برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی فلورا ایرانیکا با همکاری ۳ کشور اروپایی و یونسکو در ایران

تهران- ایرنا- سمپوزیوم بین المللی «فلورا ایرانیکا» با هدف شناخت بیشتر گونه‌های گیاهی ایرانی با مشارکت سه کشور اروپایی، یونسکو و انجمن زیست شناسی ایران در اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا که نشست بین المللی علمی است در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه به مدت دو روز در دانشگاه خوارزمی با همکاری کشورهای اتریش، آلمان و سوییس، یونسکو و انجمن زیست شناسی ایران برگزار می شود.

این برنامه با حضور بیش از ۲۰ سخنران بین‌المللی از کشورهای اتریش، آلمان و سوییس که در حوزه گیاه شناسی فعال هستند، برگزار می شود. البته بعضی از سخنران‌ها نیز به صورت وبیناری در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

پشتوانه نشست بین المللی فلورا ایرانیکا، یادواره «تئودور کوچی» گیاه شناسی است که حدود ۱۹۰ سال پیش به ایران می آید و مجوز می گیرد تا بتواند گیاه‌های مختلفی را در کشور ایران جمع آوری کند و خیلی از آن گیاه‌ها در آن زمان به دنیا معرفی شد.

این نشست در پنج محور تاریخ حوزه گیاه شناسی، علوم مرتبط با گیاه شناسی، حوزه گیاهان دارویی، تغییرات آب و هوایی و مسایلی که در نشست پاریس مطرح شد، اتفاقات و تاثیراتی که تغییرات آب و هوایی و مشکلاتی که برای دنیا به وجود آورده و حوزه های توسعه پایدار برگزار می شود.

عزیزالله حبیبی رییس دانشگاه خوارزمی و رییس سمپوزیوم بین المللی درباره این نشست بین المللی گفت: در ادامه همکاری های کانونی که دانشگاه خوارزمی با کشور اتریش دارد فاز اول فعالیت ها در قالب اجرایی کردن ۱۷ پروژه به پایان رسیده است و اکنون فعالیت های جدیدی را در شرف تدارک هستیم که بتوانیم آنچه در قالب این ۱۷ پروژه اجرا و به نتیجه مطلوب رسیده است، در مرحله تجاری سازی آنها دو پروژه را انتخاب و به صورت مشترک به اجرا بگذاریم.

وی افزود: در همین راستا فعالیت های دیگری هم آغاز شده که در ابتدای سال ۱۴۰۱ و در نیمه اول سال ۲۰۲۲ که سال علوم پایه است، سمپوزیومی را با همکاری سفارت اتریش در ایران برگزار کنیم که مبتنی بر فعالیت‌های علمی در حوزه گیاه شناسی ایران در قرن نوزدهم است.

رییس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: این نشست بین المللی به عنوان کانونی برای تبادل اطلاعات در خصوص گیاه شناسی گونه های ایرانی می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد. تلاش بر این است که سخنرانان برجسته ای را در این سمپوزیوم دو روزه دعوت کنیم که فعالیت ها و تجارب خود را به اشتراک بگذارند. امیدوارم که این نشست به خوبی مورد توجه دانشمندان و علاقمندان ایرانی و دانشجویان در سطح کشور قرار بگیرد.

وی گفت: در این نشست قرار است که سفارتخانه های آلمان و سوئیس هم همکاری موازی با کشور اتریش داشته باشند که در واقع جنبه های بین المللی برگزاری این نشست را افزایش می دهند.

حبیبی درباره اهمیت برگزاری این سمپوزیوم بین المللی اظهار داشت: اهمیت فلورا ایرانیکا در این موضوع نهفته است که اقلیم ایران، اقلیمی استثنایی است. به خاطر شرایط خاصی که داریم گونه های گیاهی ارزشمند و بسیار نادری داریم و اکثر آنها هم به عنوان گیاهان دارویی قابلیت استفاده دارد.

وی افزود: در زیست قدیمی مردم ایران انواع شربت ها و گیاهان دارویی مورد استفاده قرار گرفته است و در طب سنتی گیاهان بسیار زیادی داریم که مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین برگزاری این نشست برای شناخت گونه های جدید به منظور ایجاد دایره المعارف کامل و جامع از گونه‌های گیاهی می تواند تاثیرگذار باشد.

رییس سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا ادامه داد: از طرف دیگر باید به اهالی مناطق مختلف ایران گوشزد شود که از گونه های گیاهی در اقصی نقاط کشور در صحراها، دشت‌ها، کوه ها و کوهستان‌ها نگهداری کنند. وظیفه ما است که به خوبی آنها را حفظ، نگهداری و بهره برداری کنیم. بنابراین هم از جهت محیط زیست و هم از جنبه معرفی گونه های گیاهی ایران به جهانیان این نشست قطعا می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha