بررسی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری سمنان در صحن شورای شهر بی نتیجه ماند

سمنان- ایرنا- بررسی مجدد بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری سمنان از مهم ترین دستورهای جلسه هفتاد و یکم رسمی شورای اسلامی شهر سمنان، به نتیجه نرسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر سمنان در این نشست گفت: بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۱، در زمان قانونی شورا به فرمانداری ارسال شد، سپس با مخالفت فرمانداری سمنان به شورای حل اختلاف استانداری رفت ولی در نهایت بودجه پیشنهادی ۱۲ هزار میلیارد ریالی شهرداری برای سال ۱۴۰۱ تایید نشد. 

مهدی خراسانیان بیان کرد: بودجه پیشنهادی برای تجدید نظر به شورای اسلامی شهر سمنان بازگشت و در کمیسیون‌های تخصصی مالی و عمران بررسی شد. 

وی به عنوان رئیس کمیسیون مالی و حقوقی شورای اسلامی شهر سمنان، در ادامه نظر این کمیسیون را این گونه اعلام کرد: پنج هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال به همراه ۲ هزار میلیارد ریال مطالبه شهرداری از دستگاه های اجرایی، در مجموع معادل هفت هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال نظر این کمیسیون برای بودجه ۱۴۰۱ شهرداری سمنان است.   

خراسانیان ابراز داشت: سال ۹۷ تحقق بودجه شهرداری یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال بود و این مبلغ باید مبنای بودجه سال ۹۸ قرار می‌گرفت اما در سال ۹۸، بودجه پنج هزار و ۶۰ میلیارد ریالی تعیین شد که ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال از آن محقق شد که اگر به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می رسید مطلوب بود. 

میانگین تحقق بودجه شهرداری سمنان در پنج سال گذشته ۳۶ درصد بود

وی با بیان اینکه میانگین تحقق بودجه شهرداری سمنان در پنج سال گذشته ۳۶ درصد بود افزود: بهتر بود بودجه سال ۹۹،  سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مصوب و به میزان ۲ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال محقق می‌شد؛ سپس بودجه سال ۱۴۰۰ به جای پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، چهار هزار میلیارد ریال مصوب می‌شد که مشکل پایین بودن میانگین تحقق پنج ساله حل می شد ولی در بحث متمم بودجه دست شورا باز است و می‌توان بعدها اضافه کرد. 

علی همتی، یکی از اعضای شوری اسلای شهر سمنان با ابراز مخالفت با پیشنهاد کمیسیون مالی و حقوقی شورای شهر بیان کرد: در بودجه پیشنهادی کمیسیون مالی و حقوقی برای سال ۱۴۰۱، تنها یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی باقی می‌ماند و شهرداری مجبور به کوچک کردن طرح‌ها است. 

وی افزود: اجرای طرح‌ تصفیه‌خانه پساب، پل‌ها، هوافضا و زمین ۲۶ هکتاری نیاز به بودجه بیشتر دارد و با این بودجه پیشنهادی، مانند سال گذشته مدام باید جا به جایی بودجه داشته باشیم و تلاش شهرداری برای تحقق بودجه نیز کم می‌شود. 

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان نیز بیان کرد: اگر قرار باشد هیچ طرح عمرانی جدیدی اجرا نشود و شهرداری به عنوان پروژه شاخص حود تنها «پل بهشت» را ارائه دهد درست نیست، در حالی که آنقدر طرح عمرانی نیمه تمام وجود دارد که با بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی هم ریال تنها بخشی از آن انجام می‌شود.

مجید نظری افزود: کمیسیون مالی و حقوقی با پیشنهاد بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی شهرداری هم مخالف است و در این صورت، حتی تنها طرح شاخص شهرداری که پل بهشت است هم حذف می‌شود و همان طرح‌های نیمه تمام پیگیری می‌شود که این شایسته مرکز استان نیست. 

سید حسین موسوی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر سمنان نیز گفت: نباید هر کمیسیون شورای اسلامی شهر یک نتیجه و رأی داشته باشد بلکه باید از پیشنهاد شهرداری حمایت شود و مبلغ پیشنهادی بودجه کمیسیون مالی، درآمدی است و هزینه‌ای نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان در ادامه نشست گفت: در فروردین ۱۴۰۰، درآمد شهرداری سمنان بدون در نظر گرفتن درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده، ۵۰ میلیارد ریال بود و امسال در مدت مشابه به ۳۵ میلیارد ریال کاهش یافت‌ و این اتفاق باید علت‌یابی شود. 

خراسانیان بیان کرد: میانگین رشد سالانه درآمد شهرداری سمنان در پنج سال گذشته ۳۶ درصد است و برای پیش‌بینی بودجه شهرداری سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است. 

همتی در ادامه بیان کرد: ظرفیت شهر سمنان در صدور مجوز و پروانه ساخت محدود است و باید درآمد شهرداری معطوف به ممیزی املاک شود. 

برجای ماندن بدهی از شهرداری دوره قبل اتفاق مثبتی است

وی افزود: این‌ که شهرداری سابق بدهی برجای بگذارد، اتفاق مثبتی است زیرا اگر طرح‌ها با ایجاد بدهی اجرا  آغاز نمی‌شد، اکنون باید هزینه بیشتری بابت همان طرح‌ها پرداخت می‌شد. 

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان نیز بیان کرد: ناهماهنگی ۲ کمیسیون عمران و مالی در تعیین بودجه، به شورا آسیب می‌زند. برخی از مخالفان بودجه، به جای تلاش و همکاری برای تحقق، در انتهای سال  نسب به پیش‌بینی درست خود در خصوص محقق نشدن بودجه پیشنهادی افتخار و خوشحالی می‌کنند. 

نظری بیان کرد: اگر قرار است سالی بدون دغدغه داشته باشیم، ناچار به تصویب بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی هستیم و شهرداری وقتی در ابتدا این بودجه را پیشنهاد داد، حتما قادر به تحقق آن است و از طرفی، ظرفیت شهر سمنان بیش از این مبلغ و با تلاش قابل دست‌یابی است. 

رئیس شورای اسلامی استان سمنان نیز ابراز داشت: اکنون شهرداری ۱۰ هزار میلیارد ریال به انضمام بدهی خود از دستگاه‌های دولتی پیشنهاد می‌دهد و این یعنی  بر اساس توانمندی خود پیشنهاد داده است و شورا نیز ۲ هزار میلیارد ریال به این مبلغ اضافه کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان گفت: در بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی، ۶ هزار و ۳۰ میلیارد ریال بودجه عمرانی تعریف شد و در بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی نیز هفت هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال بودجه عمرانی  در نظر گرفته شد؛ با توجه به طرح‌های نیمه تمام، افزایش قیمت مصالح و لزوم تسریع در اتمام طرح‌های عمرانی، حتی در بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی نیز هزینه اجرای تقاطع‌ها دیده نشده است؛ به عبارتی در صورتی که بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی تصویب نشود، نه تنها طرح جدید، بلکه طرح‌های نیمه‌تمام فعلی هم به اجرا نمی‌رسد. 

خراسانیان با بیان اینکه چهار نفر از اعضای شورای اسلامی شهر سمنان با بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی موافق هستند گفت: مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال یک مرتبه در فرمانداری و یک مرتبه در شورای حل اختلاف رد شد. حال که شهرداری ۱۰ هزار میلیارد ریال پیشنهاد داده است، اگر همین مبلغ برای تصویب به فرمانداری فرستاده شود، احتمال تصویب آن بیشتر است. 

در نهایت تصمیم‌گیری برای میزان بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ به جلسه فوق‌العاده در عصر امروز موکول شد که در صورت حصول نتیجه، ایرنا آن را پیگیری و اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha