۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲
کد خبر: 84731881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

میزبان انگلیسی، پناهجوی اوکراینی را بیرون راند

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۰۲
کد خبر: 84731881
میزبان انگلیسی، پناهجوی اوکراینی را بیرون راند

تهران- ایرنا- یک پناهجوی اوکراینی پس از ناتوانی در پرداخت قبوض انرژی از خانه میزبانش در انگلیس بیرون رانده و باردیگر بی خانمان شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، یک پناهجوی اوکراینی تنها چند روز پس از نقل مکان به منزل میزبان خود در شهر برایتون انگلیس، به دلیل عدم توانایی در پرداخت قبض های آب و برق باردیگر بی خانمان شد.

این زن اوکراینی ۳۶ ساله که از گفتن نام اصلی خود امتناع کرده و از خبرنگار گاردین خواست نام او را "اولا" ذکر کند، توضیح داد که به تازگی به خانه میزبان خود که در طرح دولتی «خانه ای برای اوکراین» (Homes for Ukraine) ثبت نام کرده، نقل مکان کرده بود. اما زمانی که میزبان دریافت این زن قادر به پرداخت قبوض خود نیست از وی خواست آنجا را ترک کند.  

یکی از منابع وزارت مسکن و جوامع انگلیس در این مورد گفت که قابل قبول نیست میزبان از مهمان پناهجو پول بخواهند، چراکه میزبانان می توانند ماهانه ۳۵۰ پوند از یک صندوق دولتی برای پوشش هزینه های میزبانی از پناهندگان اوکراینی مطالبه کنند.

«هانا کلر» معاون رئیس شورای شهر برایتون ضمن تائید این مورد، طرح میزبانی دولت را مقصر این وضعیت دانست و افزود: طرح دولت برای پناهجویان اوکراینی خیلی بد تنظیم شده و از جمله ایرادات آن این است که در صورت وقوع چنین اتفاقی، هیچ مکانیزمی برای شوراها برای انتقال یک مهمان اوکراینی به خانه میزبان جایگزین وجود ندارد.

زن پناهجوی اوکراینی که از طریق یک گروه فیس بوکی با میزبان ۶۰ ساله خود آشنا شده و در این طرح دولتی ثبت نام کرده بود، در ۲۸ مارس (۸ فروردین) از خانه خود در دنیپرو گریخت و سفری خطرناک را به خارج از اوکراین آغاز کرد. او نزدیک به دو هفته در راه بود تا به برایتون انگلیس برسد.  

اما میزبان اولا اندکی پس از ورود از وی خواست که باید غذایش را خودش تامین کند و قبض های آب و برق را هم بپردازد. میزبان از وی خواسته بود باید به صورت هفتگی ۵۰ پوند بابت هزینه انرژی مصرفی بپردازد و چنانچه قادر به پرداخت هزینه ها نیست از آنجا برود.

اولا به گاردین گفت که به اندازه ای ناراحت است که ترجیح می داد در اوکراین بماند تا با چنین شرایطی روبرو شود.

او مجبور شد اندکی بعد خانه میزبانش را ترک کرد و در نهایت توانست با شخصی از یک کلیسای محلی آشنا شود و چند روزی پیش وی بماند.

این پناهجوی اوکراینی در خصوص وضعیت کنونی خود یادآور شد که در شرایط بسیار سختی هست زیرا خانواده اش هنوز در اوکراین هستند. برادرش سرباز است و مادرش حاضر به ترک کشور نشده است.

وی افزود: «من نمی‌خواهم دیگر اوکراینی‌هایی را که به اینجا می‌آیند بترسانم، اما اتفاقی که برای من افتاد وحشتناک است. شرایط در برایتون به من استرس زیادی وارد کرده و باعث شده من کاملا احساس ناامنی کنم. میزبانم به من گفت که باید بروم. اما کجا بروم؟ من تازه وارد انگلیس شده ام.»

طبق آخرین داده های دولت، ۶ هزار و ۶۰۰ نفر تحت عنوان طرح حمایت مالی اوکراین وارد انگلیس شده اند و ۱۵ هزار نفر دیگر هم از طریق طرح خانواده اوکراین به این کشور آمده اند.

شرایط پیش آمده برای این پناهجوی اوکراینی در حالی است که رفتار دولت انگلیس هم پیش از این با جنگ زدگان اوکراینی مساله ساز شده بود. در حالیکه این کشور خود را از ابتدای شروع جنگ در اوکراین پشتیبان دولت کی‌یف اعلام کرده، بارها از سوی کشورهای اروپایی دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است. فرانسه از جمله کشورهایی است که بدرفتاری انگلیس با پناهجویان اوکراینی را مورد انتقاد قرار داد و از دولت این کشور خواست برای تسهیل پذیرش جنگ زدگان وارد عمل شود. شهردار لندن هم ضمن انتقاد از عملکرد دولت انگلیس رفتار این کشور را در قبال پناهجویان اوکراینی شرم آور دانسته است.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha