۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 84735083
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازار خراسان رضوی با کمبود روغن خوراکی مواجه است

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 84735083
بازار خراسان رضوی با کمبود روغن خوراکی مواجه است

مشهد-ایرنا- مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بازار این شهر با کمبود روغن خوراکی مواجه است و آنچه کارخانه‌ها و شرکتهای توزیع به اصناف اختصاص می‌دهند، کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد.

امیر دلداری روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: احتمال احتکار روغن توسط مغازه‌داران بسیار ضعیف است زیرا شرکتهای توزیع آنقدر روغنی به صنوف نمی‌دهند که بتوان آن را احتکار کرد.

وی بیان کرد: منشا کمبود روغن در بازار از بخش تولید است، زیرا کارخانه ها و شرکتهای توزیع به صورت قطره چکانی روغن خوراکی را به صنوف اختصاص می‌دهند، لذا پاسخگوی نیاز فعلی مردم نیست.

وی اضافه کرد: بازرسان اصناف با هر نوع عدم عرضه یا احتکار روغن توسط صنوف برخورد قانونی کرده و پرونده آن را به تعزیرات ارسال می کنند، سپس میزان احتکار شده را در شبکه توزیع و بین کاسبان امین توزیع می نمایند.

دلداری اظهار داشت: روغن جزو کالاهای اساسی بوده و ارز ترجیحی به آن اختصاص می یابد لذا خروج آن از شبکه توزیع قاچاق محسوب می شود، از سوی دیگر روغن دارای قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار بوده و عرضه آن به قیمت بالاتر گران فروشی به شمار می رود و با آن برخورد قانونی می شود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی افزود: با نظارت اتاق اصناف مشهد کامیون حامل باری از روغن خوراکی که توسط یکی از کارخانه‌های خراسان رضوی تامین شده بود، بین صنوف برای افزایش سطح نیاز بازار به روغن توزیع شد اما این اقدام نیز تامین کننده نیاز نیست.

به گزارش ایرنا،  پیش از این معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص علت کمبود روغن در بازار مشهد گفته بود: برای پیشگیری از کمبود و تاخیر در تامین روغن استان از محل طرح تنظیم بازار باید سهم کارخانه‌های خراسان رضوی در تامین روغن استان افزایش یابد.

علی غفوری‌مقدم  افزود: اکنون ۳۰ درصد از کل سهم تامین روغن استان از محل طرح تنظیم بازار به کارخانه‌های خراسان رضوی اختصاص یافته است و بقیه از خارج استان تامین می‌شود که این کار با تاخیر صورت می‌گیرد، اگر سهمیه تامین روغن استان از محل طرح تنظیم بازار به طور کامل از محل کارخانه‌های خراسان رضوی اختصاص یابد، کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این باره گفته بود: آخرین سهمیه ابلاغی روغن طرح تنظیم بازار به استان مربوط به ۲۶ اسفندماه سال گذشته به میزان پنج هزار و ۹۷۴ تن بوده که از این میزان ۳۵۵ تن مربوط به بخش صنف است و باید از محل هشت کارخانه در هشت استان دیگر تامین شود.

محمدرضا اورانی افزود: پنج هزار و ۶۱۹ تن روغن باقیمانده مربوط به سهمیه خانوار است که از این میزان دو هزار تن باید از چهار کارخانه داخل خراسان رضوی تامین شود، باقیمانده این سهمیه هم که روغن سرخ کردنی و پخت و پز است و این میزان باید از ۱۶ کارخانه خارج از استان تامین شود.

وی خاطر نشان کرد: سهمیه فروردین ماه روغن طرح تنظیم بازار استان هنوز تخصیص نیافته است، کارخانه های روغن نیز از ۲۹ اسفندماه تا ۱۷ فروردین ماه تعطیل بوده‌اند، لذا تامین روغن سهمیه استان توسط این کارخانه ها به تاخیر افتاده است.

اورانی افزود: متاسفانه محل تامین سهمیه روغن خراسان رضوی به کارخانه‌های سایر استانها اختصاص می‌یابد، در صورتی که سهمیه استان به پنج کارخانه  مستقر در خراسان رضوی اختصاص پیدا کند، روغن مورد نیاز استان به سرعت تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha