رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه: روسیه برای امنیت خود علیه نازی‌ها می‌جنگد

تهران - ایرنا - دانیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به جنگ اوکراین گفت روسیه با حمله به اوکراین «برای امنیت خود علیه نازی‌ها می‌جنگد».

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه اعلام کرد: روسیه برای امنیت خود می‌جنگد، علیه نازی‌هایی که در اوکراین حکومت می‌کردند و کشتار به راه می‌انداختند، جایی که در سال ۲۰۱۴ کودتا کردند و این وحشیانه بود.  

اورتگا دولت اوکراین را متهم کرد که از سال ۲۰۱۴ «اقدامات تروریستی» علیه مردم کشورش انجام داده است، چنان که مخالفان در ونزوئلا و نیکاراگوئه در گذشته نزدیک، انجام دادند.

رئیس دولت نیکاراگوئه افزود: آن‌ها از یک مکتب هستند: قتل، سوزاندن. آن‌ها مرکز کارگران را در کی‌یف به آتش کشیدند، جایی که کارگران در برابر فاشیست‌ها مقاومت می‌کنند و فاشیست‌ها چه کردند، آن‌ها را آتش زدند. بیش از ۴۰ کارگر به قتل رسیدند و همه این‌ها به برکت تشویق، توطئه، منابع امپریالیسم آمریکای شمالی و امپراتوری اروپایی انجام شد.

اورتگا دولت اوکراین به ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی را «فاشیست» خواند و در ادامه گفت: فاشیسم فرزند سرمایه‌داری است، فرزند اروپایی است که خود را دموکراتیک می‌نامد.

اورتگا همچنین در انتقاد از آمریکا و اتحادیه اروپا گفت گویی «آن‌ها هرگز حتی یک مگس را نکشته اند» .

رئیس‌جمهوری چپگرای نیکاراگوئه اظهارات لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به دلیل نادیده گرفتن تاریخ جنگ‌ها و تهاجم‌های آمریکا و زیر سوال بردن روسیه در زمینه بحران اوکراین را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد «او (آستین) گفت که روسیه یکی از همین روزها یکی از بزرگترین جنایات بشریت را مرتکب شده است و خواستار رعایت قوانین بین‌المللی شد. آستین گفت پوتین رئیس‌جمهوری روسیه باید به خاطر داشته باشد که کشورهای بزرگ نمی‌توانند به کشورهای کوچک حمله کنند».

اورتگا در انتقاد از صحبت‌های لوید آستین گفت: این نشان‌دهنده جهل کامل است. آمریکا در قرن گذشته به ویتنام حمله کرد و نیروهای اشغالگر خود را در نیکاراگوئه حفظ کرد. کافی است او (آستین) را به نیکاراگوئه بیاوریم یا به دفاتری در ایالات متحده که در آنجا اطلاعات تاریخی ارتش آمریکا وجود دارد، برود.

از زمان بازگشت اورتگا به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷، نیکاراگوئه و روسیه روابط خود را در همه زمینه‌ها تقویت کرده‌اند.

روسیه، متحد قدیمی نیکاراگوئه که در طول نخستین دوره حکمرانی ساندینیستا (۱۹۷۹-۱۹۹۰) سلاح‌های شوروی را در اختیار نیروهای مسلح نیکاراگوئه قرار داد، برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ روابط دیپلماتیک با ماناگوا برقرار کرد.

علاوه بر این، نیکاراگوئه در پایان سال ۲۰۲۰ یک کنسولگری در کریمه، سرزمین ضمیمه شده از اوکراین به روسیه تأسیس کرد که با انتقاد اوکراین مواجه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha