۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۲۶
کد خبر: 84732610
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انتقاد تند وزیر خارجه هند از منفعت طلبی کشورهای اروپایی

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه هند با بیان اینکه موضع کشورهای اروپایی در قبال بحران اوکراین را درک می‌کند، اظهار داشت: با این حال دنیای دیگری نیز خارج از اروپا وجود دارد؛ در ۱۰ سال گذشته اتفاقات زیادی در آسیا رخ داد ولی اروپا حتی نگاهی به آن نکرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از اسپوتنیک، سابرامانیام جایشانکار در دیدار با وزرای امور خارجه نروژ و لوکزامبورگ که به دهلی‌نو سفر کرده و موضع هند در قبال جنگ اوکراین را زیر سوال برده بودند، از کشورهای اروپایی خواست تا موضوع را «زمینه مناسب» خود ببینند.

وی در این خصوص اظهار داشت: زمانی که نظم مبتنی بر قانون در آسیا در خطر بود، توصیه ای که از اروپا گرفتیم این بود که «تجارت بیشتری انجام دهید.» حداقل ما این توصیه را به شما نمی کنیم.

جایشانکار با اشاره به تحولات سال گذشته در افغانستان، آن تحولات را «انداختن جامعه مدنی یک کشور زیر چرخ‌های یک اتوبوس» توصیف کرد.

سال گذشته نیروهای ناتو به رهبری آمریکا بعد از دو دهه از اشغال افغانستان و بدون دستیابی به یک راه حل سیاسی، این کشور را ترک کردند.

وزیر خارجه هند با بیان اینکه موضع اروپا در قبال بحران اوکراین را درک کرده و آن را موضوع مسلط روز می‌داند، افزود: اما با این حال دنیای دیگری نیز خارج از اروپا وجود دارد.. و مسائل مهم دیگری نیز در دیگر نقاط دنیا وجود دارند.

اظهارات دیپلمات ارشد هندی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا پیمان بین چین و روسیه را «پیمان بی بندوبار» توصیف کرد که عواقبی جدی برای آسیا و منطقه هند و اقیانوسیه خواهد داشت.

وی بدون اشاره به اختلافات مرزی هند و چین خاطرنشان کرد: در طول ۲ ماه گذشته ما استدلال‌های فراوانی را از سوی اروپایی‌ها شنیدیم درباره اینکه آسیا باید نگران آنچه که در غرب در حال رخ دادن است باشد زیرا امکان تکرار آن در آسیا نیز وجود دارد. اتفاقات فراوانی در آسیا در طول ۱۰ سال گذشته رخ داده که اروپا حتی به آن نگاه هم نکرده است.

با این حال جایشانکار تاکید کرد که دهلی نو طرفدار توقف فوری درگیری ها و بازگشت به راه حل های سیاسی از طریق مذاکره و گفت‌وگوست.

دولت نارندرا مودی در هند تاکنون به زنجیره تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین نپیوسته و در جریان رای گیری درباره دو قطعنامه در شورای امنیت نیز رای ممتنع داده و غایب بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha