به گزارش ایرنا، پیمان صالحی، روز شنبه در نشست شورای پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: دانشگاهها و مراکز علمی در دنیا علاوه بر وظایف ذاتی خود، میکوشند باتوجه به موقعیت جغرافیایی، سیاسی و منطقهای که دارند، اولویتهایی را نیز برای ارائه خدمات منطقهای بر عهده گیرند.
وی با بیاناینکه هنوز ضریب تجاریسازی یافتههای علمی و فناوری ما به حد استاندارد دنیا نرسیده است، تاکید کرد: نامگذاری امسال به نام سال "تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین"، فرصت مناسبی برای کوتاه شدن فاصله یافتههای علمی با تجاریسازی است.
وی اظهار داشت: ابلاغیهای از سوی وزیر کشور به استانداران صادر شده است تا دبیرخانهای در استانها با محوریت استانداران بمنظور تحقق شعار سال و مشخص شدن مأموریت دانشگاهها تشکیل شود.
صالحی ادامه داد: از این طریق، اقدامات لازم برای جلب پشتیبانیهای ویژه از طرف وزارت علوم یا دستگاههای اجرایی دیگر، در همه حوزههای فعال دانشگاهی انجام می شود.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده است، گفت: مجاورت این دانشگاه با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان باعث رشد مراکز نوآوری و رشد فناوری در آن شده است.
سیدعلی محمد میرمحمدی میبُدی، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز این نشست با بیان اینکه این مرکز علمی از نمودهای اقتدار بخشی کشور با همت جوانان است، اظهار امیدواری کرد که این همایش، بستر تحقق اهداف و برنامههای پژوهشی دانشگاه را فراهم کند و فرصتهای مناسبی برای پیشبرد برنامههای پژوهشی آینده این مرکز علمی به همراه داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: باید برای جداکردن اعتبارات حوزه پژوهشی از اعتبارات دولتی کوشید.
حمیدرضا صفوی با اشاره به اینکه اصفهان یکی از صنعتیترین استانهای کشور است، افزود: استقرار تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و اُپتیک (فیزیک نور) در این دانشگاه به رشد صنایع و توسعه همکاریهای بین دانشگاهی کمک بسزایی کرده است.
وی، تحریمهای ظالمانه و قطع ارتباطات بینالمللی بین مراکز علمی و پژوهشی را تهدیدی برای فعالیتهای پژوهشی کشور خواند و خاطرنشان کرد: مهاجرت نُخبگان در سطوح دانشجویی، اعضای هیاتعلمی، فناوران و نوآوران، یک دغدغه نگرانکننده برای دانشگاههاست.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: محور برنامههای پژوهشی این دانشگاه مأموریتگرا کردن بخشهای مختلف دانشگاه است.
وی، رویکرد جذب نیروی انسانی ساختارهای پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با استفاده از پژوهشگران غیر هیاتعلمی و پَسادکترا را از برنامههای اصلی حوزه پژوهشی آن در سال ۱۴۰۱ دانست و افزود: با جذب دانشجویان مُستعد در دوره پسادکترا، جلوگیری از خروج نُخبگان از کشور و تداوم همکاری با دانشگاه در قالب برنامههای پژوهشی مُیسر میشود.
به گزارش ایرنا، نشست شورای پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی از دستاوردها و برنامههای پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.
توجه ویژه حوزه معاونت پژوهشی به افزایش جذب دانشجویان پسادکترا، نمایهسازی نشریات علمی، ارزیابی، پالایش انجمنهای علمی، تقویت هیات مُمیزه دانشگاهها با افراد مُتخصص در حوزه دانشبنیان، تمدید عضویت سالانه دانشگاهها در مراکز علمی بینالمللی و تقویت شبکه علمی آزمایشگاهها از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.
دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی، یکی از دانشگاههای برتر کشور است.
نظر شما