آذربایجان‌شرقی در مسیر دانش بنیان شدن

تبریز- ایرنا- آذربایجان شرقی با دارا بودن ۲۰۸ شرکت دانش‌بنیان پس از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز در رتبه پنجم کشور قرار داشته و در مسیر دانش بنیان شدن گام برمی‌دارد.

به گزارش ایرنا، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان شرقی از ۹۲ شرکت در سال ۱۳۹۷ به ۲۰۸ شرکت در ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایش‌ یافته و شاهد رشد ۱۲۶ درصدی نسبت به سه سال گذشته بوده است و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌یافته در سال جاری این رتبه ارتقا خواهد یافت.

بر اساس آمار اعلام شده توسط پارک علم و فناوری استان از مجموع شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی ۶۰ شرکت در زمینه فناوری ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، ۵۰ شرکت در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ۴۴ شرکت در زمینه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار، ۲۵ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، ۱۱ شرکت در زمینه دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، هشت شرکت در حوزه وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، هفت شرکت در زمینه خدمات تجاری‌سازی، ۲ شرکت در حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی و یک شرکت نیز در حوزه صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی فعالیت می کنند.

البته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی معتقد است توسعه کمی شرکت‌های دانش بنیان به معنای تحقق شعار سال نیست؛ بلکه فعالیت این شرکت‌ها باید منجر به ایجاد اشتغال، افزایش ثروت، درآمد و رفاه جامعه شود.

محمد فرشکاران خاطرنشان کرد: در سند توسعه استان که در سال‌های گذشته همکاران سازمان تلاش‌های زیادی برای تدوین آن صورت داده‌اند، ۱۴ هسته کلیدی در حوزه‌های مختلف تعریف شده که قابل پایش و ارزیابی نیز هستند.
وی با اشاره به هسته‌های کلیدی بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اکوسیستم خلاقیت و نوآوری در استان و هسته‌های مربوط به بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های سند توسعه استان در جهت تحقق شعار سال و تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین تاکید کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی هم در خصوص اشتغال زایی در این حوزه خاطرنشان کرد: در سال گذشته با ایجاد و راه‌اندازی ۱۰ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی، چهار مرکز شتاب‌دهی و اورژانس کسب‌وکار، بستر مناسبی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در استان فراهم شده است.
حسین فتحی گفت: ایجاد زیست‌بوم اشتغال، تحول در آموزش‌های مهارتی، ایجاد کسب‌وکارهای تعاونی و خوشه‌ای، ایجاد کرسی‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها، سامان‌دهی مشاغل خرد و خانگی، شناسایی ایده‌های جدید کارآفرینی و تلاش برای تجاری‌سازی آنها از جمله برنامه‌های حوزه اشتغال استان در سال جدید است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان دو دسته اند، صنایع بزرگ ‌و شرکت‌های دارای واحد تحقیق و توسعه که به دلیل داشتن محصول فناورانه دانش بنیان می شوند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های فناور موجود در پارکها و مراکز رشد که نوپا هستند، برای دانش بنیان شدن باید به استانداردهای لازم برسند و شرایط دانش بنیانی را کسب کنند.

عبدالرضا واعظی اعلام کرد: تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان از ۱۱۲ شرکت در سال ۱۳۹۴  به ۴۱۶ شرکت در سال ۱۴۰۰ رسیده که برای سه هزار و ۹۲۶ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی گفت: با وجود فضای کرونایی کشور و با وجود مضیقه‌های بودجه‌ای، میزان حمایت مستقیم مالی از واحدهای فناور در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹  مواجه بود و در سال ۱۴۰۰ گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان یک هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال و میزان صادرات آن‌ها به ۲.۵ میلیون دلار افزایش ‌یافت.

واعظی افزود: در سال جاری طبق استعلام از مجلس و سازمان برنامه‌وبودجه، اعتبارات پارک بالغ‌بر ۷۵۸ میلیارد ریال خواهد بود که ۴۸۰ میلیارد ریال مربوط به بخش بودجه عمرانی و مبلغ ۲۷۵ میلیارد ریال مربوط به اعتبارات هزینه‌ای است که به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: در سه سال گذشته مراکز رشد و نوآوری وابسته به پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در مرکز استان و شهرستان‌ها از هفت مرکز به ۲۰ مرکز افزایش یافته و به لحاظ گستردگی مراکز رشد در سطح استان رتبه اول کشور بعد از تهران را داریم و برای تجهیز مراکز رشد بالغ‌بر ۲۴ میلیارد ریال هزینه شده است.

واعظی با اشاره به اینکه شرکت‌های فناور مستقر در این مراکز رشد و نوآوری در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک، مکانیک و مکاترونیک، شیمی و صنایع پلیمری، مواد، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، بیوتکنولوژی و صنایع غذایی، فناوری نانو فعالیت می‌ کنند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مراکز در سطح استان فرایند تمرکززدایی از مرکز استان و توسعه حمایت‌ها و خدمات پارک به شرکت‌های فناور شهرستان‌ها انجام شد و اکوسیستم فناوری و نوآوری در سطح استان روزبه‌روز در حال گسترش است .

وی گفت: برنامه‌های عمده پارک در سال جاری به‌منظور توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در استان ، ایجاد دفتر تعاملات علم و فناوری در شانگهای چین، واگذاری اراضی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای ایجاد کارخانه و خط تولید انبوه، اجرای طرح‌های ملی فرصت فناورانه و مهر فناوری، ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری تبریز و هریس، گسترش همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسایه، ایجاد دو ناحیه نوآوری در تبریز، طراحی و ساخت اولین خودروی دانش‌بنیان کشور، راه‌اندازی مرکز نوآوری هوش مصنوعی و ایجاد مرکز رشد و نوآوری در شهرستان‌های کلیبر و بستان‌آباد است.

واعظی اظهار کرد: همه این اقدامات و فضایی که در عرصه اقتصادی استان با تکیه بر شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است، حاکی از عزم و اراده ای جدی برای تحقق رشد اقتصادی در پرتو علم و فناوری است؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب هم در نام گذاری سال جاری بر آن تاکید و بخش های مختلف را به حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مکلف کردند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم نیز در راستای این سیاست کلان و راهگشا، از نخستین روز فعالیت خود مصمم به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین برای رشد اقتصادی کشور بوده است؛ به طوری که در بودجه سال ۱۴۰۱ حمایت از علم و فناوری بیش از پیش لحاظ شده و تشکیل صندوق فناوری، حمایت ویژه از پارکهای فناوری، تقویت منابع اعتباری مرجعیت علمی، دادن جایزه تا ۲۵ درصد معادل تحقیقاتی که برای بخش خصوصی انجام می شود، ردیف درآمد هزینه برای اعاده مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت های مستقر و انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای حمایت ویژه از دانشگاه ها از جمله حمایت هایی است که در بودجه سال جاری لحاظ شده است.

در آذربایجان شرقی نیز مدیریت ارشد استان از نخستین روز فعالیت خود بر توسعه و حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان تاکید داشته بطوری که تلاش برای پویایی بیشتر اقتصاد دانش بنیان استان به عنوان جایگزین بی رقیب درآمدهای نفتی را وجهه همت خود قرار داده است.

استاندار آذربایجان شرقی در همین راستا دیدارهای مفصلی با نخبگان و فناوران استان داشته و از مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری بازدید کرده تا با شنیدن مشکلات و مسایل پیش روی فعالان این عرصه گامهای اساسی برای رفع موانع و مشکلات پیش روی آنها برداشته شود.

با توجه به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت و توسعه شرکت های دانش بنیان، با دستور عابدین خرّم «ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌آفرین » به‌عنوان قرارگاه مرکزی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تشکیل شده تا با ترسیم نقشه راه استان در این حوزه و جبران عقب‌ماندگی‌ها با ارائه راهکارهای عملیاتی و به دور از شعارزدگی عمل کرد.

از جمله اهداف این ستاد ارتقای جایگاه استان در اقتصاد دانش بنیان، نوآور و اشتغال آفرین براساس اسناد بالادستی، حمایت از فعالان و بازیگران در راستای رشد اکوسیستم اقتصادی و نوآوری، حمایت از فعالیت های اقتصادی دانش بنیان و اشتغال آفرین، توسعه و ترویج فرهنگ نوآوری، کمک و تسهیل دریافت تسهیلات بانک ها و موسسات حمایتی مالی اکوسیستم اقتصادی و نوآوری و رفع موانع آنها، هماهنگی بین ارکان جهت تکمیل و تسریع چرخه تجاری سازی ایده ها و نوآوری ها، شناسایی و رفع موانع توسعه اقتصاد دانش بنیان، نوآور و اشتغال آفرین، حمایت از صادرات محصولات و خدمات و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در اکوسیستم اقتصادی و نوآوری است.

ایجاد زیست‌بوم فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم است که بر حرکت قاطع به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برای اصلاح رشد اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و افزایش درآمد ملی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای تبدیل ایده‌های فناورانه و نوآورانه به محصول تاکید دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha