۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۴۴
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 84737747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش آمادگی نیروهای مسلح آمریکا در پی کمبود لوازم یدکی اف -۳۵

تهران – ایرنا – بازرسان به کنگره آمریکا اعلاl کرده اند که کمبود موتور یدکی، میزان آمادگی هواپیماهای جنگنده اف – ۳۵ تحویل داده شده به نیروهای مسلح این کشور را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای بلومبرگ؛ دفتر بازرسی ایالات متحده به کمیته فرعی خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که شمار فزاینده ای از این جت های جنگنده از آغاز ۲۰۲۰ به علت نداشتن موتور عملیاتی و آماده، توانایی پرواز را از دست داده اند.

بر اساس ارزیابی این نهاد، میزان آمادگی این نوع هواپیماهای نیروهای هوایی، دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا از ۲۰۱۹ به بعد افزایش یافته، اما هنوز از اهداف برنامه تعیین شده عقب است. میزان پرواز و اجرای ماموریت های محوله به این هواپیماها از ۳۹ درصد در ۲۰۲۰ به ۳۸ درصد در سال مالی ۲۰۲۱ کاهش یافته که بسیار کمتر از اهداف ۷۲ درصدی برای نیروی هوایی و ۷۵ درصد برای نیروی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی است.

پرات اند ویتنی وابسته به شرکت ریتون تکنولوژیز تاکنون ۷۸۸ فروند از این هواپیماهای جنگنده نامرئی را به نیروهای مسلح آمریکا و مشتریان در خارج از این کشور، تحویل داده است که پرهزینه ترین و گران ترین برنامه تسلیحاتی جهان به شمار می رود.

معضل تعمیر موتور جنگنده اف – ۳۵ و پیامدهای آن برای آمادگی نیروهای مسلح ایالات متحده، پرسش هایی در باره علت ناتوانی پنتاگون برای کاهش هزینه یک تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلاری عملیاتی و فعال نگهداشتن این هواپیماها در دوره پیش بینی شده ۶۶ ساله، ایجاد کرده که از مشکلات به وجود آمده در برنامه ۳۹۸ میلیارد دلاری طراحی و ساخت این جنگنده، جداست.

این نهاد افزوده است: میزان خرابی و اشکالات فنی موتورهای این هواپیماها خیلی بیشتر از میزان پیش بینی شده نیست، اما تعمیر با تعویض آنها در صورت خرابی بیشتر از زمان پیش بینی شده طول می کشد که بخشی به این علت است که برطرف کردن خرابی از بخش پیشرانه، نیازمند فعالیت زمان نبرد است و پنتاگون حتی با وجود افزایش شمار اف – ۳۵ ها، ذخیره سازی کافی برای ظرفیت تعمیراتی ایجاد نکرده است.

 جان گارامندی رئیس دمکرات این کمیته فرعی، با ابراز تاسف از این اشکال در موتور اف – ۳۵، خواستار حضور نمایندگان پرات اند ویتنی برای دادن توضیح در این باره شد.  

مقام های وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون"، نداشتن ظرفیت ذخیره سازی کافی برای تعمیر موتور این هواپیما و برآورده کردن تقاضا برای موارد پیش بینی نشده و شده تعمیرات موتور را پذیرفته اند.

اف – ۳۵  مدرن ترین هواپیمای جنگی جهان محسوب می شود. شناسایی این هواپیماها به واسطه شکل خاص و پوشش بیرونی آن برای رادار دشمن دشوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha