منصور کنعانی یکشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس اظهار کرد: آموزش همگانی در زمینه دانشبنیان از مهمترین برنامهها در استان فارس به شمار میرود و رسانهها که حلقه واسط گردش اطلاعات هستند میتوانند با فراگرفتن آموزشهای لازم و انتقال آن بین عموم مردم،نقش بسزایی در این عرصه ایفا کنند.
لزوم آشنایی بدنه کارشناسی دولت با مفاهیم دانشبنیانی
مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانش بنیان ادامه داد: بدنه کارشناسی دولت در نهادها و سازمانهای مختلف هم بایستی با این اصطلاحات و مفاهیم آشنا شوند و عمق اطلاعات را درک کنند.
کنعانی بیان کرد: مقوله دانشبنیان باید از ابعاد مختلف موردبررسی قرار بگیرد تا نفوذی که لازم است ایجاد شود. بایستی شرایطی فراهم کنیم که در برخی از مفاهیم در حوزه دانشبنیان تنها اشتراک لفظی نداشته باشیم و به اشتراک مفهومی هم برسیم.
مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز ادامه داد: در حال حاضر دانشبنیان مانند بسیاری از مفاهیم وارداتی دیگر محل استفاده و سؤاستفاده واقع میشود. به عنوان مثال آماری که از تعداد شرکتهای دانشبنیان ارائه میشود آماری واقعی نیست به گونهای که افزایش این شرکتها از نظر کیفی تفاوتی در وضعیت فعالیتهای دانشبنیانی استان ایجاد نمیکند.
ارائه آمارهای غیرواقعی در عرصه دانشبنیان
وی اضافه کرد: ارائه آمارهای غیرواقعی از تعداد شرکتهای دانشبنیان این تصور را ایجاد میکند که شرکت جدیدی با نوآوری و ایدهای تازه راهاندازی شده که ویژگیهای دانشبنیانی و متمایز از شرکتهای تولیدی دارد. این در حالیست که برخی از این شرکتها دانشبنیان نیستند و دانشبنیان نبودن آنها میتواند مشکلات عدیدهای ایجاد کند.
کنعانی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا اقتصاد دانشبنیان و توسعه دانشبنیان یک مفهوم وارداتی صرف است یا قابلیت این را دارد که بتوانیم تغییرات بنیادین را در آن ایجاد کنیم، گفت: مُدل اقتصاد یا توسعه ما در کشور کل سیستم و مجوزهایش بر مبنای مراودات است. در حالی که هنوز هم اختلافنظرهای جدی در مسئله کارآفرینی و اقتصاد دانشبنیان وجود دارد که نمیتوانیم این مفهوم را صرفا وارداتی بدانیم.
وی ادامه داد: بایستی قبل از پرداختن به مشکلات شرکتهای دانشبنیان این پرسش را مطرح کنیم که مفهوم دانشبنیان چیست و چه شرکتهایی مستعد دانشبنیان شدن هستند؟ این موضوع باید تبدیل به یک گفتمان شود.
مهجور ماندن مفهوم دانشبنیان
کنعانی با اعتقاد به اینکه مفهوم دانش بنیانی مهجور مانده است، به ایرنا گفت: صاحبان فَن بایستی شاخصهای دانشبنیان شدن را تبیین کنند. البته تولد ناقص مفاهیم نیز از دیگر مشکلات در حوزه دانش بنیان است. باید تعاریف یکسانی برای اصطلاحات دانشبنیانی ارائه شود.
مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز افزود: متأسفانه بسیاری از فعالان در این عرصه آشنایی و اطلاع درستی از مفاهیم و اصطلاحات دانشبنیانی ندارند؛ به عنوان مثال برخی از فعالان در عرصه دانشبنیان، هنوز هم تفاوتی بین کارخانه نوآوری و مرکز رشد و کارکردهای آنها قائل نمیشوند. این مسئله میتواند موجبات بروز مشکلات بسیاری را فراهم کند.
عزم جدی برای آشنایی با اصطلاحات دانشبنیانی و ارائه آمار واقعی
وی با اعتقاد به اینکه اصطلاحات بسیار قدرتمند هستند، گفت: بایستی عزم جدی برای آشنایی با اصطلاحات در حوزه دانشبنیان وجود داشته باشد. آشنایی با این اصطلاحات برای زمانی که میخواهیم تصمیم بگیریم و قصد داریم منابع استان و کشور را اولویت بندی کنیم از اهمیت بسیاری برخوردار است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: آمار تعداد شرکتها و میزان فروش آنها نیز ابزار قدرتمندی محسوب میشود که میتواند تأثیرات مثبت و منفی به همراه داشته باشد. یکی از چالشهای ما در مسائل دانشبنیان نبود آمار دقیق و درست از تعداد شرکتها، میزان فروش آنها و پُزهای توخالی مسئولان استان در ادوار مختلف است که تبعات جبرانناپذیری به دنبال دارد. بدون شک آمار نادرست در محاسبات تصمیمگیران خلل ایجاد میکند.
این مقام مسئول گفت: بدین ترتیب کار روی دو محور تبیین اصطلاحات و ارائه آمار واقعی از دانشبنیانها از دیگر اولویتهای ما در این عرصه محسوب میشود. در واقع ما بایستی دادهها را شاخصبندی و واقعی کنیم و اعداد و ارقام واقعی را به حوزههای تصمیمساز اعلام کنیم.
شناخت ظرفیتهای استان در حوزه دانشبنیان
مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانش اعلام کرد: شناخت ظرفیتهای استان در حوزه دانشبنیان و برنامهریزی منسجم برای توزیع منابع حمایتی هم از دیگر اولویتهای ما در این زمینه محسوب میشود که به صورت جدی در دستورکار قرار دارد.
نظر شما