۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84733314
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

غول پهپادی چین فعالیت تجاری خود در روسیه و اوکراین را به حال تعلیق درآورد

تهران – ایرنا – شرکت فناوری «دی‌جی‌آی» غول سازنده هواپیماهای بدون سرنشین چین اعلام کرد به طور موقت تعاملات تجاری خود در روسیه و اوکراین را به حال تعلیق در می آورد تا اطمینان یابد از محصولات این شرکت در جنگ اوکراین استفاده نمی شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین شرکت بزرگ چینی است که فروش محصولاتش به روسیه را از زمان آغاز حملات مسکو به اوکراین متوقف کرده است.

این شرکت در بیانیه ای تاکید کرد: دی‌جی‌آی در حال ارزیابی الزامات در حوزه های قضایی مختلف است و در حین بررسی های جاری، به طور موقت همه فعالیت های تجاری در روسیه و اوکراین را تعلیق می کند.

اگرچه شرکت های غربی به نشانه اعتراض به حمله روسیه به اوکراین با مسکو قطع همکاری کرده اند، بسیاری از شرکت های چینی همچنان در روسیه فعالیت دارند و از موضع پکن در خودداری از انتقاد از مسکو در ارتباط با این تهاجم تبعیت کرده اند.

سخنگوی دی‌جی‌آی روز چهارشنبه به رویترز گفت تعلیق فعالیت های تجاری در روسیه و اوکراین به منزله نشان دادن دیدگاه در مورد هیچ کشوری نبود، بلکه برای نشان دادن اصول مان انجام شد.

وی افزود: دی‌جی‌آی از استفاده از پهپادهای ما برای آسیب رساندن بیمناک است و ما به طور موقت فروش در این کشورها را به حال تعلیق درمی آوریم تا اطمینان یابیم که از پهپادهای ما در جنگ استفاده نمی شود.

مقام ها و شهروندان اوکراینی این شرکت چینی را متهم کرده اند اطلاعات مربوط به ارتش اوکراین را در اختیار روسیه قرار می دهد.

یک شرکت آلمانی وجود چنین اطلاعاتی را دلیل حذف محصولات دی‌جی‌آی از قفسه های خود اعلام کرده است.

اگرچه شرکت دی‌جی‌آی متوجه تصاویر آنلاین شده بود که نشان می داد ارتش روسیه از محصولات این شرکت استفاده می کند، سخنگوی شرکت ماه گذشته گفت که قادر به تائید این مساله نیست و کنترلی بر استفاده از محصولات وجود ندارد.

در بیانیه شرکت دی‌جی‌آی آمده است: ما در حال تعامل با مشتریان، شرکا و دیگر سهامداران درمورد تعلیق موقت فعالیت های تجاری در قلمروهای متاثر هستیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha