تنها ۳۰ درصد اراضی آبی به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده است

بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تنها ۳۰ درصد اراضی آبیر به سامانه های آبیاری نوین مجهز شده است که این میزان در سال های آتی افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا  فریبرز عباسی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی حوزه کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان اسفراین که با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار شد، اظهار داشت: در سطح کشور هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی وجود دارد که از این سطح ۲ میلیارد و ۶۰۰ هزار هکتار شامل حدود ۳۰ درصد آن مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده است.
وی بر ایجاد سامانه های آبیاری نوین در سطح کشور تاکید کرد و افزود:  مابقی اراضی که شرایط ایجاد سامانه های آبیاری نوین را دارد نیز باید ساماندهی کنیم.
عباسی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی به آب نیاز دارد اظهار داشت: باید بهره وری از منابع آبی را بالا ببریم که در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست.
وی افزود: از حدود ۳۰ سال پیش تاکنون بهره وری آب از هفت دهم متر مکعب به ۱.۵ متر مکعب رسیده است و همچنین راندمان آبیاری نیز بالا رفته است.
عباسی بر ساماندهی آب های مرزی نیز تاکید کرد و گفت: در این خصوص باید برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم.
وی در خصوص اعتبارات حوزه آب و خاک در استان خراسان شمالی گفت: در سال گذشته ۴۹ میلیارد تومان ردیف ملی به این حوزه اختصاص یافت که نسبت به سال ۹۹ ، ۳۰ درصد افزایش یافت.
عباسی در خصوص اعتبارات تخصیصی برای اجرای طرح های آبیاری نوین گفت: در سال جاری بخشی از این اعتبارات اسناد خزانه در نظر گرفته شده است که این امر برای کشاورزان خرد و توبید کننده ها سخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha