دلهره رانندگان و گلایه روستاییان از ترافیک در جاده آشخانه-بجنورد 

بجنورد-ایرنا- انتقال ترافیک مسیر آشخانه-بجنورد به جاده قدیم بدرانلو به دلیل اجرای عملیات عمرانی در محور بزرگراه بجنورد-جنگل گلستان، سبب دلهره رانندگان از این جاده کم عرض و نیز انتقاد اهالی روستاهای مجاور شده است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، جاده آشخانه- بجنورد در مسیر بزرگراهی این محور از اواخر فروردین ماه امسال به علت اجرای عملیات پایدارسازی جاده، بسته شد و تردد کاربران جاده ای در مسیر آشخانه به بجنورد از جاده قدیم بدرانلو انجام می شود. 

حجم ترافیک در این مسیر بالا است و این جاده کم عرض ظرفیت این میزان بار ترافیکی را ندارد، این جاده کم عرض و شیب دار اکنون عرصه تردد ناوگان سنگین و کامیون ها شده است و حرکت همپای این ناوگان برای رانندگان خودروهای سواری دچار مشکل شده است. 

بار ترافیکی در این مسیر بویژه در روزهای تعطیل به اندازه ای است که سبب کلافگی و خستگی رانندگان می شود. همین جمعه پیش بود که ترافیک سنگین سبب ایجاد صف طولانی خودروها در جاده قدیم بدرانلو برای رانندگان مسیر آشخانه- بجنورد شد، ترافیک از ابتدای جاده بدرانلو تا بیدک بسیار سنگین بود به طوری که منجر به تشکیل صف طولانی چند کیلومتری خودرو ها شد.

یکی از رانندگان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به علت انجام عملیات عمرانی در مسیر بزرگراهی بجنورد-آشخانه، به ناچار برای تردد در مسیر آشخانه- بجنورد باید در جاده قدیم بدرانلو تردد کنیم اما این جاده ایمنی لازم را ندارد.

نادر روحانی افزود: روز جمعه هفته پیش با توجه به حجم بالای تردد، ایجاد صف در جاده آشخانه-بجنورد بسیاری از رانندگان را که از موضوع عملیات عمرانی و مسدود بودن راه بی خبر بودند غافلگیر کرد، البته مسوولان هم به نوعی غافلگیر شدند و زمام مدیریت از دستشان در رفت. 

وی اظهار داشت: جاده بدرانلو در همان شب یک طرفه شد که البته این اقدام، تردد  اهالی روستاها در این مسیر را با مشکل روبه رو کرد بعضا شاهد بودیم که در تاریکی شب خودروها و راکبان موتورسیکلت در عرض کم و بدون شانه جاده خلاف خودروهایی که از آشخانه به بجنورد در حرکت بودند تردد کردند. 

یکی از اهالی روستای بدرانلو هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش بار ترافیکی در جاده مسوم به جاده قدیم، سبب نگرانی مردم روستاهای مسیر شده است، ایمنی در این جاده کاهش یافته است، تردد کامیون ها و قرار گرفتن در پشت سر این ناوگان دلهره آور است.

زهرا بدری با بیان اینکه روستاییان نگران وقوع حادثه در این مسیر هستند گفت: هر چند پلیس در مسیر حضور دارد اما در روزهای تعطیل که بارترافیکی داخل استان و نیز استان های شمالی به این جاده کم عرض منتقل می شود رشته کار و مدیریت از دست پلیس بیرون می شود و کاری از دست آنان ساخته نیست. 

نظارت پلیس بر ایمنی تردد جاده 

رییس پلیس راه فرمانده انتظامی خراسان شمالی هم در این باره گفت: متاسفانه پل در محدوده روستای خندقلو در مسیر بزرگراهی بجنورد-آشخانه دچار نشست شده و برای پایدارسازی این نشست باید عملیات عمرانی انجام و مسیر مسدود می شد.

دلهره رانندگان و گلایه روستاییان از ترافیک در جاده آشخانه-بجنورد 

سرهنگ رحمان اسپیدکار اظهار داشت: در ابتدا پیشنهاد شد تا تنها باند شمالی این مسیر مسدود و باند جنوبی دوطرفه باشد اما با توجه به وجود ترک ها در سطح جاده در باند جنوبی، کمیسیون امینی راه های استان تصمیم گرفت تا مسیر برای تردد آشخانه به بجنورد به جاده قدیم بدرانلو منتقل شود. 

وی افزود: امید می رود تا پایان اردیبهشت ماه جاری، کار عملیات عمرانی در باند شمالی به پایان برسد که در این صورت این باند به صورت ۲ طرفه زیر بار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای تعطیل که حجم ترافیک در مسیر آشخانه -بجنورد افزایش می یابد، نظارت های پلیس هم بیشتر می شود به هر حال به ناچار عملیات عمرانی باید اجرا شود از این رو ترافیک مسیر آشخانه-بجنورد به محور قدیم بدرانلو  سوق یافته است.

سرهنگ اسپیدکار اظهار داشت: در روز جمعه گذشته برای تامین و ارتقای ایمنی در این مسیر، علاوه بر اینکه تردد خودروهای سنگین ممنوع شد، هشت تیم محسوس و نامحسوس در این محور حضور داشتند.

رییس پلیس راه فرمانده انتظامی خراسان شمالی افزود: در روزهای معمول هم که ترافیک در این مسیر روان است سه، چهار تیم از پلیس راه در محور حضور دارند.  

پایدارسازی رانش محور بجنورد-آشخانه بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حل مشکل رانش و پایدارسازی محور بجنورد-آشخانه در محدوده خندقلوی شهرستان بجنورد ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 

جعفر شهامت  اظهار داشت: عملیات پایدار سازی جاده بجنورد-آشخانه در کیلومتر ۱۴ محور بجنورد-آشخانه به طول ۵۰۰ متر انجام می شود و مدت قرارداد آن ۹ ماه بوده که با برنامه ریزی انجام شده انتظار می رود اهم عملیات در مدت یک ماه به نتیجه برسد.

وی افزود: مطالعه برای پایدارسازی این مسیر توسط مشاور انجام شده است و در صورت نیاز تغییرات تکمیلی در آن انجام می شود و با توجه به مطالعات انجام شده، پایدار سازی نشست و حذف عامل رانش پیشنهاد شده است. 

دلهره رانندگان و گلایه روستاییان از ترافیک در جاده آشخانه-بجنورد 

وی گفت: این محور برای اجرای عملیات عمرانی و پایدارسازی این جاده اصلی بسته است و ترافیک از مسیر جایگزین انجام می شود و تردد وسایل نقلیه عبوری از آشخانه به بجنورد به مسیر قدیم آشخانه به بجنورد ( بدرانلو ) منتقل شده اما تردد در بجنورد-آشخانه همچنان از این مسیر بزرگراهی قابل انجام است. 

دبیر کمیسیون ایمنی راه خراسان شمالی با اشاره به افزایش تردد در محور آشخانه- بجنورد در روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ماه گفت: تردد در این محور ۳۲۲ درصد نسبت به متوسط تردد یک ماه گذشته افزایش یافت که بیش از ۲ برابر ظرفیت ترافیک جاده قدیم بدرانلو است و علاوه بر آن در هر ۲ مسیر رفت و برگشت بجنورد آشخانه شاهد رشد تردد چند برابری بودیم.

شهامت گفت: پیشنهاد استفاده دو طرفه از محدوده پایدارسازی نشست و رانش خندقلو از همان ابتدا در کمیسیون ایمنی راه استان مطرح شد که پس از بازدید میدانی و نظرات مشاور طرح و کارشناسان به دلیل آسیب های وارده به پل محدوده خندقلو و خطر بالای تردد سنگین دوطرفه روی پل که بارهای دینامیک سنگین در محیط با خاک اشباع ایجاد می کرد، مورد مخالفت جدی قرار گرفت و در شرایط موجود تمام ظرفیت ترافیکی با توجه به افزایش ترافیک در دو جهت بجنورد_ آشخانه و برعکس مورد استفاده قرار گرفته است.

شهامت افزود: بارش های خوب اخیر و ریزشی شدن کانال های زهکش و خاک منطقه که بخشی از عملیات پایدارسازی محور را به دلیل ریزشی شدن ترانشه ها با وقفه مواجه کرد اما امیدوار هستیم در هفته اول خردادماه ایمن سازی باند رفت محور انجام و باند شمالی محور بازگشایی شود. 

دلهره رانندگان و گلایه روستاییان از ترافیک در جاده آشخانه-بجنورد 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: از رانندگان انتظار می رود با توجه به شرایط محور بدرانلو قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و از شتابزدگی خودداری کنند. 

بر اساس این گزارش، جاده بجنورد - آشخانه در محدوده روستای مملجه تا دوراهی خندقلو، به دنبال بارندگی های شدید بهار سال ۹۹ به علت رانش زمین، دچار مشکل و ناایمن شد و تا زمان حل مشکل، تردد خودروها از این محور ممنوع و از طریق جاده قدیم بدرانلو انجام شد و اکنون عملیات عمرانی در این محدوده در حال انجام است. 

خراسان شمالی در حد فاصل استان های شمالی کشور به مشهد مقدس واقع است و بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۲۲ گردنه دارد که اسدلی در محور بجنورد- اسفراین و امین الله در محور بجنورد - جنگل گلستان از گردنه های سخت گذر این استان محسوب می شوند. 

آشخانه، مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵  کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha