انتخابات فرانسه؛ واکاوی نقش غرب در پیروزی مکرون

تهران- ایرنا- انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه در حالی یکشنبه شب با تکرار پیروزی امانوئل مکرون خاتمه یافت که تحلیل‌ها در زمینه تاثیرگذاری کشورهای غربی در این رقابت انتخاباتی کم نبود و حتی برخی آن را به نوعی اثرگذاری در تصمیم‌گیری نهایی رای‌دهندگان فرانسوی و به شکلی دخالت در انتخابات تعبیر کردند.

به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون چهره جوان سپهر سیاسی فرانسه بار دیگر به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد تا برای یک دوره پنج ساله همچنان یک سیاستمدار میانه‌رو سکاندار الیزه باشد.

البته این انتخابات روی دیگری نیز داشت و گرچه مکرون با پیروزی بر رقیب راستگرای افراطی خود مارین لو پن برای دومین بار رئیس جمهوری فرانسه شد اما کاهش آرای او نسبت به دوره قبل، افزایش مقبولیت جبهه راست افراطی و میزان قابل توجه کسانی که در انتخابات شرکت نکردند و یا رای سفید در صندوق انداختند، بر این پیروزی سایه انداخت؛ سایه‌ای که یک سوی دیگر آن را تحلیل‌گران تاثیرگذاری کشورهای غربی در نتیجه تصمیم‌گیری رای‌دهندگان فرانسوی تفسیر می‌کنند.

چنانچه اگر در انتخابات‌های پیشین این کشور، روسیه متهم به دخالت در انتخابات فرانسه با حمله هکری به ستادهای انتخاباتی می‌شد، این بار این رهبران غربی بودند که با حمایت‌ها، رسانه‌ها و سیاست‌های خود تلاش داشتند راه را برای پیروزی مجدد مکرون هموار کنند.

انتخابات فرانسه؛ واکاوی نقش غرب در پیروزی مکرون

رهبران جهان در صف حامیان مکرون

شاید از جمله مولفه‌هایی که از تاثیرگذاری غرب در انتخابات فرانسه به ذهن خطور کند، موضع سیاستمداران جهان نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشد؛ جایی که اغلب رهبران اروپایی و حتی آمریکایی از مکرون حمایت کردند و نسبت به پیروزی نامزد پوپولیست این انتخابات یعنی مارین لو پن که رهبری حزب راست افراطی مجمع ملی را بر عهده دارد، هشدار دادند.

نخستین زمزمه‌های علنی در راستای حمایت از مکرون را نیز می‌توان در سرمقاله روزنامه فرانسوی لو موند یافت؛ جایی که اولاف شولتس صدراعظم آلمان، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و آنتونیو کوستا نخست وزیر پرتغال با حمایت تلویحی از مکرون، از فرانسویان خواستند به نامزد دمکرات انتخابات این کشور رای دهند.سه رهبر اروپایی در این سرمقاله با ابراز نگرانی از به قدرت رسیدن حزب راستگرای افراطی در فرانسه که لو پن در دور دوم انتخابات نماینده آن است، ارزش‌هایی را که فرانسه از آن دفاع می‌کند، یادآوری کردند.

در این مطلب بدون اشاره به نام هیچ یک از ۲  نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، آمده است: انتخاب پیش روی ملت فرانسه برای این کشور و برای همه ما در اروپا تعیین کننده است. انتخاب میان ۲ گزینه است؛ نامزد دمکراتی که فرانسه را در درون اتحادیه اروپا قدرتمند و مستقل، قوی‌تر می‌داند در مقابل نامزد حزب راستگرای افراطی که آشکارا در کنار کسانی است که به آزادی و دمکراسی ما حمله می‌کنند.

رهبران سه کشور اروپایی در این مطلب نوشتند: جنگی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه علیه اوکراین به راه انداخت ارزش‌هایی چون دمکراسی، استقلال، آزادی و حاکمیت قانون را که فرانسه و کشورهای ما از آن حمایت می‌کنند، هدف قرار داد و این خطر را ایجاد کرد که مرزهای ما همانند آنچه در تاریخ خونین ما وجود دارد، به زور بازتعریف شود.

در این سرمقاله می‌خوانیم: پوپولیست‌ها و گروه‌های راست افراطی در همه کشورهای ما (اروپا) پوتین را الگوی ایدئولوژیک و سیاسی خود کرده و با مطالبات ملی گرایانه او هم صدا هستند. آنها از مدل رئیس جمهور روسیه برای حمله به اقلیت و مقابله با تنوع تقلید کرده و در رویای ملتی یک‌دست شریکند. این مساله را حتی امروز که سیاستمدارانشان تلاش می‌کنند از حملات روسیه فاصله بگیرند، فراموش کنیم.

شولتس، سانچز و کوستا نوشتند: ما نیاز داریم که فرانسه را در کنار خود داشته باشیم (...)؛ فرانسه‌ای که از ارزش‎‌های مشترک ما در اروپایی که در آن خود را به رسمیت می‌شناسیم، دفاع کند. اروپایی آزاد با رویی باز به دنیا و در عین حال مستقل، قوی و سخاوتمند.

این رهبران ابراز امیدواری کردند که فرانسویان در انتخابات پیش رو نام نامزدی پایبند به این ارزش‌ها را به صندوق بیاندازند.

پس از انتشار این سرمقاله، نخست وزیر کانادا نیز به جمع حامیان مکرون پیوست و اعلام کرد: انتخاب مجدد مکرون رئیس جمهور کنونی فرانسه، تحولی مثبت برای کانادا و جهان خواهد بود.

روزنامه لاپرس کانادا به نقل از جاستین ترودو نوشت: من می‌توانم به شما بگویم که برای کانادا و جهان خوب است که بتوانند به همکاری با مکرون ادامه دهند.

نخست وزیر کانادا افزود: چندین سال است که افتخار و لذت کار چه در مورد تغییرات آب و هوایی، رشد اقتصادی فراگیر، مسائل بین‌المللی و حمایت از دموکراسی را در کنار رئیس جمهور مکرون داشته‌ام.

مکرون علاوه بر ترودو، حامی دیرین دیگری نیز در میان سیاستمداران آمریکایی داشت؛ جایی که لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهور سابق برزیل نیز در قامت حمایت از مکرون ظاهر شد و در صف حامیان رئیس جمهور جوان فرانسه ایستاد.

انتخابات فرانسه؛ واکاوی نقش غرب در پیروزی مکرون

رسانه‌های جهان حامی مکرون

درست در روز انتخابات فرانسه روزنامه آمریکایی هیل نوشت: انتخابات فرانسه به نوعی یک همه‌پرسی برای روابط نزدیکی که مکرون بین فرانسه و جهان غرب و آمریکا برقرار کرده و نیز تلاش پوپولیستی لوپن برای تحقق فرانسه‌ای مستقل‌تر محسوب می شود.

در این تحلیل آمده است: لوپن به عنوان فردی که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دارد شناخته می‌شود و مواضعش نشان می‌دهد که در صورت پیروزی در انتخابات، سیاست‌های فرانسه را در جنگ روسیه علیه اوکراین تغییر خواهد داد.

هیل می‌افزاید: تشکیلات حکومتی در آمریکا امیدوار است که مکرون پیروز شود. بایدن مدعی است از نزدیک نظاره‌گر انتخابات فرانسه است و تاکید دارد که این انتخابات بستگی به تصمیم‌گیری مردم دارد.

اما این تنها بخشی از راهی است که غرب برای پیروزی مکرون هموار کرد، رهبری که نقش هم‌پیمان بلوک غرب را در فرانسه ایفا می‌کند و به اعتقاد تحلیلگران پیروزی رقیب وی لو پن، پیروزی برای روسیه و شکست برای آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قلمداد می‌شود.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در این زمینه نوشت: اگر قرار باشد تنها یک درس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بگیریم آن درس "دست کم نگرفتن پوپولیسم" است حتی اگر مکرون پیروز انتخابات باشد.

انتخابات فرانسه؛ واکاوی نقش غرب در پیروزی مکرون

تاخیر در تحریم انرژی روسیه

تحلیلگران معتقدند که تاخیر در اعمال تحریم انرژی روسیه و موکول کردن آن به بعد از انتخابات ریاست جمهروی فرانسه، یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در انتخابات ۲۰۲۲ این کشور بود؛ چراکه آغاز تحریم نفت و گاز روسیه به منزله شک اقتصادی عظیمی اتحادیه اروپا و در بطن آن فرانسه را در برخواهد گرفت و تبعات منفی آن همچون افزایش قیمت‌ها، نظر رای‌دهندگان فرانسوی را به سوی چهره‌ای سوق خواهد داد که ارتباط بهتری با مسکو برقرار می‌کند و مخالف اعمال این تحریم‌ها است؛ چهره‌ای که جان آن را با نام لو پن می‌شناسد.

نیویورک تایمز در مقاله مفلصی که به این موضوع پرداخت، نوشت: تحریم گاز روسیه توسط اروپا به پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه موکل می‌شود تا لو پن از این اقدام نفعی نبرد.

بر اساس مقاله نیویورک تایمز، اتحادیه اروپا در آستانه اعمال تحریم گاز روسیه است؛ اقدامی که خطر رکود اقتصادی برای چندین کشور و در راس آن آلمان را به دنبال خواهد داشت. اما مذاکرات در مورد شرایط تحریم تا پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آغاز نخواهد شد.

این روزنامه آمریکایی، یکی از دلایل تاخیر در تصمیم‌گیری و اعمال این تحریم را به این دلیل دانست تا اطمینان حاصل شود که تأثیر چنین اقدامی بر افزایش قیمت سوخت، به نفع لو پن نباشد و شانس مکرون را برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از بین نبرد.

نیویورک تایمز با این تیتر که "اروپا با اکراه طرح تحریم نفتی روسیه را آماده می‌کند" به مولفه‌های دیگری همچون وابستگی شدید اروپا به واردات انرژی از روسیه نیز اشاره و آن را نیازی ضروری دانست که برای قطع آن باید در دراز مدت برای آن برنامه‌ریزی کرد.

این نشریه آمریکایی نوشت: مقامات اروپایی در حال تهیه پیش‌نویس ممنوعیت مرحله‌ای واردات محصولات نفتی از روسیه هستند، اما مرحله نخست این اقدام تا دور دوم انتخابات فرانسه اجرا نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha