعتقادات، بیان تاثیرات فرهنگی و تربیتی محصولات بر روی کودک و نوجوان ایرانی، نمایش محصولات موجود در بازار ایران و جهان، فرایند صنعت شخصیت‌سازی در دنیا و صنایع وابسته، آمار و اطلاعات صنایع مرتبط به کودک و نوجوان، معرفی محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین شخصیت‌ها در ایران و پیمایش‌های مرتبط با آن از محورهای این نمایشگاه است.

روایت مضامین قرآنی با زبان هنر تا معرفی الگوهای فرهنگی

همچنین طراحی و ترسیم مسیر پیش رو در نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی بومی در ایران، تشریح زنجیره‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری صنایع فرهنگی، معرفی نمونه‌های موفق بومی و دستاوردهای این حوزه‌ها، تبیین نقش خانواده‌ها در زنجیره الگوسازی از دیگر محورهای نمایشگاه الگونما است.

در غرفه قهرمان من؛ محصولات شخصیت‌های ایرانی اسلامی عرضه می‌شود و در غرفه نوجوان، سرگرمی‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای مختار، حریف، فرمانده مقاومت(سردار شهید قاسم سلیمانی) نبرد آمرلی و سفیر عشق معرفی شده است و برخی از نوجوانان نیز مشغول این بازی‌ها هستند.

در بخش خانواده و سبک زندگی قرآنی، غرفه الگوی سوم(جهاد تبیین زنانه) نیز برپا شده است و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب به موضوع و جایگاه زن در جامعه اسلامی پرداخته شده است.

«رهبر قرآنی(امین قرآنی)»

یکی از فضاهای ویژه در نمایشگاه امسال توجه به ابعاد قرآنی بیانات امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب است که با عنوان رهبر قرآنی (امین قرآنی) به آن پرداخته می‌شود، در این بخش نقشه راه رهبر معظم انقلاب برای گسترش قرآن در جامعه معرفی شده است؛ آشنا کردن جامعه با قرآن، گسترش فهم قرآن، تبیین فرهنگ قرآنی، تلاش برای تجلی‌بخشی به قرآن(در عمل و ایجاد سبک زندگی قرآنی)، تلاش برای حاکم کردن قرآن(در جامعه و تشکیل حکومت قرآنی)، مجاهدت برای حفظ حکومت قرآنی و ایجاد تمدن اسلامی در قالب تابلو نوشته‌هایی بیان و تشریح شده است.

همچنین در این بخش نقشه مکان‌های فعالیت‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس؛ مهد آشنایی با معارف قرآن، مکتب‌خانه قرآنی و مدرسه دیانتی، مسجد امام حسن(ع)، مسجد کرامت، مدرسه سلیمانیه و مدرسه میرزاجعفر در قالب تابلو نوشته‌هایی بیان و تشریح شده است.

روایت مضامین قرآنی با زبان هنر تا معرفی الگوهای فرهنگی

رهیافتگان

رهیافتگان بخش دیگر بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است، نشست‌های رهیافتگان از سوی انجمن شهید ادواردو آنیلی و مؤسسه رهیافتگان برگزار می‌شود، این بخش ساعت ۲۲ در طبقه همکف، ستون ۹۹ میزبان یکی از رهیافتگان است. سوم اردیبهشت محمد عرب تواب ایرانی و مقیم آمریکا، پنجم اردیبهشت اتسکو هوشینو از ژاپن و دکتر سیدناصر عمادی پزشک بدون مرز، ششم اردیبهشت سهیل اسعد از آرژانتین، هفتم اردیبهشت زهرا گنزالس از آمریکا و هشتم اردیبهشت نازلی ارگاریان از ارمنستان میهمانان بخش رهیافتگان خواهند بود.

پیش از این نیز دکتر استویانا لوبیتا ابرادو(زهرا) از رومانی، کلر ژوبرت(نویسنده مشهور کودک) از فرانسه، یاسین علی از فرانسه، مرضیه هاشمی از آمریکا و تاراس چرنینکو از روسیه میهمانان بخش رهیافتگان بودند و درباره تجربیات و چگونگی پذیرش اسلام سخن گفتند.

بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی مرتبط با مفاهیم و مضامین قرآنی با حضور دارندگان نشان‌های یک هنری صنایع دستی، در بخش پایانی نمایشگاه در شبستان قرار دارد که استقبال مخاطبان از این بخش همچون بخش‌های دیگر بسیار است که به پای استقبال خانواده‌ها و به خصوص بانوان از بخش عفاف و حجاب نمی‌رسد.

باغ آیات برای کودکان، مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز، ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه، موسسات و نهادهای قرآنی، بخش‌های دانشگاهی با معرفی فعالیت‌ها، پژوهش‌ها و تولید محتوا در حوزه قرآنی، فرهنگ دانش‌بنیان و فضای سایبری و مجازی با کار جهادی لبیکی به شعار سال رهبر انقلاب، نشر مکتوب و دیجیتال با حضور یکصد ناشر مرتبط با قرآن و عترت، آموزش‌های نوین قرآنی از دیگر بخش‌های نمایشگاه قرآن است.

همچنین در بخشی از نمایشگاه جایگاهی برای تزریق واکسن کرونا و سرخک اختصاص داده شده است؛ مشاوره‌های واکسیناسیون کووید ۱۹ و سرخک و فرزندآوری انجام می‌شود و واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، پاستوکووک پلاس و برکت برای کووید ۱۹ به متقاضیان تزریق می‌شود.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا نهم اردیبهشت(۲۷ ماه مبارک رمضان) از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ در مصلای امام خمینی(ره) میزبان علاقه‌مندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) است. این نمایشگاه با توجه به همزمانی با شب‌های قدر، حدود یک تا یک و نیم ساعت زودتر به فعالیت خود پایان می‌دهد.

۱۳۵۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha