۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84731176
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشنهاد جدید صنعا به عربستان برای آزادی اسیران دو طرف

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
کد خبر: 84731176
پیشنهاد جدید صنعا به عربستان برای آزادی اسیران دو طرف

تهران - ایرنا - کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن پیشنهاد جدیدی را به عربستان سعودی برای آزادی اسیران دو طرف ارائه کرد.

رسانه‌های یمن امروز (دوشنبه) به نقل از «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن اعلام کردند: باتوجه به تاخیر در روند اجرای توافقنامه تبادل اسرا، پیشنهاد جدیدی را از طریق سازمان ملل به طرف مقابل داده ایم.  

وی افزود: پیشنهادی که به سازمان ملل دادیم، آزادی ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف را قبل از عید سعید فطر فراهم می‌کند.  

رئیس کمیه اسیران در دولت نجات ملی یمن این پیشنهاد را مقدمه‌ای خوب برای اجرای کامل توافق تبادل اسرا دانست و گفت: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم که امیدواریم مثبت باشد.  

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست، یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده، مبادله کنند.  

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت و گوهای یمنی – یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.  

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

دیدار هیات عمانی با رییس شورای عالی سیاسی یمن  

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن با هیاتی از کشور عمان که در چارچوب تلاش‌های این کشور برای برقراری صلح در یمن به صنعا سفر کرده است، دیدار و گفت و گو کرد.  

پیشنهاد جدید صنعا به عربستان برای آزادی اسیران دو طرف

به گزارش ایرنا از رسانه‌های یمن، در این دیدار، تحولات کنونی در عرصه یمن، تحولات روند سیاسی، مسیر آتش بس که به تازگی توسط سازمان ملل متحد اعلام شده و لزوم اجرای کامل مفاد آن و همچنین تلاش‌های کشور عمان برای دستیابی به صلح همه جانبه در یمن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.  

در این دیدار همچنین درباره پرونده‌های مربوط به وضعیت انسانی مردم یمن و شرایط سخت اقتصادی ناشی از تجاوزات و محاصره این کشور توسط نیروهای متجاوز ائتلاف به سرکردگی عربستان تبادل نظر شد.  

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن جمهور در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به هیات عمانی که به صنعا پایتخت سفر کرده است، از نقش مثبت رهبری و مردم عمان در کمک به مردم یمن قدردانی کرد.  

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در این دیدار بر موضع قاطع خود برای صلح عادلانه و شرافتمندانه‌ای که مردم یمن به دنبال آن هستند و آرزوهای آن‌ها را برای آزادی و استقلال محقق می‌کند، تاکید کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha