آیا تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار صید را کاهش می‌دهد

تهران - ایرنا - هفته گذشته رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی از تعطیلی بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار خبرداد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز با استقبال از آن اعلام کرد در تمام مراحل این ماجرا همکاری لازم را خواهد داشت؛ اما مساله این است که آیا این تعطیلی روند صید پرندگان را کاهش می‌دهد.

بازارهای زیادی در کشور وجود دارد اما یکی از معروف‌ترین آنها بازار فروش پرندگان مهاجر میانکاله است که بسیار پرآوازه شده و گویی به قطب فروش پرندگان مهاجر تبدیل شده است؛ ایران به علت موقعیت جغرافیایی که دارد کریدور پرندگان مهاجر است به طوری که سالانه بین ۴ تا ۵ میلیون بال پرنده مهاجر از سیبری و غرب اروپا برای مهاجرت از کشور ما عبور می‌کنند و بخش زیادی از آنها وارد تالاب های ایران می شوند.

پرندگان مهاجری که به کشور ما می‌آیند بیشتر پرندگان آبزی هستند، مانند اردک‌ها، غازها، ‌پرندگان کنار آبچر که در این میان ‌عروس غاز، اردک سرسفید، اردک مرمری، انواع کاکایی‌ها به ویژه کاکایی خزری خیلی کمیاب است، البته پرندگان شکاری زیادی مانند طرلان، بالابان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب دریایی دم سفید، دلیجه و بحری که یکی از با ارزش‌ترین گونه پرندگان مهاجر هستند نیز در تالاب های ما دیده می شوند؛ در واقع ایران محل عبور و مرور این پرندگان است و یکی از مهمترین مکان های فرود آنها تالاب فریدونکنار در شمال کشور است که متاسفانه بخش زیادی از آنها در انواع و اقسام دام ها گرفتار و در نهایت سر از میزهای چوبی بازار فروش پرندگان فریدونکنار و بشقاب های رنگارنگ در رستوران ها در می آورند.

هفته گذشته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار با ورود دستگاه قضایی برای همیشه بسته شده استاین بازار سالهاست که به چالشی برای دوستداران محیط زیست تبدیل شده و سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات زیادی برای بسته شدن آن انجام داده است اما به نظر می رسد همگرایی عمومی در این راه وجود نداشت از این رو با شدن گرفتن شکار عرصه بر این پرندگان بی گناه تنگ و تنگ تر شد، البته هفته گذشته بود که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار با ورود دستگاه قضایی برای همیشه بسته شده است.

سمیه رفیعی با بیان اینکه بازار پرندگان وحشی فریدونکنار سال‌هاست به دغدغه جدی فعالان محیط زیست تبدیل شده است، گفت: فروش غیرقانونی انواع پرندگان وحشی در این بازار غیرقانونی از حدود یک دهه قبل موجب افزایش قابل توجه شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر شده است.

سازمان حفاظت محیط زیست هم ضمن تشکر از ورود قوای مقننه و قضاییه به تعطیلی بازار فریدونکنار اظهار امیدواری کرد این نظارت ها تا فصل پاییز که زمان ورود پرندگان مهاجر به این تالاب است به قوت خود باقی بماند و سازمان آمادگی هر گونه همکاری برای اجرای آن را دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره تاثیر تعطیلی بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار در روند کاهش شکار پرندگان به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: این مساله ای است که عوامل زیادی به صورت زنجیروار به آن مرتبط است، مهمترین آن، این است که مردم گوشت پرندگان مهاجر را نخرند یعنی "نه به خرید گوشت پرندگان مهاجر" در واقع تا زمانی که خریدار وجود داشته باشد و پول خوبی هم بابت هر پرنده پرداخت شود قطعا روند شکار ادامه خواهد داشت و نیازی هم نیست که آن بازار حتما پابرجا باشد.

آیا تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار صید را کاهش می‌دهد

سرهنگ جمشید محبت خانی در پاسخ به اینکه ممکن است جمع شدن بازار پرندگان فریدونکنار موجب ایجاد بازارهای زیرزمینی شود، افزود: ممکن است این اتفاق بیفتد، البته اگر این بازار واقعا جمع شده باشد علامت مثبتی است اما اینکه روند شکار پرندگان مهاجر متوقف شود به نظر چندان تاثیری نخواهد داشت چون اگر نتوانند لاشه ها را در آن بازار عرضه کنند قطعا در یک بازار مخفی ارائه می دهند حتی ممکن است در بازاری هم عرضه نکنند و مستقیم به فرد متقاضی بفروشند.

تا زمانی که خریدار وجود داشته باشد و پول خوبی هم بابت هر پرنده پرداخت شود قطعا روند شکار ادامه خواهد داشت و نیازی هم نیست که آن بازار حتما پابرجا باشدوی تاکیدکرد: بنابراین تا زمانی که پول خوبی بابت هر پرنده پرداخت شود همواره وسوسه شکار هم وجود خواهد داشت، بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار مکان مناسبی نبود، جایی کاملا در دسترس بود، مالکیت بر عهده شهرداری بود که به افراد اجاره می دهد و آنها نیز در آن مکان کار مجرمانه انجام می دادند.

سرهنگ محبت خانی تاکیدکرد: اینکه گفته می شود بازار جمع شده حرکت خوبی است و جای تقدیر دارد و قطعا تعطیل شدن این بازار در کاهش شکار پرندگان بی تاثیر نیست اما اینکه بگوییم شکار تمام می شود، خیر؛ تا زمانی که خریدار وجود داشته باشد این روند ادامه دارد حتی می تواند بازارهای مخفی هم رونق بگیرد.

وی اظهارداشت: البته الان هم فصل فعالیت این بازار نیست کار این بازار از پاییز که زمان ورود پرندگان مهاجر است شروع می شود بنابراین در این فصول خودبخود این بازار تعطیل است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گفت: هر جا تالاب داریم این مشکل هم وجود دارد خوزستان هم دست کمی از فریدونکنار ندارد بنابراین تا زمانی که مردم و رستوران ها متقاضی گوشت شکار پرندگان مهاجر باشند اگر ۳ هزار محیط‌بان ۳۰ هزار محیط بان شود باز هم این روند ادامه خواهد داشت.

البته الان هم فصل فعالیت این بازار نیست کار این بازار از پاییز که زمان ورود پرندگان مهاجر است شروع می شود بنابراین در این فصول خودبخود این بازار تعطیل است.

وی درباره نقش آموزش در کاهش روند شکار پرندگان مهاجر اظهارداشت: متاسفانه باور غلطی میان مردم جا افتاده مبنی بر اینکه گوشت پرندگان مهاجر ارگانیک و دارای خاصیت بسیار برای سلامتی انسان است در حالی که این درست نیست از این رو دامپزشکان، پزشکان و متخصصان می توانند در این زمینه آگاهی رسانی کنند تا این جاذبه برای شکار پرندگان و حتی حیات وحش از بین برود.

۱۳۵۲

۹۰۱۴۱۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha