۴۵۰۰ بهره بردار حوضه دریاچه ارومیه در طرح کشاورزی پایدار مشارکت کردند

ارومیه - ایرنا - رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و رییس تیم پایش طرح کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: چهار هزار و ۵۰۰ کشاورز در اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی هفت سال گذشته مشارکت کردند.

 به گزارش ایرنا،  حسین دهقانی سانیج روز شنبه در جلسه برنامه ریزی مشترک برای پایدار سازی فعالیت‌های پروژه استقرار کشاورزی پایدار به منظور الگو سازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: طی هفت سال اخیر، طرح استقرار کشاورزی پایدار در ۱۸۳ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شده است.

وی اضافه کرد: ۴.۳ درصد از کل روستاهای استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با دارا بودن پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در این طرح مشارکت کرده‌اند.
دهقانی سانیج با اشاره به تداوم اجرای این طرح در سالجاری در قالب فاز هشتم یادآور شد: امسال ۱۹ روستای جدید شامل ۱۱ روستای آذربایجان غربی و هشت روستای آذربایجان شرقی نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
این محقق به پایش جامع آب و ردپای کربن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: در این مدت با اجرای این برنامه شاهد کاهش ۲۷.۱ درصدی مصرف آب آبیاری در سطح مزراع، بین ۵۵ تا ۹۸ درصدی بهبود بهره‌وری آب در مزارع پایلوت، بین ۲۰ تا ۵۰ درصدی کاهش عمق آبیاری، ۱۰تا ۵۵ درصدی کارآیی مصرف آب و همچنین کاهش ۲۵ درصد میزان تولید گاز دی اکسید کربن در مزارع پایلوت بوده‌ایم.
دهقانی سانیج اظهار کرد: میزان کاهش مصرف آب آبیاری طی پیاده سازی پروژه در اراضی تحت پوشش پروژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی هفت فاز اجرای این طرح  در آب آبیاری مزارع ۱۰.۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: چهار میلیون مترمکعب این صرفه جویی ها مربوط به میزان کاهش آب آبیاری در محصولات پاییزه، ۴.۳ میلیون مترمکعب مربوط به میزان کاهش آب آبیاری در محصولات بهاره و ۲.۳ میلیون مترمکعب نیز مربوط به میزان کاهش آب آبیاری در محصولات باغی بوده است.

دهقانی سانیج تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست چند سالی است در روند احیا و حفاظت از تالاب‌ها رویکرد زیست بومی را پیش گرفته است و تلاش می شود تا از تجربیات  موفق کشورهای دیگر در این زمینه استفاده شود.
به گزارش ایرنا، در سال ١٣٩٣ که وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی بود، دولت ژاپن طی تفاهم نامه‌ای با ایران اعلام آمادگی کرد تا در روند احیای دریاچه ارومیه همکاری کند، اکنون هشت سال متوالی است که این همکاری ادامه دارد و در این مدت تلاش شد معیشت پایدار جوامع محلی شکل گیرد تا فشار به تالاب در مزارع ها کاهش یابد.

پروژه الگوسازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه (تمرکز بر استقرار کشاورزی پایدار) از سال ۱۳۹۳ آغاز و تا سال ۱۴۰۰ ادامه یافت و از سال گذشته نیز پروژه بسط و توسعه مدیریت محیط‌ زیست و معیشت‌های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب‌های بختگان و شادگان  و پایدارسازی فعالیت‌ها و انتقال تجارب به استان‌های فارس و خوزستان آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha