حرکت جهادی دولت سیزدهم برای تکمیل طرح راهسازی بجنورد- جنگل گلستان

بجنورد- ایرنا- طرح چهارخطه محور بجنورد- جنگل گلستان به عنوان تنها محور ارتباطی اصلی خراسان شمالی با استان های شمالی که با گذشت بیش از یک دهه هنوز تکمیل نشده، قرار است با همت دولت سیزدهم به پایان برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است، این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه  استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته  و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

مسوولان کشوری و استانی تلاش دارند تا امسال پایان انتظار مردم برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه راهسازی باشد.

تاثیر این بزرگراه در سفر ایمن و همچنین ایمن سازی برای تردد مسافران بر کسی پوشیده نیست. این محور از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و نیز به جهت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از اهمیت زیادی برای سلامت رانندگان و مسافر برخوردار است.

علاوه بر آن جاذبه های گردشگری شمال کشور و وجود شهرهای متعدد در مسیر موجب شرایط خاص ترافیکی این کریدور مهم شده، به طوری که تکمیل پروژه های باند دوم این محور  از بسیاری تصادفات رخ به رخ خودروها جلوگیری کرده است.

در این سال ها وعده های زیادی برای خاتمه این پروژه داده شده است، قرار بود این مسیر بزرگراهی تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد اما محقق نشد.

استان خراسان شمالی یکی از پنج استان کشور محسوب می شود که تردد حمل و نقل و مسافر در آن به علت نداشتن شبکه ریلی و ضعف زیرساخت فرودگاهی به صورت زمینی است.

انتقاد پلیس راه از طولانی شدن محور

طولانی شدن زمان بهره برداری از این پروژه سبب گلایه پلیس هم است. رییس پلیس راه فرمانده انتظامی خراسان شمالی پیش از این، از طولانی شدن چهار خطه شدن محور بجنورد- جنگل گلستان به عنوان یکی از محورهاتی پرتردد و حادثه خیز استان انتقاد کرد و گفت: بخش قابل توجهی ازسوانح رانندگی استان و قربانیان این حادثه ها در این محور به ثبت رسیده است و بخش زیادی از این حوادث نیز به دلیل وجود نقاط حادثه خیز است.

سرهنگ رحمان اسپیدکار اظهار داشت: ۲۵ نقطه حادثه خیز در این محور شناسایی شد که ۱۶ نقطه با اجرای طرح چهار خطه ایمن سازی شد و همچنان ۹ نقطه حادثه خیز وجود دارد که با تکمیل پروژه ایمن سازی می شود و این برنامه می تواند به کاهش سوانح رانندگی رخ به رخ و کاهش مرگ و میر تاثیر زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسیرهای رفت و برگشت در این محور مجزا نیست اظهار داشت: شیب عرضی در پیچ های انتهای حوزه از محل دشت تا انتها که در زمان بارندگی باعث خروج خودرو از پیچ و جاده می شود و ایمنی تردد را با مشکل روبه رو کرد.

اکنون ۴۵ کیلومتر از مسیر بجنورد-جنگل گلستان هنوز به بهره برداری نرسیده است. اکنون ۲۲ کیلومتر در محدوده تونل تا آرمادلو،  چمن بید تا زمان صوفی و نیز ۲ کیلومتر قبل از چمن بید به صورت ۲ طرفه است که البته این قطعات پیمانکار دارد و پروژه در دست انجام است.

تکمیل سه قطعه ۵۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد  

اکنون سه قطعه پروژه راهسازی بزرگراهی بهشهر-قوچان در این استان در اولویت بهره برداری و افتتاح است که تکمیل آن ۵۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

حرکت جهادی دولت سیزدهم برای تکمیل طرح راهسازی بجنورد- جنگل گلستان

مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان شمالی  در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه تقاطع غیرهمسطح غربی کنارگذر شمالی بجنورد ۹۵ درصد پیشرفت دارد که تکمیل آن سه میلیارد تومان نیاز دارد، این پروژه حدود سه کیلومتر طول دارد. 

مصطفی وثوقی اظهار داشت: پروژه احداث باند دوم چمن بید -کریک در حد فاصل چمن بید به جوزک به طول ۹ کیلومتر، ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد. 

وی خاطرنشان کرد: پروژه عملیات تکمیل زیرگذرهای باقیمانده شیروان – فاروج شامل تکمیل ۲ دستگاه زیرگذر مایوان و دوین است که با احتساب رمپ های طرفین ۱۰ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی درباره اجرای طرح بزرگراه بهشهر-قوچان گفت: مطالبات پیمانکاران این طرح در محدوده استان خراسان شمالی بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان است، اعتبار مصوب کل طرح در سال جاری  ۱۲۰ میلیارد تومان است و در صورتی که تخصیص اعتبارات مطابق سال گذشته ۶۰ درصد اعتبار مصوب باشد، تکمیل وبهره برداری از محدوده های فوق تا پایان سال جاری امکان پذیر نخواهد بود.

مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: تحقق این امر مستلزم تخصیص کامل و به موقع اعتبارات است.  

تکمیل این بزرگراه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد 

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  هم به خبرنگار ایرنا گفت: پیمانکاران پروژه راهسازی در محور بجنورد-جنگل گلستان بابت اجرای این طرح در محدوده خراسان شمالی ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه دارند که تلاش داریم با جذب منابع، پرداخت شود.

محمدرضا کدخدازاده اظهار داشت: در صورتی که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه راهسازی در اختیار قرار گیرد، ساخت این راه تا یک و نیم سال دیگر به اتمام می رسد و تمام مسیر به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک می رود.

وی افزود: از مسوولان استان انتظار می رود برای جذب منابع و نیز گنجانده شدن این پروژه در مصوبات سفر پیش روی دولت به استان تلاش داشته باشند، این محور علاوه بر اینکه برای مردم خراسان شمالی اهمیت دارد، به عنوان راه ملی و حتی بین المللی دارای اهمیت است، این محور برای کشور اهمیت دارد و سرعت دادن به اجرای آن باید در اولویت کشور قرار گیرد.

وی درباره اهمیت این محور گفت: این مسیر از شرقی ترین مرزها تا غربی ترین مرزهای کشور را پوشش می دهد و ارزش ترانزیتی دارد و می تواند زمینه ساز توسعه این استان باشد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه بزرگراهی یکهزار و ۱۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، طرح احداث باند دوم بزرگراه بهشهر – گرگان – بجنورد – قوچان به طول کل حدود ۶۰۰ کیلومتر یکی از بزرگرترین طرح های بزرگراهی کشور بوده که با توجه به محدودیت منابع اعتباری از ابتدا سعی شده که به قسمت های کوچک تر تقسیم و هر قسمت که به جهت ترافیکی اهمیت بیشتری داشته زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد. به عنوان نمونه احداث بزرگراه بجنورد – شیروان – فاروج– قوچان که ترافیک آن از محور بجنورد – جنگل گلستان بیشتر بود زودتر تکمیل و قبل از سال ۹۰ به صورت کامل به بهره برداری رسید.  

استان خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر آن راه روستایی و مابقی را راه های اصلی است که حدود ۱۸۵ کیلومتر آن را بزرگراه تشکیل می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha