آماده‌سازی کُند ایران در مسیر جام جهانی قطر سوژه نشریه آمریکایی

تهران- ایرنا- تیم‌های ملی فوتبال ژاپن و کره جنوبی با هدف تنظیم دقیق برنامه‌های خود به منظور حضور در جام جهانی، بازی‌های تدارکاتی قابل توجهی را در ماه آینده تدارک دیده‌اند و این در حالی است که در رابطه با روند کُند آماده‌سازی تیم اول آسیا یعنی ایران، نگرانی‌هایی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، نشریه ورزشی اسپورتس ایلاستریتد آمریکا(Sports Illustrated) در گزارشی نوشت: تیم ملی ایران در گروه دوم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با تیم‌های انگلیس، آمریکا و یکی از تیم‌های اوکراین، ولز و یا اسکاتلند پیکار خواهد کرد؛ رقابت‌هایی که از ۲۱ نوامبر ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد. با این حال، برغم انتشار گزارش‌هایی در ماه ژوئن مبنی بر برگزاری بازی تدارکاتی با نیوزیلند و دیداری احتمالی مقابل کانادا، تا بدین‌جا ایران هیچکدام از تعهدات آماده سازی خود را تایید نکرده است.

«افشین قطبی» سرمربی اسبق تیم ملی در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: به نظر می‌رسد هیچ برنامه منسجمی وجود ندارد. زمان ارزشمند است و آنها باید عجله کنند؛ آماده سازی برای موفقیت ایران حیاتی است. اکثر تیم‌ها از همین حالا مسابقات خود را تدارک دیده و برای بازی‌های دوستانه، بسیاری از رقبای خوب دیگر در دسترس نیستند. ایران باید به تعجیل بازی‌های مناسبی را تدارک ببیند.

در داخل ایران نیز انتقاداتی در مورد عدم تحرک و کُندی روند آماده‌سازی تیم ملی وجود داشته و نشریه تهران‌ تایمز ماه گذشته در مطلبی با عنوان «ایران مثل همیشه فرصت‌های طلایی را از دست می‌دهد» به انتقاد از این موضوع پرداخت. این نشریه امیدوار است که پس از انتخاب رئیس جدید فدراسیون فوتبال در دهم ماه مه، فوریت بیشتری به موضوع آماده‌سازی بخشیده شود.

«میرشاد ماجدی» سرپرست فدراسیون فوتبال گفته است که تا زمان نهایی شدن بازی‌ها، هیچ جزئیاتی اعلام نخواهد شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: از آنجا که ایران هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، جذب تیم‌ها به تهران و یا سفر برون‌مرزی برای ایران نسبت به رقبای آسیایی پیچیده‌تر است. خواسته قطبی این است که بازیکنانی همچون «مهدی طارمی» بازیکن پورتو و «سردار آزمون» بازیکن لورکوزن، برای موفقیت در قطر از تک تک‌ فرصت‌ها بهره‌مند باشند. 

ایران که در در رتبه ۲۱ رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) قرار داشته و هدایت آن هم‌اکنون برعهده «دراگان اسکوچیچ» است، در پنج دوره جام جهانی حضور داشته اما هرگز موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است.

قطبی اضافه کرد: من در دوران حضور روی نیمکت تیم ملی با بسیاری از این چالش‌های روبرو بودم درست مثل افراد قبل و بعد از خودم. این موضوع آزاردهنده است زیرا تیم ملی بهترین نسل را در اختیار داشته و اگر حمایت وآماده‌سازی حداکثری از آنان وجود داشته باشد، آنگاه آنها می‌توانند در عرصه جهانی به ظرفیت حقیقی خود دست یابند.

«کارلوس کی‌روش» جانشین قطبی نیز در رابطه با کیفیت رقبای تدارکاتی ایران در مسیر حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ گلایه‌مند بود؛ تیمی که برای آماده‌سازی با ترکیه، لیتوانی، سیرالئون، الجزایر، تونس و ازبکستان بازی دوستانه برگزار کرد.

کی‌روش در سال ۲۰۱۷ گفته بود «اگر مسیر آماده‌سازی خود را مشابه چهار سال پیش انتخاب و کپی‌برداری کنید، به هیچ جا نخواهید رسید. این یک دو دوتا چهارتای ساده است.»

در آن برهه، هفت بازیکن ایران با توسل به فضای مجازی خواستار تقلید ایران از کره جنوبی در مورد آماده‌سازی و دیدارهای تدارکاتی شدند. 

این بار تیم ملی کره جنوبی که در گروه هشتم با پرتغال، اروگوئه و غنا هم‌قرعه است، دوم ژوئن(۱۲ خردادماه) در سئول میزبان برزیل است و سپس چهار روز بعد به مصاف شیلی رفته و ۲۰ خرداد نیز با پاراگوئه دیدار خواهد کرد.

ژاپن نیز آماده‌سازی خود برای حضور در گروه پنجم جام جهانی با حضور آلمان، اسپانیا و یکی از تیم‌های کاستاریکا یا نیوزیلند را در هفته نخست ژوئن با برزیل و پاراگوئه آغاز خواهد کرد. 

عربستان سعودی  نیز از آسیا راهی جام جهانی شده و قطر میزبانی نیز به طور خودکار در این دوره حضور دارد. استرالیا و امارات متحده عربی نیز برای کسب سهمیه پنجم، در پلی‌آف آسیا به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha