طرح نهایی تغییر کاربری پادگان لشکر ٧٧ خراسان در مشهد به تصویب رسید

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: در راستای برداشتن آخرین گام برای الحاق پادگان لشکر ۷۷ به شهر مشهد، طرح نهایی تغییر کاربری این پادگان در کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان در کمسیونی با عنوان کمیسیون ماده پنج به ریاست استاندار و یا در غیاب وی معاون عمرانی وی و عضویت اداره کل راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهردار شهر مربوطه، سازمان جهاد کشاورزی و اعضای بدون حق رای اعم از نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح، رییس شورای شهر مربوطه، سازمان محیط زیست، نظام مهندسی استان، شرکت آب وفاضلاب، دفتر فنی استانداری و سایرین بر حسب نیاز انجام می گیرد.

جواد خدایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از کش و قوس‌های فراوان و گذشت بیش از یک دهه از تصمیم برای انتقال پادگان لشکر ۷۷ به خارج از شهر مشهد،طرح نهایی تغییر کاربری این پادگان در کمیسیون ماده پنج استان با همکاری و توافق ارتش، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد مصوب شد تا بازگشایی معابر و فضاهای سبز شهری موجود در این محدوده انجام گرفته و امکان استفاده عموم مردم از آن فراهم شود.

وی اضافه کرد: در طرح مصوب مزبور، علاوه بر حفظ فضاهای سبز موجود و ایجاد امکان بهره برداری عمومی از آنها به عنوان فضای سبز شهری، بر صیانت از عناصر یادمانی موجود اعم از سوله ها و بناهای تاریخی و میادین مشق تاکید شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بازگشایی معابر و اتصال معابر شرقی، غربی و شمالی، مبتنی بر شبکه معابر موجود پادگان از دیگر موارد لحاظ شده در طرح مذکور است که این مهم گشایشی در مسیر تردد مردم و ساکنان و دستیابی بهینه شهر به مراکز خدماتی موجود در جوانب پادگان از جمله بیمارستانهای مقیاس شهری را در پی خواهد داشت.

خدایی اضافه کرد: ایجاد مسیر سبز ممتد از هسته مرکزی پادگان به سمت ارتفاعات جنوبی شهر و برقراری هم پیوندی میان عناصر سبز موجود شهر با پس کرانه های طبیعی از دیگر موارد انعکاس یافته در این طرح است.

قائم مقام‌تولیت آستان قدس رضوی هم گفت: درباره این اراضی، تعامل بسیار خوبی بین نهادهای متولی با این آستان شکل گرفت و تولیت آستان قدس نیز تاکید داشتند اراضی پادگان قدیم تا جایی که ممکن است برای ایجاد خدمات عمومی مورد استفاده مردم قرار گیرد.

مالک رحمتی افزود: یکی از بهره‌وری‌های تعریف شده برای این اراضی، حدود ۸۰ هکتار فضای سبز است که در قالب دو پارک در دو سمت بزرگراه ایجاد و توسط یک گذرگاه فضای سبز و ره‌باغ به هم متصل خواهد شد. ۲۵ تا ۳۰ هکتار از این اراضی نیز برای ایجاد خدمات مورد نیاز شهر از جمله فضاهای فرهنگی، آموزشی و تاسیسات شهری در نظر گرفته شده است که نقطه عطفی در توسعه خدمات شهری خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ایجاد حداقل ۴ گذرگاه شرقی و غربی در اراضی پادگان قدیم، اتفاق بزرگی در حوزه ترافیکی و تسهیل عبور و مردم رقم خواهد خورد و دسترسی های جدیدی به وجود می‌آید که تردد مردم را ساده‌تر خواهد کرد. 

به گزارش ایرنا، طرح انتقال پادگان ارتش در مشهد از سال ۱۳۸۸ با توجه به منویات فرمانده کل قوا، فرماندهی کل ارتش و فرماندهی نیروی زمینی ارتش در دستور کار قرار گرفت.

اقدامات لازم برای جا به جایی پادگان مشهد با هماهنگی آستان قدس رضوی، پشتیبانی شورای اسلامی شهر مشهد و استانداری خراسان رضوی در زمینه تغییر کاربری اراضی ضلع جنوبی پادگان لشگر ۷۷ انجام شد.

زمین‌های ارتش در ۲ بخش شمالی و جنوبی بزرگراه شهید سلیمانی مشهد واقع شده است. در بخش شمالی، پادگان ارتش و در بخش جنوبی بزرگراه، زمین‌های موسوم به آبشار ۲ است که در سال ۱۳۸۸ موضوع طرح تفصیلی اراضی آبشار ۲ در کمیسیون ماده پنج مطرح شد و مصوبه این کمیسیون را دریافت کرد و پس از آن، این مصوبه به شورای‌عالی معماری و شهرسازی نیز فرستاده شد و در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ به تصویب رسید اما بعد از این مصوبه به دلیل اختلاف بین شهرداری و ارتش، تغییر کاربری پادگان تا این دولت بلاتکلیف ماند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha