۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 1302
کد خبر: 84731308
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برخی ناشران از جایگذاری در بالکن نمایشگاه قرآن ناراضی هستند

تهران-ایرنا- تعدادی از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه قرآن، از جایگذاری ناشران در بالکن مصلی ناراضی هستند، زیرا تعداد زیادی از مخاطبان نمی‌توانند پله‌های مصلی را بالا رفته و از ناشران خرید کنند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نمایشگاه قرآن بخش‌ها مختلفی از جمله غرفه‌های ناشران، عفاف و حجاب، هنرمندان پیشکسوت و ... دارد. بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه قرآن در حالی از ۲۸ فروردین تا نهم اردیبهشت، بعد از دو سال به شکل حضوری برگزار می‌شود، که تغیراتی نسبت به دوره‌های قبل کرده‌است.

در این دوره، نمایشگاه قرآن بخش مجازی دارد، اما کتاب‌های این نمایشگاه را نمی‌توانید در  بخش مجازی پیدا کنید. سعید شاهی، متصدی غرفه سوره مهر با اشاره به  تاثیر فقدان بخش مجازی برای ناشرانی که در این نمایشگاه شرکت کردند، به خبرنگار ایرنا گفت: مخاطبانی که در سایر شهرهای ایران هستند و همچنین مخاطبانی که امکان رفت و آمد ندارند،  نمی‌توانند از امکانات نمایشگاه استفاده کنند.

انتشارات سوره مهر در فضای مجازی فعال است اما طرح ویژه‌ای برای روزهای برگزاری نمایشگاه قرآن در سایت خودش برنامه‌ریزی نکرده‌است. شاهی در این‌باره گفت: برنامه اصلی سوره مهر برای روزهای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، زیرا نمایشگاه مجازی و حضوری به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

برخی ناشران از جایگذاری در بالکن نمایشگاه قرآن ناراضی هستند

استقبال مردم در این دوره از نمایشگاه قرآن بسیار بالاتر است

دیگر تغییر این نمایشگاه، جایگذاری غرفه ناشران در بالکن است، یعنی برای دسترسی به غرفه ناشران باید از یکی از راه‌های پله به طبقه بالا مراجعه شود. شاهی با اشاره به اینکه ناشران پیش از همه‌گیری در شبستان مصلی جایگذاری می‌شدند، ادامه داد: در شبستان دسترسی مخاطبان ساده‌تر است، زیرا برخی نمی‌توانند این تعداد پله را بالا بیایند. با اینکه مصلی تهران آسانسور دارد، اما عموم مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند. شاید برنامه خاصی داشتند که ناشران را بالا فرستادند.

او در ادامه با اشاره اینکه دستگاه‌های کارتخوان در این دوره از نمایشگاه هیچگونه قطعی نداشتند، ادامه داد: استقبال مردم در این دوره از نمایشگاه قرآن نسبت به دوره‌های قبل بسیار بالاتر است. بعد از دو سال این استقبال می‌تواند طبیعی باشد، زیرا مردم سال‌های گذشته نتوانستند از آن استفاده کنند. برآورد ما از نمایشگاه بین‌المللی هم این است که شلوغ‌تر از دوره‌های قبل خواهدبود.

به گفته مسئول غرفه سوره مهر، هماهنگی در این نمایشگاه  بسیار ضعیف است، او ادامه داد: ممکن است اعلام کنند نمایشگاه ساعت ۹ تعطیل خواهدشد. خیلی سریع ساعت هشت و نیم چراغ‌ها را خاموش و برق را قطع می‌کنند. این در حالی است که ممکن است مخاطب در حال خرید باشد، اما با قطع برق خرید نیمه کاره می‌ماند و مشتری نمی‌تواند از دستگاه کارتخوان استفاده کند. این در حالی است که اگر در بلندگو ساعت نمایشگاه را اعلام کنند، همه می‌توانند برای خرید برنامه‌ریزی کنند. این روش به نظرم بی‌احترامی به ناشران و مخاطبان نمایشگاه است، ممکن است فردی از شهرستان آمده باشد و نتواند خرید خود را تکرار کند.

حضور مردم در این دوره از نمایشگاه بی‌نظیر بود

در میان قرآن‌ها و کتاب‌هایی در حوزه دینی، یک غرفه کتاب کودک می‌فروشد. کتاب‌های انتشارات براق در حوزه دین و مخصوص کودکان و نوجوانان است. حیدر امیری، مدیر غرفه انتشارات براق با اشاره به  خاص بودن مخاطبان نمایشگاهی که به شکل مجازی برگزار می‌شود، به خبرنگار ایرنا گفت: حضور مردم در این دوره از نمایشگاه بی‌نظیر بود، اما ناشران زمان کافی برای برنامه‌ریزی و آمادگی برای نمایشگاه نداشتند.

او با تاکید بر تاثیر محدود بودن زمان برای شرکت ناشران در بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه کتاب ادامه داد: در نتیجه مشکلات، تعداد ناشرانی که در این دوره نمایشگاه شرکت کردند کم بود. آن‌هایی هم که شرکت کردند آنطور که سزاوار این نمایشگاه می‌دانستند آماده نبودند. جا داشت برای حضور مردم از قبل مقدماتی می‌چیدند تا ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی در شان مردم داشته‌باشد. 

برخی ناشران از جایگذاری در بالکن نمایشگاه قرآن ناراضی هستند

امیدوارم مشکلات در نمایشگاه بین‌المللی کمتر باشد

امیری با اشاره به اینکه کلیه اقدامات مانند طراحی غرفه، انتقال کتاب‌ها و چینش آن در غرفه نیاز به زمان دارد، ادامه داد: اگر برای مثال دو ماه زودتر درباره برگزاری این نمایشگاه اطلاع‌رسانی می‌کردند، ناشران می‌توانستند کتاب‌های مورد نیازشان را چاپ کنند و مقدماتی مانند تهیه کیسه پارچه‌ای برای خرید و ... را طراحی کنند. البته امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب را هم داریم، امیدوارم مشکلات در آن نمایشگاه کمتر باشد.

او نیز از جانمایی ناشران در بالکن مصلی اعلام نارضایتی کرد و ادامه داد: برای بسیاری از افراد امکان مراجعه به طبقه دوم وجود ندارد. بهتر بود امکاناتی برای افراد دارای محدودیت‌های جسمی در نظر گرفته می‌شد. جای دارد که همکاری بیشتری برای برگزاری نمایشگاه بهار انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha