۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۳:۴۱
کد خبر: 84738104
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

امیدواری اوکراین به میانجی‌گری چین برای برقراری آتش بس با روسیه

تهران- ایرنا - دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه با رسانه‌های چین، ابراز امیدواری کرد که پکن برای برقراری آتش بس با مسکو میانجی‌گری کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "تاس" کولبا شنبه‌شب گفت: ما امیدواریم که چین از موضع خود در مورد لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها فراتر رفته و روسیه را به آتش بس ترغیب کند. 

وزیر خارجه اوکراین همچنین به چین پیشنهاد داد تا برای پایان جنگ با روسیه، به عنوان ضامن امنیتی  این کشور عمل کند.

پکن اعلام کرده است که از مذاکره برای حل‌وفصل مناقشه‌های بین‌المللی حمایت می‌کند اما مخالف استفاده از اهرم تحریم علیه کشورها است. 

به گزارش ایرنا، چین و هند دو کشور بزرگ هستند که تاکنون تحریم‌های تلافی جویانه علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع نکرده‌اند. 

جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا که کشورش همواره در عرصه بین‌المللی از اهرم‌های فشار و تهدید برای پیشبرد سیاست‌های یکجانبه سیاست خارجی خود بهره می‌برد، در ماه جاری میلادی به چین هشدار داد که عدم مشارکت این کشور در کارزار تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند بر تمایل کشورها برای همکاری با پکن تأثیر بگذارد. 

یلن ادعا کرد که سیاست پکن می‌تواند پیامدهای ماندگاری برای کشوری داشته باشد که مناقشات ارضی علیه همسایگان خود را دنبال می‌کند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 
جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha