آسیب‌های ستون فقرات و شنوایی شایع‌ترین آسیب‌های شغلی در کارگران

تهران- ایرنا- مدیر گروه بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ایران رعایت موازین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط کار را ضروری دانست و گفت: آسیب‌های ستون فقرات، کمردرد و کاهش شنوایی از بیماری های شایع شغلی در کشور است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محبوبه نجاریاندر گفت و گویی به مناسبت روز جهانی کار و کارگر افزود: هم اکنون کمردرد یکی از شایع ترین بیماری های شغلی در کشور و دومین علت غیبت کارکنان از محیط کار است  و شایع ترین علت ازکارافتادگی در افراد زیر ۴۵ سال و شایع ترین علت شکایت های کارگران از کارفرمایان و دریافت غرامت شناخته شده است.

وی علت شیوع کمردرد در بین جمعیت کارگری را بی توجهی به ارگونومی در محیط های کاری به لحاظ نحوه فعالیت، نا مناسب نشستن، ایستادن های طولانی و در کل عدم تطابق ابزار کار با وضعیت جسمانی شاغل عنوان کرد و یادآور شد: ارگونومی علم تطبیق شرایط محیط کار با ویژگی های جسمی، روحی و روانی شاغلین است که ارتقای سلامت شغلی آنان را به دنبال دارد.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: توجه به سلامت شغلی و مداخلات ارگونومی در محیط های کاری نه تنها هزینه بر نیست بلکه سود زا هم است؛ به طوری که طبق تحقیقات انجام شده به ازای یک دلار سرمایه گذاری در این خصوص بین ۴ تا ۶ دلار بازگشت سرمایه و ارتقای بهره وری را شاهد خواهیم بود.

نجاریان ادامه داد: پس از کمر درد افت شنوایی در میان شاغلین بالاترین آمار را دارد، میلیون ها کارگر هر روزه در محل کار خود در معرض سر و صدا هستند و اگر این سر و صدای محیط کار کنترل نشود می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی شنوایی شود. آسیب برگشت ناپذیر به شنوایی فرد در اثر صدا، یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی است و از آنجایی که اثرات آن به مرور زمان ایجاد می‌شود، تشخیص آن دشوار است. در تمام صنایع، افت شنوایی صنعتی همچنان به عنوان یک بیماری شغلی با درگیر کردن بیشترین تعداد افراد شناخته می‌شود و حدود ۷۵ درصد از کل ادعاهای بیماری شغلی را تشکیل می‌دهد.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین گفت: سر و صدا در محیط کار و مواجهه با مواد شیمیایی خاص به نام مواد اتوتوکسیک، ممکن است باعث از دست رفتن شنوایی یا تعادل شود، حتی بدون مواجهه با سر و صدا  این اختلالات شنوایی بر روی بسیاری از مشاغل و صنایع، از ماشین کارگران تا آتش نشانان تاثیر می‌گذارد.

نجاریان با بیان این مطلب که کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند، افزود: بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جاری نظام مراقبت سلامت در وزارت بهداشت نیز حفظ سلامت نیروی کار است که نظام سلامت کشور با همراهی و همکاری سازمان های ذیربط این رسالت سنگین را مدیریت می کند.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: بر اساس آمار سازمان بین المللی کار سالانه ۲.۷۸ میلیون کارگر از حوادث شغلی و بیماری های ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و ۳۷۴ میلیون کارگر نیز دچار از کارافتادگی موقت و دائم می شوند لذا ایجاد یک محیط کاری ایمن و سالم یک اصل بنیادی و حق طبیعی افراد در محیط کار است.

نجاریان خاطرنشان کرد: سازمان بین‌المللی کارهشدار داده است مرگ هر نیروی کار به طور مستقیم یک میلیارد تومان به اقتصاد هر کشوری آسیب می‌زند و با مرگ هر کارگر، حدود هفت هزار و ۵۰۰ روز کاری نیز از بین می‌رود. براساس آمارهای این سازمان بین‌المللی، حدود ۴ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها صرف هزینه‌های حوادث و  بیماری های ناشی از کار می‌شود. بر این اساس امروزه اقتصاددانان نیروی انسانی را به عنوان یک ثروت ملی به شمار می آورند.

وی یادآور شد: نظام ثبت بیماری‌ها و حوادث شغلی در ایران، چندان دقیق و مستند نیست؛ فرض کنید کارگری که در محیطی خطرناک و آلوده به انواع و اقسام مواد شیمیایی کار می‌کند و بعد از سال‌ها کارکردن به سرطان ریه مبتلا می‌شود، بیماری این کارگر به عنوان یک بیماری شغلی ثبت نمی‌شود. با وجود این، آمارهای ثبت شده از بیماری‌های شغلی و حوادث ناشی از اشتغال در ایران، بسیار قابل تامل است.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: براساس پیش‌بینی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سالانه حدود ۱۴۰۰‌ نفر در کشور بر اثر حوادث فیزیکی ناشی از کار، از دنیا می‌روند که حدود نیمی از این حوادث در بخش صنعت ساختمان اتفاق می‌افتد. اغلب حوادث کار نیز در کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر ثبت شده است، زیرا اکثر این کارگاه ها بصورت زیرزمینی و فاقد مجوز هستند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha