۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 945
کد خبر: 84738739
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

رییس خانه صنعت آذربایجان شرقی: ارز ترجیحی به کنترل قیمت کالاهای اساسی کمکی نکرد

تبریز-ایرنا- رییس خانه صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها کمکی به بخش تولید نکرد، بلکه به هدف خود در کنترل قیمت ها بخصوص کالاهای اساسی نیز دست نیافت و شکست خورد.

محمدحسین باقری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و فاصله گرفتن از نظام چند نرخی ارز، اظهار کرد: چند نرخی بودن ارز یک آفت اقتصادی است؛ بر این اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف می شد و راه حل دیگری در این زمینه وجود نداشت.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: نظام چند نرخی با ایجاد فساد در اقتصاد، مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد می کند و بنابراین حذف آن اولویت دارد.

وی با اشاره به تبعات منفی ارز ترجیحی بر اقتصاد کشور به خصوص در بخش تولید، اضافه کرد: متاسفانه به رغم اینکه تخصیص این ارز با هدف کنترل قیمت ها اعلام شده بود، اما در طول چهار سال گذشته شاهد تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی و ارز بودیم ضمن آنکه این ارز با ایجاد رانت زمینه وارد آمدن آسیب های غیرقابل جبران به بخش تولید را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: ارز ترجیحی به طور قطع اثرات منفی زیادی در اقتصاد دارد و نظر کارشناسان اقتصادی در این حوزه برای حذف آن کاملا درست است؛ عرصه اقتصاد و تولید عرصه پرداخت یارانه نیست و نمی توان با استفاده از این روش به تولید کمک کرد و چرخه اقتصاد را به درستی به گردش درآورد.

باقری با اشاره به اثرات بلند مدت واقعی سازی نرخ ارز در اقتصاد ایران، گفت: باید با استفاده از اساتید علم اقتصاد تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بررسی و سپس متناسب با این تبعات چاره اندیشی شود تا کمترین آسیب به مردم و تولیدکنندگان وارد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha