۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۰۲
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84734237
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهالی فرهنگ و هنر کردستان‌ از دغدغه‌ها گفتند

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۰۲
کد خبر: 84734237
اهالی فرهنگ و هنر کردستان‌ از دغدغه‌ها گفتند

سنندج-ایرنا- جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کردستان طی نشستی به بیان دغدغه ها و خواسته هایشان پرداختند و اظهار امیدواری کردند که مسوولان در این دولت گامی اساسی در راستای رفع مشکلات آنها بردارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست صمیمی فعالان فرهنگی و رسانه ای کردستان با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بیست و پنجمین روز از ماه پر خیر و برکت رمضان در سالن اجتماعات کتابخانه امام خامنه ای برگزار شد. 

جای بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه کردستان در این نشست خالی بود افرادی که شاید دیگر انگیزه ای برای بیان دوباره مشکلاتشان ندارند و منتظراند اقدامی تاثیرگذار انجام شود تا بار دیگر امید و انگیزه برای بیان دغدغه هایشان پیدا کنند امید به حل مشکلات. 

در این بین تعدادی از اهالی این حوزه آمده بودند تا بگویند از دردهایشان چراکه شنیده بودند مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آستین هایش را بالا زده و می خواهد حرکت و اقدامی اساسی انجام دهد به همین دلیل بیشترین

وقتش را به شنیدن اختصاص می دهد شنیدن درددل های هنرمندان و فعالان فرهنگی این دیار فرهنگی. 

دراین نشست که تا بعد از اذان مغرب هم طول کشید جمعی از فعالان حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه ای استان به پشت تریبون آمدند و از کمبودها و سختی های کارشان گفتند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم حرف ها را شنید و یادداشت کرد و او  در این نشست هیچ سخنی نگفت و وعده ای نداد؛ حال امید می رود این یادداشت ها کارساز باشد و در نشست های بعدی شاهد بیان مشکلات تکراری نباشیم. 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این نشست اظهار داشت: این نشست به منظور برگزار شده که اعلام کنیم در دوره جدید مدیریت ارشاد دیگر تک قطبی بودن حوزه های فرهنگ و هنر را  شاهد نخواهیم بود. 

عیسی فلاحی با اعتبارات به طور یکسان در همه حوزه ها تزریق می شود، افزود: تاکنون نشست هایی مطلوبی با اهالی فرهنگ و هنر استان برگزار شده است. 

وی با بیان اینکه همه تلاش می کنیم در راه اعتلای فرهنگ و هنر استان قدم برداریم، یادآور شد: عناوین مختلفی که فعالان حوزه فرهنگ و هنر در جشنواره های گوناگون کسب کردند گواهی بر فرهنگی و هنری بودن استان است. 


شعارهای مسوولان عملی شود

سید اسماعیل حسینی از فعالان حوزه فرهنگی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: در چنین نشست هایی بجای بیان انتقاد باید به بیان راهکارهای برای حل مشکلات بپردازیم. 

وی با اشاره به اینکه شعارزدگی و موازی کاری از آفت های حوزه فرهنگ و هنر است، اضافه کرد: کردستان اگر استان فرهنگی است به دلیل پیشینه قوی است که در این حوزه دارد. 

حسینی یادآور شد: اگر سنندج پایتخت کتاب ایران است باید مسوولان به سراغ نویسندگانی بروند که همه زندگیشان صرف نوشتن شده است و باید از آنها حمایت شود. 

وی در گذشته هفته فرهنگی در اقلیم کردستان عراق و همچنین در کردستان ایران برگزار می شد و مدت هاست از برگزاری چنین برنامه هایی خبری نیست و امید می رود چنین برنامه ای احیا شود. 

حسینی اظهار داشت: کردستان با داشتن ظرفیت های فراوان هنوز فاقد روزنامه است و بیشتر نشریات موجود در آن هفته نامه و دو هفته نامه است. 

وی از دیگر کمبودهای حوزه فرهنگ و هنر کردستان را نبود فرهنگسرا در این استان خواند و گفت: امیدواریم مسوولان جامه عمل بر شعارهایشان بپوشانند. 

ایرج بهرام نژاد از دیگر فعالان فرهنگی استان هم در این نشست اظهار داشت: هنرمندان و خبرنگارانی که مشکل مالی دارند با چه انگیزه ای می توانند اثر خوب تولید کنند. 

وی با اشاره به اینکه اگر هنرمند امروز کارشان ماندگار نیست چون غم و استرس مسائل مالی را دارند، افزود: امنیت و حمایت وزارت ارشاد می تواند بسیار کمک کننده باشد. 

بهرام نژاد یادآور شد: عید امسال از طریق صندوق اعتباری هنر برای  هنرمندان عیدانه پرداخت شد  ولی متاسفانه تعدادی هنرمندان استان ما از این حمایت بی نصیب شدند. 

وی خواستار برگزاری همایشی به منظور شناخت ابعاد زندگی مستوره اردلان شد و گفت: امیدوارم یکی از برنامه های ماندگار در کارنامه کاری مدیرکل جدید ارشاد استان این همایش باشد. 

خبات ساعدی، نماینده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کردستان هم در این نشست اظهارداشت: ۱۲۶ مورد مجوز برای نشریات و پایگاه های خبری در استان طی چند سال اخیر صادر شده است که تعدادی زیادی از آنها فعال نیستند. 

وی اضافه کرد: پایگاه های خبری در استان وجود دارد که مطالب مندرج در آن از پایین ترین کیفیت برخوردار است و قطعا چنین پایگاه هایی شایان حمایت نیستند. 

ساعدی افزود: انتظار می رود برای صدور مجوز نشریات و پایگاه های خبری از خانه مطبوعات استان استعلام شود. 

کاهش تیراژ کتاب بدلیل عدم حمایت  

آمیار صالحی نماینده حوزه چاپ و نشر استان هم در این نشست اظهار داشت: افزایش قیمت کاغذ در چند سال اخیر باعث شده چاپ و نشر کتاب کاهش پیدا کرده است. 

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر رفع موانع چاپ و نشر تاکید کردند، اضافه کرد: بیشتر قشر تحصیل کرده به دلیل گرانی کتاب مجبور می شوند از کتاب های دست دوم و یا کتاب های اسکن شده استفاده کنند که کیفیت مطلوب را ندارد. 

صالحی ادامه داد : به دلیل این مشکلات تیراژ کتاب هم بسیار کاهش یافته و به ۲۰۰ نسخه رسیده است. 

لیلا وزیری از فعالان حوزه موسیقی و شعر  هم در این نشست اظهار داشت: ادارات کل فنی و حرفه ای و ورزش و جوانان استان هم اقدام به برگزاری کلاس موسیقی  می کنند در حالیکه این مهم می بایست توسط ارشاد انجام شود. 

وی با اشاره به اینکه ۲۰ سال در حوزه شعر فعالیت دارد، اضافه کرد: ۱۰ کتاب آماده چاپ دارم و تاکنون چندین جلد را با هزینه شخصی چاپ کردم و حداقل در توزیع و جلوگیری از کپی کتاب های من و دیگر شاعران و نویسندگان ما را حمایت کنید. 

سید بهاءالدین حسینی از فعالان حوزه فرهنگی و مذهبی استان هم در این نشست با اشاره به اینکه یکی از بزرگ ترین شاخص های فرهنگی زبان است، اظهار داشت: برخی از زبان ها به دلیل کم توجهی و عدم رعایت قانون اساسی در حال نابودی است. 

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان کردستانی فرمودند زبان کردی سرمایه ملی است و باید حفظ شود و هر گونه خدمت به زبان کردی خدمت به زبان فارسی است، گفت: برنامه ای برای حفظ زبان و نخبه پروری در استان تدوین شود تا شاعران بزرگی هم چون هەژار و مولوی داشته باشیم. 

حسینی یادآور شد: مقالات و کتاب هایی داریم ولی توان انتشار آنها را نداریم منتظریم بعد از مرگمان که عزیز می شویم آنها را منتشر کنند. 

وی با اشاره به اینکه تجاری سازی فرهنگی مهمترین اقدامی است که هر مدیری بتواند آنرا اجرایی کند خدمت بزرگی را به جامعه کرده است، افزود: تغییر سلیقه ای مدیران آفت و آسیب بزرگی است که باعث شده بسیاری از برنامه ها کامل اجرایی نشود. 


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha