۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۰۱
کد خبر: 84729092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان ویژه‌برنامه هنری آیینی «ضیافت اهل دلان» در بهشهر

ساری – ایرنا – مراسم پایانی ویژه‌برنامه هنری آیینی شب‌های ماه مبارک رمضان و هفته هنر انقلاب در مؤسسه آنای بهشهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری مازندران، همزمان با ایام شهادت مولای متقیان امام علی(ع) شامگاه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، مراسم پایانی ویژه‌برنامه هنری آیینی «ضیافت اهل دلان» در بهشهر برگزار شد.

ضیافت اهل دلان ویژه‌برنامه‌ای هنری-آیینی-مذهبی شامل «اجرای نمایش»، «ترنا بازی، بهار صلوات»، «نقالی و تعزیه»، « نمایشنامه‌خوانی»، «رونمایی از کتاب»، «آیین گهواره‌گردانی»، «شاهنامه‌خوانی» و «‌مراسم احیای شب‌های قدر» است که با هدف بازخوانی و احیای آیین‌های رایج شب‌های ماه مبارک رمضان در مازندران و پاسداشت هفته هنر انقلاب اجرا شد.

رئیس حوزه هنری مازندران در این مراسم با اشاره به لزوم پرداختن به آیین‌ها و سنت‌های ویژه ماه رمضان در مازندران اظهار کرد: احیای آداب گذشتگان بخشی از مسیر تعالی و جوشش شور زندگی در جامعه‌ای اخلاق‌مدار است و امری ضروری محسوب می‌شود. به همین دلیل باید با شیوه‌های هنری بویژه هنر نمایش به آیین‌ها پرداخت و نسل امروز را با سبک زندگی پیشرو و معنوی آشنا ساخت.

پایان ویژه‌برنامه هنری آیینی «ضیافت اهل دلان» در بهشهر

مهدی معصومی گرجی افزود: بسیاری از رسوم و آیین‌های این سرزمین از منظر وجوهات پهلوانی و حماسه، اخلاق‌گرایی، دینداری، روحیه مردمداری، گذشت و ایثار راهی برای رستگاری و تعالی انسان بوده و بازخوانی و تحلیل آن امروز بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول با بیان این‌که حوزه هنری مازندران به دنبال ایجاد هسته‌های هنر انقلاب در شهرهای مختلف استان است، خاطرنشان کرد:  با توجه به پیشینه فعالیت‌های فرهنگی هنری و نمایشی مهیار هزارجریبی مدیر مؤسسه  آنا در زمینه آثار آیینی، مذهبی و دفاع مقدسی، ما می‌توانیم این مرکز را به عنوان یکی از هسته‌های هنری حوزه هنری مازندران در شرق مازندران تعیین کرده و از این طریق اهداف خود را در زمینه تربیت هنرمندان متعهد، تولید آثار فاخر هنری و فعالیت‌های جریان‌ساز دنبال کنیم.

  جهانگیر نصری اشرفی پژوهشگر برجسته فرهنگ عامه ایران نیز در این مراسم نکاتی را درباره شکل  گرفتن آیین‌ها در جامعه، برخی آداب و سنن مذهبی مازندران و ارتباط دین با آیین مطرح کرد و در ادامه مهدی روحی هنرمند عرصه نقالی به اجرای نقالی یتیم‌نوازی امام علی(ع) پرداخت.

پایان ویژه‌برنامه هنری آیینی «ضیافت اهل دلان» در بهشهر

ضیافت اهل دلان که با محفل قرآن به سر آغاز شد و با برنامه‌هایی مانند اجرای نمایش سوگ امام علی(ع) توسط هنرمندان نوجوان موسسه آنا، تبری‌خوانی(آواز مقام‌های مازندران)، قطعه کوتاه شبیه‌خوانی ابن ملجم توسط یکی از پیشکسوتان تعزیه مازندران، تشریح و اجرای ترنابازی و در نهایت رونمایی از کتاب نمایشنامه «زنان بیشه‌گل» نوشته مهیار هزارجریبی و گهواره‌گردانی با اجرای گروه نمایشی به سرپرستی سارا یزدانی پایان گرفت.

ویژه‌برنامه ضیافت اهل دلان از ۲۸ فروردین تا ۲ اردیبهشت با برنامه‌های متنوع  آیینی مذهبی از جمله برگزاری مراسم ویژه شب‌های قدر برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha