۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبرنگار: 5269
کد خبر: 84734017
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدعیان حقوق بشر پشتیبان سیاست نژادپرستی صهیونیست‌ها

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 84734017
مدعیان حقوق بشر پشتیبان سیاست نژادپرستی صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر همچون آمریکا و کانادا به بهانه هولوکاست برای پیشبرد منافع خود استفاده می‌کنند اما نهادهای بین‌المللی تاکید دارند وقت آن است سازمان ملل تجربه مقابله با آپارتاید آفریقای جنوبی را در مورد رژیم اسرائیل هم تکرار کند.

افکارعمومی مردم جهان نه تنها در کشورهای مسلمان بلکه حتی در کشورهای غربی دیدگاه منفی نسبت به سیاست‌های رژیم صهیونیستی دارند. سیاست‌های تجاوزکارانه، کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و سیاست‌های آپارتایدگونه این رژیم اعتباری را برای آن در سطح جهانی باقی نگذاشته است.

برای پیدا کردن نمونه هایی از وجود نژادپرستی در اسرائیل تلاش زیادی لازم نیست. یکی از مهمترین و اولین نشانه‌های آن ایجاد موانع برای انجام فرایض دینی مردم است. البته زندانی کردن و حتی کشتن انسان‌های بیگناه، کوچ اجباری مردم از خانه هایشان و تصرف و تخریب این مکان‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله دیگر موضوع‌هایی است که فلسطینی‌ها هر روزه با آن روبرو هستند.

اگر یکی از این موضوع‌ها طرف دولت دیگری که متحد استراتژیک آمریکا به شمار نمی‌رفت، رخ می‌داد، به طور قطع نهادهای بین المللی و کشورهای غربی وارد عمل می‌شدند تا با جریان‌سازی انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی یا تحریم و ... کارزاری را به راه بیندازند تا شرایط تغییر کند. 

اگرچه اینکه رژیم نژادپرست صهیونیستی مهمترین شریک کاخ سفید است، مانعی برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها ایجاد می‌کند اما مردم جهان خود راه‌هایی را برای مقابله با این سیاست های آپارتایدی به اجرا در می‌آورند.

این اجماع قدرتمند بین‌المللی وجود دارد که رژیم صهیونیستی به مدت چند دهه علیه فلسطینیان مرتکب جنایت علیه بشریت و تبعیض شده است و از دولت‌ها خواسته می‌شود که به آن واکنش نشان دهند.تحریم رژیم نژادپرست صهیونیستی

افکار عمومی در کشورهای جهان از ماهیت نژادپرستانه سیاست‌های تل‌آویو مطلع هستند و در مقابل آن نیز راهکارهایی را به اجرا در می‌آورند.

تارنمای تحلیلی «BDS Movement» در گزارشی نوشت: کمیته ملی جنبش جهانی تحریم اسرائیل (BDS) بزرگترین ائتلاف در حمایت از جامعه فلسطینی، از نتایج آخرین گزارش پروفسور «مایکل لینک» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین، مبنی بر اینکه اسرائیل علیه فلسطینیان سیاست نژادپرستانه دارد، استقبال کرد.

این گزارش بر اجماع فزاینده بین‌المللی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی به مدت چند دهه علیه فلسطینیان مرتکب جنایت علیه بشریت و تبعیض شده را تأیید کرده است و از دولت‌ها می‌خواهد که به آن واکنش دیپلماتیکی را نشان دهند.

در گزارش چند ماه پیش سازمان عفو بین‌الملل نیز تصریح شد که اسرائیل از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۴۸، سیاست آپارتاید را بر کل مردم فلسطین تحمیل کرده؛ عفو بین‌الملل خواهان اقدامات مؤثر بین‌المللی برای مقابله با این روند شده است.

آپارتاید چارچوبی است که به صورت سیستماتیک از سوی اسرائیل به اجرا در می‌آید و فلسطینی‌ها را از حقوق آن‌ها منع می‌کند. سال گذشته، مطالعات دیده‌بان حقوق بشر و حتی بررسی بزرگترین سازمان حقوق بشر اسرائیل (B'Tselem) نیز آنچه را که چند دهه مدافعان حقوق بشر در فلسطین فریاد می‌زنند تکرار و تایید کرد که اسرائیل یک کشور نژادپرست است.

زمان آن فرا رسیده است که سازمان ملل تجربه مقابله با آپارتاید آفریقای جنوبی را بار دیگر در مورد رژیم اسرائیل تکرار کند

ابتکار شهروندان اروپایی برای توقف هرگونه تجارت با اسرائیل به خاطر ادامه شهرک‌سازی‌ غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی، یکی از اقدامات مؤثری بوده است که اتحادیه اروپا به عنوان اولین گام برای پایان دادن به مشارکت شرم‌آور خود در شهرک‌سازی اسرائیل به آن توجه کرده است. این شهرک سازی‌هاطبق قوانین بین‌المللی به عنوان جنایت جنگی محسوب می‌شود.

پروفسور لینک در گزارش خود توصیه کرد بار دیگر کمیته ویژه سازمان ملل متحد علیه آپارتاید ایجاد شود تا از خواسته جامعه مدنی فلسطین و همچنین شخصیت‌های برجسته بین‌المللی که سازمان ملل را برای اقدام علیه آپارتاید تحت فشار قرار می‌دادند، حمایت شود.

این پایگاه خبری تحلیلی یادآورشد: سازمان ملل متحد، تحت هژمونی آمریکا و اروپا، در سال‌های ۱۹۴۷-۱۹۴۸ مسئولیت مستقیم ایجاد رژیم صهیونیستی را در چارچوبی استعماری و نژادپرستانه از طریق پاکسازی قومی اکثریت بومی فلسطینی برعهده داشت. این امر از نظر قانونی و اخلاقی سازمان ملل را موظف می‌کند که مسئولیت نابودی آپارتاید تاریخی در فلسطین را همانطور که سال‌ها پیش در آفریقای جنوبی انجام داد، بر عهده بگیرد. زمان آن فرا رسیده است که سازمان ملل تجربه مقابله با آپارتاید را بار دیگر در مورد رژیم اسرائیل تکرار کند.

مطالعات دیده‌بان حقوق بشر و حتی بررسی بزرگترین سازمان حقوق بشر اسرائیل آنچه را که چند دهه مدافعان حقوق بشر در مورد فلسطین فریاد می‌زنند، تکرار و تائید کرد که اسرائیل یک کشور نژادپرست است.حمایت تسلیحاتی کانادا از رژیم صهیونیستی

برخلاف بسیاری از دولتمردان غربی، افکار عمومی این کشورها نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی بسیار آگاه است و از مسیرهای گوناگون برای محدودسازی یا قطع این روابط تلاش می‌کند. یکی از این کشورها که همیشه به عنوان مدعی حقوق بشر به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند، کاناداست. 

اوتاوا، اقدامات سیاسی و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی را مشاهده می‌کند اما نه تنها اعتراضی به آن ندارد حتی در برخی موارد از آن حمایت به عمل می‌آورد.

تارنمای «میدل ایست مانیتور» در گزارشی در مورد انواع حمایت های کانادا از سیاست‌های رژیم نژادپرست اسرائیل آورده: از چندی پیش کارزاری در کانادا برای پایان دادن به فروش تسلیحات این کشور به اسرائیل به راه افتاد. این پویش که توسط گروه کانادایی‌ها برای عدالت و صلح در خاورمیانه (CJPME) هدایت می‌شود، به دنبال آن است تحقیقی را در دولت اتاوا در مورد استفاده از سلاح‌های ساخت کانادا علیه غیرنظامیان فلسطینی به جریان بیندازد.

گزارش صادرات تسلیحات کانادا به رژیم نژادپرست اسرائیل نشان می‌دهد، فروش کالاهای نظامی کانادا به اسرائیل در سال‌های اخیر افزایش یافت و در سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح خود در بیش از سه دهه گذشته رسید. در این سال کانادا در مجموع ۱۹.۵ میلیون دلار کالاهای نظامی به اسرائیل صادر کرد. این بالاترین میزان صادرات تسلیحات کانادا به اسرائیل از سال ۱۹۸۷ بوده است. در مجموع، ارزش کل صادرات نظامی گزارش شده کانادا به اسرائیل از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۲۹ میلیون دلار بوده است.

مدعیان حقوق بشر پشتیبان سیاست نژادپرستی صهیونیست‌ها

این گزارش نشان داد حجم فروش تسلیحات در سال ۱۹۸۷ به دلیل انتفاضه اول فلسطین به طور چشمگیری کاهش یافت و به صفر رسید. واکنش اسرائیل به انتفاضه توسط مقام‌های کانادایی از جمله «جو کلارک» وزیر امور خارجه آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

این روند تا اوایل دهه ۱۹۹۰ ادامه یافت. در سال ۱۹۹۶ صادرات تسلیحات با افزایش شدیدی روبرو شد اما در پنج سال گذشته میزان آن روند افزایشی زیادی داشت. از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ فروش تسلیحات حدود ۱۴۵ درصد افزایش یافته و به بیشاز ۷۲ میلیون دلار رسیده است.

طبق گزارش این موسسه، افزایش فروش اسلحه همزمان با وخامت اوضاع حقوق بشر در فلسطین همراه شده است. اکنون اجماع فزاینده‌ای وجود دارد که اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان به منزله جنایت علیه بشریت و نژادپرستی محسوب شود و به این ترتیب هرگونه صادرات نظامی به اسرائیل خطر بالایی در زمینه استفاده از سلاح‌هادر نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر دارد.

گروه‌های حقوق بشری خواستار تحقیق در مورد شیوه استفاده از سلاح‌های ساخت کانادا علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه در اطراف مسجدالاقصی شده‌اند.گروه حقوق بشری CJPME بر حملات نظامیان اسرائیل به مسجد الاقصی تمرکز کرد و خواستار تحقیق در مورد شیوه استفاده از سلاح های ساخت کانادا علیه غیرنظامیان فلسطینی شد.

تلاش نرم دولت کانادا برای دفاع از صهیونیسم

تارنمای تحلیلی « Dissident Voice» نوشت: تعداد زیادی از مردم کانادا از جمله دانشجویان دانشگاه‌های این کشور، با سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل مخالفت می‌کنند. برای کاستن از سطح فشار افکارعمومی در غرب علیه تل‌آویو، گروه‌های لیبرال میلیون‌ها دلار در بودجه تازه فدرال کانادا برای تقویت نیروهای ضدفلسطینی و مقابله نرم با روند ضدصهیونیسم اختصاص دادند.

طبق این گزارش، ۵.۶ میلیون دلار در طول پنج سال برای بزرگداشت یاد هولوکاست و مبارزه با یهودی ستیزی اختصاص یافته است. این امتیاز یک سال و نیم پیش برای «ایروین کاتلر» که یکی از مدافعان اصلی سیاست آپارتاید اسرائیل است در نظر گرفته شد.
کاتلر از طرفداران سرسخت سیاست‌های استعماری اسرائیل است، خانه‌ای در اسرائیل دارد و دخترش هم به تازگی به عضویت کنست درآمده است. در واکنش به سخنرانی اخیر کاتلر در دانشکده پزشکی Temerty تورنتو ۴۵ نفر از اعضای هیات علمی به ریاست دانشکده نامه نوشتند و گفتند که سخنان وی نژادپرستی علیه مردم فلسطین را به‌گونه‌ای تقویت می‌کند که با الگوی گسترده‌تر خاموش کردن فریاد فلسطینی‌ها و پاک سازی قومی آن‌ها سازگار است.

دولت تل‌آویو هم با تقلید از کانادا، به تازگی نمایندگی ویژه خود را برای مبارزه با یهودستیزی و مشروعیت زدایی از اسرائیل ایجاد کرده است. «یایر لاپید» وزیر امور خارجه، پس از آنکه «نوآ تیشبی» را به این سمت گمارد، خطاب به افرادی که اسرائیل را به نژادپرستی متهم می‌کنند، تصریح کرد که هدف از این انتصاب مبارزه با گروه‌هایی مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر است که با جزئیات به موضوع سیاست‌های آپارتایدی اسرائیل می‌پردازند. کاتلر هم بلافاصله اقدام دولت اسرائیل برای ایجاد یک نماینده را تحسین کرد و اعلام داشت که تصمیم دارد با وی همکاری کند.

تشکیلات یهودی آمریکا از خاطره هولوکاست دوران نازی برای اهداف اقتصادی و سیاسی و پیشبرد منافع خود سوء‌استفاده می‌کند.لیبرال‌ها همچنین در بودجه جدید، ۲۰ میلیون دلار را به موزه جدید هولوکاست مونترال اختصاص داده که قرار است در سال ۲۰۲۵ به مرکز شهر منتقل شود. فدراسیون CJA کانادا حتی پیوستن شهروندان این کشور به ارتش اسرائیل را تبلیغ می‌کند و وب‌سایت آن تاکید دارد پسر بزرگ «میچ گاربر» از مدیران کارزار بازیابی و تاب‌آوری جامعه، به‌تازگی خدمت خود را به‌عنوان سرباز در واحد اطلاعات دفاع سایبری ارتش اسرائیل به پایان رساند.

موضع‌گیری آشکار موزه هولوکاست مونترال علیه فلسطینی‌ها بیانگر آن است که همان سیاستی که هیتلر علیه یهودیان اروپایی به اجرا در می‌آورد مدت‌هاست به عنوان یک سلاح از سوی تل‌آویو علیه فلسطینیان استفاده می‌شود.
«نورمن فینکلشتاین» که پدربزرگ و مادربزرگش در اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها جان باختند، در سال ۲۰۰۰ در کتاب خود به نام «صنعت هولوکاست: تأملاتی در مورد بهره‌برداری از رنج یهودیان» نوشت: تشکیلات یهودی آمریکا از خاطره هولوکاست دوران نازی برای اهداف اقتصادی و سیاسی و پیشبرد منافع خود سوء‌استفاده می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha