گوترش خواستار بازگشایی کریدورهای بشر دوستانه در ماریوپل شد

تهران- ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه (به وقت محلی) خواستار بازگشایی کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل در اوکراین شد و گفت که این شهر محاصره شده یک بحران در درون بحران دیگر است.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از سی ان ان، گوترش در کنار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف، گفت: امروز مردم ماریوپل به چنین اقدامی به شدت نیاز دارند. ماریوپل یک بحران در درون بحران دیگر است. 

وی با بیان اینکه هزاران غیرنظامی به کمک‌های حیاتی نیاز دارند، افزود: بسیاری از افراد مسن به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته و آن‌ها نیازمند به یک راه خروج از این بحران هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با زلنسکی و دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین دیدار کرد. وی روز سه‌شنبه به مسکو سفر کرده بود و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرده بود.

گوترش درباره دیدار خود با پوتین گفت: رئیس جمهور روسیه به صورت عمومی با ایفای نقش سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ در خارج کردن غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوستال در شهر ماریوپل موافقت کرده است.

وی افزود که با زلنسکی مذاکرات فشرده داشته است تا خروج غیرنظامیان از ماریوپل را محقق سازد. 

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که شورای امنیت در جلوگیری و پایان دادن به این جنگ موفق نبوده است و این شکست باعث ناامیدی، سرخوردگی و خشم گسترده شده است. 

زلنسکی نیز که در این کنفرانس خبری حضور داشت گفت که به اعتقاد او تلاش دبیر کل سازمان ملل برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل موثر خواهد بود. 

رئیس جمهور اوکراین گفت: این مهم است که دبیرکل موضوع تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل را مطرح کرده است. اوکراین آماده مذاکره فوری در مورد خروج افراد از کارخانه فولاد و همچنین اطمینان از اجرای هرگونه توافق است.

به گزارش ایرنا، ماریوپل یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و دانشگاهی اوکراین و دومین شهر بزرگ استان دونتسک محسوب می‌شود. شویگو وزیر دفاع روسیه هفته پیش به پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که نیروهای روس بر کل شهر ماریوپل به جز کارخانه فولادسازی "آزوستال" مسلط شده‌اند. 

شویگو تصریح کرد که باقی مانده نیروهای افراطی همچنان در این کارخانه هستند که محاصره شده‌اند. وزیر دفاع روسیه گفت که طی عملیاتی در ماریوپل، بیش از چهار هزار شبه نظامی کشته و هزار و ۴۷۸ نفر نیز تسلیم شده‌اند. 

پوتین ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

رئیس جمهور روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha