سهمیه شکر واحدهای تولیدی خراسان جنوبی نیاز به افزایش دارد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سهمیه شکر واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیاز به افزایش دارد و اکنون این واحدها خواستار تامین هزار تن شکر هستند.

عباس جرجانی روز دوشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان که به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه سهمیه شکر صنف و صنعت با یکدیگر جذب و اختصاص داده می‌شود این موضوع و کمبود سهمیه سبب گلایه‌های اصناف و واحدهای صنعتی استان شده است.

وی بیان کرد: در جلسه قبل مقرر شد ۴۰۰ تن سهمیه شکر واحدهای صنفی و صنعت مطابق تعداد واحدهای مصرف‌کننده شکر هر شهرستان توزیع شود که با توجه به تعدد واحدهای صنعتی و صنفی استان، این میزان موجب نارضایتی آنها قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای فروردین امسال تاکنون ۹ هزار و ۲۵۰ مورد بازرسی در استان انجام شد که منجر به تشکیل ۲۶۷ پرونده تخلف به ارزش یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال شده است.

وی گفت: در حوزه قاچاق کالا نیز ۶۸۴ مورد بازرسی انجام شد که منجر به تشکیل پنج پرونده تخلف به ارزش ۳۷ میلیون ریال شده است.

جرجانی عنوان کرد: سال گذشته در مجموع ۹۴ هزار و ۵۵۲ مورد بازرسی در استان خراسان جنوبی انجام شد که در این خصوص هزار و ۶۴۹ پرونده تخلف به ارزش ۳۳۰ میلیارد و ۵۰۲ میلیون ریال تشکیل و ۲ میلیارد و ۲۹۳ میلیون ریال در حق شکات برگشت داده شده است.

وی افزود: پارسال در حوزه قاچاق نیز در هشت هزار و ۳۵۴ مورد بازرسی انجام شده، ۷۸ پرونده تخلف به ارزش چهار میلیارد و ۹۳۳ میلیون ریال تشکیل شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به مصوبات جلسه قبل هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اعلام سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر تولید مازاد دام زنده در خراسان جنوبی و به منظور تامین نیاز استان‌های همجوار مقرر شد تا اطلاع ثانوی و در صورت تثبیت قیمت دام زنده و تامین نیاز کشتارگاه‌های استان، این سازمان پس از کسر ۲۰ درصد از دام زنده متقاضیان برای تامین نیاز داخل، مجوز خروج ۸۰ درصد باقیمانده به خارج استان را صادر کند.

وی افزود: درخصوص قیمت‌گذاری نان هم مقرر شد موضوع در جلسه کمیته تخصصی آرد و نان مطرح و نتیجه جلسه برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه و ابلاغ شود.

جرجانی بیان کرد: با توجه به کمبود خودرو برای بازرسی نیروهای همیار در سطح استان مقرر شد فرمانداری‌ها تا پایان ماه رمضان مساعدت لازم را برای تامین خودرو با مدیریت‌های جهاد کشاورزی انجام دهند که در این زمینه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در مورد شکر واحدهایی مانند شیرینی‌پزی، نبات و بستنی در استان مشکل جدی دارند.

رضا علیزاده افزود: اگر حداقل ۵۰ درصد سهیمه مورد نیاز شکر این واحدها را در اختیار آنها قرار ندهیم با مشکل جدی مواجه می‌شوند و این در حالی است که در صورت تامین شکر آزاد تحت عنوان عرضه خارج از شبکه با اصناف برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه این واحدهای صنفی شکر است تصریح کرد: اینکه سهمیه شکر صنف و صنعت با یکدیگر جذب و تخصیص داده می‌شود سبب شده واحدهای صنعتی و تولیدی سهمیه بیشتری دریافت کرده و حق اصناف تا حدودی ضایع شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه گفت: ماهانه هزار و ۱۷۲ تن انواع روغن مایع خوراکی، سرخ‌ کردنی و جامد سهمیه مصرف مردمی استان است.

الیاس جویبان با بیان اینکه بیشتر ذائقه مردم استان به‌ویژه مناطق روستایی روغن جامد است افزود: ۳۰ درصد از سهمیه روغمن خوراکی استان جامد است و انواع روغن نیز براساس قیمت مصوب عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای بهمن تاکنون شکر مردمی به میزان لازم و حتی مازاد در استان توزیع شده است و اگر شکر صنف و صنعت را تامین نکنیم شکر مردمی هم از بازار جمع و به سمت صنف و صنعت خواهد رفت.

دومین نشست کارگروه تنظیم بازار استان در سال جاری به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با دستور کار ارایه گزارش سازمان جهاد کشاورزی درخصوص توزیع اقلام اساسی و تنظیم بازار، وضعیت قیمتی کالاهای اساسی، گزارش وضعیت میوه تنظیم بازار و بررسی مصوبات جلسه گذشته برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha