۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲:۴۹
کد خبر: 84738097
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سوئد روسیه را به نقض حریم هوایی این کشور متهم کرد

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲:۴۹
کد خبر: 84738097
سوئد روسیه را به نقض حریم هوایی این کشور متهم کرد

تهران- ایرنا- مقام‌های دفاعی سوئد اعلام کردند که یک هواپیمای شناسایی ارتش روسیه برای مدت کوتاهی حریم هوایی این کشور را نقض کرده است.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا از الجزیره، وزارت دفاع سوئد در بیانیه‌ای گفت: یک فروند هواپیمای ملخ دار ای ان ۳۰ روسیه عصر جمعه (به وقت محلی) حریم هوایی سوئد را نقض کرده است.

وزارت دفاع سوئد افزود که نیروهای نظامی این کشور توانسته‌اند از این حادثه عکس تهیه کنند.

این وزارتخانه گفت این هواپیما قبل از حرکت به سمت خاک سوئد در شرق بورنهولم جزیره دانمارکی در دریای بالتیک مشغول پرواز بوده است. 

پیتر هولتکویست وزیر دفاع سوئد در این خصوص گفت: نقض حریم هوایی سوئد غیر قابل قبول است. 

به گزارش ایرنا، پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند مشترکاً عضویت در سازمان پیمان آتلانتیمک شمالی (ناتو) را مد نظر داشته‌اند. 

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز پنجشنبه (۸ اردیبهشت) گفت: الحاق سوئد و فنلاند قدرت این پیمان را افزایش خواهد داد. 

رسانه‌های منطقه اسکاندیناوی پیشتر از وجود گزارش‌هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می‌ (خرداد) خبر داده بودند.

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد گفته است که سوئد باید برای هر اقدامی از سوی روسیه آماده باشد و جنگ اوکراین همه چیز را تغییر داده است. 

کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده است که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد. 

در همین حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی و با بیان اینکه واشنگتن منتظر تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو است و از چنین تصمیمی حمایت می‌کند، گفت: عضویت این دو کشور در ناتو به نفع آن‌هاست. 

بلینکن تصریح کرد: ما البته منتظر تصمیم‌گیری آن‌ها هستیم. اگر تصمیم آن‌ها همین باشد، قویا حمایت می‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha